Løft i nakken???
Fra : Melanie

Dato : 03-10-03 17:08

Hej gruppe

Min kæreste og jeg har lige snakket om det med at løfte i nakkeskinet på
katte. Må man det? Jeg mener det gør ondt på dem, men ved det ikke. Han
siger de gør det jo selv. Ja, når de er killinger. Hvad er korekt?

Kh Melanie

Fra : Pia J

Dato : 03-10-03 17:11

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> wrote in message
> [...]
> katte. Må man det? Jeg mener det gør ondt på dem, men ved det ikke. Han
> siger de gør det jo selv. Ja, når de er killinger. Hvad er korekt?

En killing som flyttes rundt på af moderen, som ved hvordan man gør, vejer
måske 300 g - en voksen kat 5 kg. Nakkeskindets tykkelse vokser ikke med
vægten... Hvilken hank har mest sandsynlighed for at gå i stykker, en
bærepose med 3 æbler, eller en med 10 liter mælk?

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-10-03 17:15

In article <3f7d9e96$0$13264$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Melanie
> [...]

> katte. Må man det? Jeg mener det gør ondt på dem, men ved det ikke. Han
> siger de gør det jo selv. Ja, når de er killinger. Hvad er korekt?

Det er kun helt små killinger. Jeg mener at grænsen ca. ligger der,
hvor de begynder at mosle rundt selv sådan nogenlunde sikkert - så er
der jo ingen grund til at mormis skal slæbe dem mere. Og det er smart
nok, for de er simpelthen for tunge til at blive løftet på den måde
senere. Det vil ganske rigtigt gøre ondt. Du kan gribe en voksen kat i
nakkeskindet for evt. at få den til at holde sig i ro (dyrlægerne
bruger tricket). Men aldrig løfte den i nakken.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 20:54

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> nakkeskindet for evt. at få den til at holde sig i ro (dyrlægerne
> bruger tricket). Men aldrig løfte den i nakken.

Når man holder en voksen kat i nakkeskindet, så udløser det nogle
beroligende stoffer. Det er derfor, dyrlægen bruger tricket

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-10-03 23:11

In article <3f7dd329$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tina wrote:

> Når man holder en voksen kat i nakkeskindet, så udløser det nogle
> beroligende stoffer. Det er derfor, dyrlægen bruger tricket

Ja??
Jeg har altid haft forståelsen af, at det var en medfødt refleks der
fik killingen til at forholde sig i ro når moderen greb den i nakken.
Den voksne kat har stadig refleksen, men er altså alt for tung til at
blive løftet. Men jeg kan tage fejl, det ville ikke være første gang -
og garanteret heller ikke sidste

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 07:09

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> Den voksne kat har stadig refleksen, men er altså alt for tung til at
> blive løftet. Men jeg kan tage fejl, det ville ikke være første gang -

Hvos killingen bliver de også udløst ved moderens greb i nakken. Den
beroligende effekt virker kun så længe, man holder dyret i nakkeskindet. Man
må stadig aldrig, aldrig, aldrig nogensinde tage en kat op ved at holde den
i nakkeskindet. (Eller noget som helst andet levende væsen for den sags
skyld Eller kun holde den i nakkeskindet.
For at berolige katten er det ikke engang nødvendigt at holde særligt hårdt.
Blot man "klemmer" om nakkeskindet udløses de beroligende stoffer.

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-10-03 12:10

In article <3f7e636e$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tina wrote:

> Hvos killingen bliver de også udløst ved moderens greb i nakken.

Okay

> [...]
> i nakkeskindet. (Eller noget som helst andet levende væsen for den sags
> skyld Eller kun holde den i nakkeskindet.

Helt enig - den del er krystalklar! Jeg troede bare det var en lidt
anden proces der udløste ubevægeligheden