Design/udskrifter i Winfam
Fra : Jane Ewerty

Dato : 03-10-03 21:53

Hej i gruppen

Jeg har brugt mit Winfam som min egen lille database. Jeg havde utroligt
svært ved at
overskue hvilken person jeg havde fundet folketællinger på, så jeg omdøbte
et af de
valgfrie felter og tastede årstal ind, så langt så godt.

I udskrifter er der en del faste udskrifter som er designet af Winfam, der
er bl.a. også
et som hedder selvdefineret udskrifter, jeg gik over i design og fandt denne
udskrift,
byggede min folketællingsliste op.

Jeg gemmer Winfams selvdefineret udskrifter under folketael.WFF og her
kommer så
spørgsmålet først: HVORFOR kan man ikke i udskrifter "fange" sin
selvkonstrueret
udskrift ? + Winfams selvdefineret udskrift kan ikke skrives ud til en fil.

Er der nogle derude som har fundet de vise sten i denne sammenhang ?
Det ville jo være dumt at bruge timer på noget, nogle af jer allerede har
fundet ud af.

På forhånd tak for hjælpen
Jane Kneis

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-10-03 23:46

"Jane Ewerty" <kneis@cool.dk> skrev Fri, 3 Oct 2003 22:52:53 +0200

>Er der nogle derude som har fundet de vise sten i denne sammenhang ?
>Det ville jo være dumt at bruge timer på noget, nogle af jer allerede har
>fundet ud af.

Jeg vil ikke ligefrem kalde det for de vises sten. Men du kan instalere
en ekstra printer, vælg: "Standard" -> "Standard/Kun Tekst".

Hvis du så udskriver til denne printer og i selve printeropsætningen
(altså ikke i Winfam) vælger "Udskriv til fil" så får du faktisk en rå
tekstfil med dine data.

Men det er og bliver en lappeløsning. Dels virker det ikke altid efter
hensigten og dels må der (i sagens natur) ikke være nogen form for
grafik på siden.

En anden mulighed er at udskrive til en PDF-fil og så derfra med et
egent værktøj konvertere det til et andet format (jeg ved sådanne
værktøjer findes, men kan ikke lige på stående fod nævne nogen navne).
Også det vil jeg iøvrigt kalde en lappeløsning.

Men hvad er egentlig problemet. Hvad er det helt præcist du vil opnå.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 04-10-03 15:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
04 Oct 2003 00:45:50 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>En anden mulighed er at udskrive til en PDF-fil og så derfra med et
>egnet værktøj konvertere det til et andet format (jeg ved sådanne
>værktøjer findes, men kan ikke lige på stående fod nævne nogen navne).

Jeg kan nævne to muligheder for at konvertere PDF til RTF format.
RTF filer kan indlæses i bl.a. MS Word og kan derefter redigeres som
enhver anden fil.
Bemærk at RTF er et tekst format, som i modsætning til PDF ikke
understøtter billeder.

1.
PDF Grapper fra www.pixelplanet.de
koster 99 Euro.
Resultatet er brugbart, men ikke særlig godt.

2.
BCL Drake fra www.bcltechnologies.com
koster 199 US dollar.
Fås både som separat program og som Plug-in til Adobe Acrobat.
Resultatet er perfekt.

> Også det vil jeg iøvrigt kalde en lappeløsning.
Enig, det er en besværlig omvej at gå.
Jeg vil anbefale at kigge på nogle moderne og mere velegnede
slægtsprogrammer.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-10-03 07:06

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sat, 04 Oct 2003 16:00:40
+0200

>Jeg vil anbefale at kigge på nogle moderne og mere velegnede
>slægtsprogrammer.

Nu skal vi måske lige holde fast i hvad spørgsmålet gik på.

Winfam kan jo udmærket sende alle de normale udskrifter til en RTF-fil,
det er der sådan set ingen problemer i - det er vist iøvrigt ikke alle
"moderne og velfungernde" Slægtsprogrammer der kan det.

Problemet her angår alene de selvdefinerede udskrifter, altså udskrifter
man selv former i udskriftsdesigneren, disse kan af een eller anden
grund ikke printes til en fil.

Da det er de færeste andre "moderne og velfungernde" programmer der
overhovedet har denne mulighed kan ikke helt konkludere på den måde du
gør.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-10-03 23:02

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
Sun, 05 Oct 2003 08:06:08 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Nu skal vi måske lige holde fast i hvad spørgsmålet gik på.
Ak,ja.

>Winfam kan jo udmærket sende alle de normale udskrifter til en RTF-fil
Ja, men det var jo ikke det, der var spørgsmålet eller problemet.

>Problemet her angår alene de selvdefinerede udskrifter, altså udskrifter
>man selv former i udskriftsdesigneren, disse kan af een eller anden
>grund ikke printes til en fil.
Og jeg forstod det sådan, at det grundlæggende problem var at det
overhovedet er nødvendigt at lave disse selvdefinerede udskrifter for
at løse opgaven.

Jeg ville såmænd bare give et par råd til hjælp, lad dem så være gode
eller dårlige.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Anette Lemvig Peders~

Dato : 05-10-03 17:05

Hej Jane Kneis
og alle andre med samme problem.

Problemet er ikke så stort. Du kan faktisk godt lade Winfam udskrive dine
folketællings lister, som du selv har designet, du skal bare gøre følgende.

> I udskrifter er der en del faste udskrifter som er designet af Winfam, der
er bl.a. også et som hedder selvdefineret udskrifter, jeg gik over i design
og fandt denne udskrift, byggede min folketællingsliste op.

Hvis du i Winfam i "Design":

- starter med at kopiere en eksisterende fil f.eks. DEMO2. fødselsdagliste
(eller laver en selv), vil du i denne kunne oprette din folketællings liste,
som du gemmer som Folketælling.WWF.
Hvis du herefter går i "Design" og "Hent" vil du kunne se din nye fil som
"Folketælling.WFF Demo.2:Fødeselsdagsliste".

> [...]
kommer så spørgsmålet først: HVORFOR kan man ikke i udskrifter "fange" sin
selvkonstrueret udskrift ? + Winfams selvdefineret udskrift kan ikke

Når du herefter går i "Udskrifter" og forventer at kunne se dine
folketællings liste, vil den ikke være synlig. Årsagen til dette er, at du
inden du gemmer den i "Design" skal via "Form opstæning" og døbe din
udskrifts liste "Folketællings liste".

Herefter vil du kunne gå i "Udskrifter", "Selvdefineret udskrift",
"Udskriftesdetaljer" og herefter vælge din nye Folketællings liste til
udskrift.

Med venlig hilsen
Carsten Pedersen

Fra : Jane Ewerty

Dato : 05-10-03 22:45

Hej Alle

Tusinde tak for alle jeres svar, jeg er blevet en hel del klogere.

Grunden til at jeg ville have en selvdefineret udskrift til en fil, var
så jeg kunne hive mine data over i Excel eller Access, så kan kunne søge,
på navne og årstal.
Men efter denne weekend, hvor jeg har brugt TIMER med Winfam, har jeg
fundet ud af at man nemt kan bruge Winfam til det jeg ville bygge i Excel
eller Access.

MVH
Jane Kneis