Navigator.
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 16:42

Nu er valget gjort efter megen spekulation.

Valget faldt på en Magellan FX324 MAP Color med tilhørende MapSend
BlueNav Kit Europe.

Samlet pris incl. VAT og forsendelse: 671,08 £ = ca. 7.070,43 kr.

Det er da billigt....

Navigator: http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=175

Kortmateriale:
http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=905

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 17:19

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Selvom man tror man er meget omhyggelig, laver man så alligevel en
fejl.....

> Kortmateriale:
> http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=905

Ovennævnte kortmateriale virker ikke til en FX324....

Så bestillingen er uden problemem ædret til at omfatte dette
kortmateriale i stedet:

http://www.magellangps.com/en/products/sdcard.asp?PRODID=604

Den vejledende udsalgspris er 279 $ = 1.785,- kr.

Den rare engelske sælger vil ringe tilbage med den helt nøjagtige pris,
jeg skal give.

Kan han ikke give en lavere pris ender jeg dog (kun) op på: 7.276,20 kr.

Jeg venter dog spændt på prisen og skal nok komme med det samlede
resultat.

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-10-03 18:35

Bjørn Jørvad wrote:
> "Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
> Jeg venter dog spændt på prisen og skal nok komme med det samlede
> resultat.

Tillykke - det glæder jeg mig tila høre mere om når den kommer hjem..
/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 18:41

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tillykke - det glæder jeg mig tila høre mere om når den kommer hjem..

Hjertelig tak.

Jeg skal nok fortælle om mine erfaringer med den.

Der findes i øvrigt en dansk manual som nu studeres intenst...

http://www.magellangps.com/assets/manuals/newprod/manual_FX324_Danish.pdf

Føj, der er meget at sætte sig ind i..

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-10-03 19:00

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
>
> Jeg skal nok fortælle om mine erfaringer med den.
>
> Der findes i øvrigt en dansk manual som nu studeres intenst...

he he - det er vel en af fornøjelserne ved /nyt legetøj/ men det er nok
nemmere når du får fingrene på knapperne. (Nej - jeg ville heller ikke kunne
vente

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 19:16

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> he he - det er vel en af fornøjelserne ved /nyt legetøj/ men det er
nok
> nemmere når du får fingrene på knapperne.

Bestemt.

> (Nej - jeg ville heller ikke kunne
> vente

Sekundet efter jeg havde placeret ordren, startede utålmodigheden efter
at få det nye legetøj i hænderne..)

Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 04-10-03 02:07

> Sekundet efter jeg havde placeret ordren, startede utålmodigheden
> efter at få det nye legetøj i hænderne..)

Hejsa

ØV!

Jeg havde ellers glædet mig til din Georg Gearløsopfindelse med den fine
lille bærbare fra HP!!!

Jeg glæder mig meget til at høre en seriøs kritik af din nye plotter, da jeg
selv står for at købe helt nyt nav.-udstyr til min båd. Specielt om den ses
godt i sollys!

Jeg har FULD forståelse mht. kløen i fingrene Det er ulideligt at vente,
men man kan jo spare en del ved at købe over nettet. Så er spørgsmålet bare,
hvor lang tid man skal vente?

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 02:48

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg havde ellers glædet mig til din Georg Gearløsopfindelse med den
fine
> lille bærbare fra HP!!!

Da jeg via e-mail har fået det klare indtryk at KMS ikke har til sinds
at forlænge perioden, hvor programmet skal "se" CD´en (DLSK 2), har jeg
droppet dette alternativ totalt.

DLSK 2 bliver ikke taget med i båden, før programmet kan køre enten
selvstændigt eller med en betragtelig længe periode end de sølle 8 dage.

Jeg kan i hvert fald *ikke* anbefale version på *de* vilkår.

Jeg har ligeledes returneret DLSK 1 som aftalen lyder i handlen, så jeg
er uden mulighed for at anvende en Tablet PC (uden at skulle slæbe rundt
med hele menageriet).

Jeg er derfor spændt på, hvor let det er at lave en rute direkte på
kortplotteren ved hjælp af det bestilte kortmateriale.

Jeg skal nu nok finde en fladskærms-TV-løsning alligevel...

> [...]
da jeg
> selv står for at købe helt nyt nav.-udstyr til min båd. Specielt om

Jeg skal gøre mit bedste og fortælle om plotteren. Har jeg foretaget et
fejlkøb, er det jo ikke nødvendigt, andre skal gøre det samme.

Jeg vil da også spørge en af de lokale "guruer" om han vil prøve
apparatet....

Jeg mener dog at vide farveskærme er ringere i direkte sollys end
mono-crome.

Skal navigatoren sidde i en lukket kahyt, kan jeg dog ikke forestille
mig nogen problemer.

Hvad jeg faldt for ved FX324, var de smarte direkte taster samt
muligheden for at anvende/se kortet i fuld skærmstørrelse.

Det valgte kortmaterial dækker også fuldt ud (og meget mere), det
farvand/de farvande jeg vil besejle.

Prisen på kortet finder jeg også ganske rimeligt (dog håber jeg på en
god pris fra NavCity)....

> [...]
vente,
> men man kan jo spare en del ved at købe over nettet. Så er spørgsmålet

Tak - jep - og meget jep.

Sidste gang jeg købte via nettet og i England (Magellan 330M) varede det
ca 12 dage, så lå pakken på skrivebordet.

Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 04-10-03 03:21

Hejsa

> [...]
> dage.
>
> Jeg kan i hvert fald *ikke* anbefale version på *de* vilkår.

Jamen... Der er da masser af strøm i motorbåd eller hva'!?!?!? Så at du skal
have et sølle CD-drev med underminerer da vel ikke din ferie

> Jeg er derfor spændt på, hvor let det er at lave en rute direkte på
> kortplotteren ved hjælp af det bestilte kortmateriale.

Med mit kendskab til GPS'er (og det er kun de "gamle", altså ikke plottere)
er det virkeligt let. Det kræver bare en del indtastning, men det overlever
man nok...

> Jeg skal nu nok finde en fladskærms-TV-løsning alligevel...

Det tænkte jeg nok Hold os opdaterede...

> Jeg skal gøre mit bedste og fortælle om plotteren. Har jeg foretaget
> et fejlkøb, er det jo ikke nødvendigt, andre skal gøre det samme.

Tak!!!

> Jeg mener dog at vide farveskærme er ringere i direkte sollys end
> mono-crome.

Ja, men jeg forlanger ikke perfektion. Bare den ikke er totalt uanvendelig i
solskin.

> Hvad jeg faldt for ved FX324, var de smarte direkte taster samt
> muligheden for at anvende/se kortet i fuld skærmstørrelse.

.... hvilket absolut giver mening!!!

> Sidste gang jeg købte via nettet og i England (Magellan 330M) varede
> det ca 12 dage, så lå pakken på skrivebordet.

Der er også 11 dage, 23 timer, 59 minutter og 59 sekunder for lang tid

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 03:43

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen... Der er da masser af strøm i motorbåd eller hva'!?!?!? Så at
du skal
> have et sølle CD-drev med underminerer da vel ikke din ferie

Problemet med en Tablet PC er jo netop, dimmeren har *ingen* indbygget
CD-ROM drev.

Jeg ville ikke købe en alm. bærbar PC. Der skal da være lidt til
moleræset...

Strøm er naturligvis intet problem...

> [...]
plottere)
> er det virkeligt let. Det kræver bare en del indtastning, men det

Her skulle du kunne enten indtaste data eller blot manøvrere rundt med
cursoren på kortet og så blot "klikke" dine waypoints ind. Vupti, så
skulle ruten være dannet.

> Det tænkte jeg nok Hold os opdaterede...

Sæ´fø´li...

> Ja, men jeg forlanger ikke perfektion. Bare den ikke er totalt
uanvendelig i
> solskin.

O.k - Hvis den er det, så bliver jeg sgú sur.

> ... hvilket absolut giver mening!!!

Jeg glemte helt at nævne den indbyggede antenne samt muligheden for en
ekstern også.

Så kan man have den eksterne antenne tilsluttet enheden, når man er om
læ (helt afskærmet) og vil lege (planlægge hedder det vist) med dyret.

> Der er også 11 dage, 23 timer, 59 minutter og 59 sekunder for lang tid

Osse i den grad...

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-10-03 10:40

Lille sjov ting vedr. fladsskærms TV:

Nu skal det jo være til båden, så "man" må jo hellere købe den hos nogle der
har forstand på, hvad det kræver af udstyret. "man" kører derfor straks ned
til Madsnedsø, da de på deres webside annoncerer med en "nyhed", nemlig:

NYHED Daewoo 15" fladskærm m/tv tuner. Kr. 4895,00

Citat: "Med den nye 15" LCD fladskærm med Tv tuner fra Daewoo er det nu
muligt at få den ultimative underholdningsmaskine .
til hjemmet, biler, **både**, og campingvogne."

Men AK !, så meget faglighed får man altså ikke i de dyre
bådudstyrsforretninger. Skærmen er 100% magen til den man har kunnet købe i
Bilka Hundige for 3995,- i det sidste år (dog kostede den mere i starten) og
som i forrige måned var på tilbud til 3.495,-

Lidt almindelig skepsis kan spare en for mange penge !!

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 13:56

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blm4ia$mt5$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Lidt almindelig skepsis kan spare en for mange penge !!

Vi er helt enige i begge udsagn.

Jeg har bl.a. kigget lidt i Metro (men jeg kan også købe rigtig engros).

Er man til en lille skærm, har de tilbud på en Lenco 5" transportabel
TV/DVD (12/230 Volt).

Pris 1.679 / 2.098,75 kr. incl. fjernbetjening (Video out, DTS out, CD,
DVD, MP3, CD-R, CD-RW, VCD, SVCD) VHF/UHF.

De har også en 15" Medion med aftageligt højtalersystem (så fylder det
hele noget mindre), fjernbetjening, de sædvanlige tilslutninger samt
12/230 Volt.

Pris i omegnen (jeg kan ikke huske det nøjagtigt) 3.500 incl. moms.

Lenco´en kunne jeg godt falde for. Den kan bruges på dækket/cockpittet
og jeg kan så envende min 15" BenQ i kahytten som "slaveskærm".

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 14:14

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Lige et link til Lenco´en:

http://www.stl.nl/id3812/pdf/DVD-1851.pdf

Den kunne vet. rettes an i en skuffe i kahytten, når den skal tilsluttes
en 15" slaveskærm.

Det ser ud til den er i DIN-format.

På dækket/cockpittet kan der nemt laves et stik til udvendig antenne
(Triax "pandekage"), da der er fordelingsmulighed samt 12 Volt.

Jeg vil allenfalds forske lidt i disse bærbare
kombinationsmodtagere/afspillere.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-10-03 14:47

Jeg gik lige fobi nede i Bilka her til morgen, og vupti, den er sørme på
tilbud til 2.995,- Ikke mindre end 1.900 kr billigere end Madsnedsø.

Iøvrigt mener jeg ikke altid at ting er billigere i Metro. Jeg har set et
par eksempler på det modsatte. - men det støtter jo bare teorien om at man
skal se sig ordentligt for og søge flere steder.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 14:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blmj03$1a8f$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> [...]
man
> skal se sig ordentligt for og søge flere steder.

Vi er helt enige, men deres reklamer giver ind imellem anspore til nogen
(flyvske) ideer.

Jeg søgte lidt rundt på nettet efter disse kombinationsmaskiner.

De findes i et meget varieret prisleje.

Hollænderne er rigtig godt med i udvalg samt fine priser.

Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 08-10-03 05:29

Bjørn Jørvad wrote:

> Der findes i øvrigt en dansk manual som nu studeres intenst...
>
> http://www.magellangps.com/assets/manuals/newprod/manual_FX324_Danish.pdf
>
> Føj, der er meget at sætte sig ind i..

Hejsa

Det er hermed gjort (læg lige mærke til tidspunktet for dette indlæg)!

Den ser jo ud til at kunne alt hvad man kan forlange...

Det er smart med de "custom"-skærme, du kan sætte op selv, og det ser ud til
at det er hurtigt at skifte mellem de forskellige visninger + let tilgang
til de forskellige menuer. Glæder mig (næsten) lige så meget som dig!!!!

Jeg lagde mærke til at det kort, du har købt er XL. Kan det zoomes
tilstrækkeligt ind til at kunne bruges til f.eks. anduvnings- eller
skærgårdssejlads? Hvad er forskellen på deres standardsøkort og dem, de
kalder "Gold"? Jeg har søgt lidt, men kan ikke rigtigt finde nogle gode
eksempler på opløsningen på kortene. Prisen er i hvert fald ikke
afskrækkende. Jeg sidder og kigger på min dynge af (ikke-opdaterede) søkort
og tæller: 120,- ... 240,- ... 360,- ... jeg tror jeg stopper nu, inden jeg
bliver deprimeret...

Godnat

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 13:15

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er hermed gjort (læg lige mærke til tidspunktet for dette indlæg)!

Enten går du meget sent i seng eller står for sent op....

> Den ser jo ud til at kunne alt hvad man kan forlange...

Det var netop, hvad jeg fandt frem til også.

> Jeg lagde mærke til at det kort, du har købt er XL. Kan det zoomes
> tilstrækkeligt ind til at kunne bruges til f.eks. anduvnings- eller
> skærgårdssejlads?

Ved at kigge på http://navionics.com kan man se dette eksempel på
'Gold':

http://www.navionics.com/Usa/Gold_zoom2nm.asp

Jeg vil mene, du får sort set alle de oplysninger, du kan ønske dig.

> Hvad er forskellen på deres standardsøkort og dem, de
> kalder "Gold"? Jeg har søgt lidt, men kan ikke rigtigt finde nogle
gode
> eksempler på opløsningen på kortene.

Dette må være standard:

http://www.navionics.com/sav/classic_dev3.asp

> [...]
søkort
> og tæller: 120,- ... 240,- ... 360,- ... jeg tror jeg stopper nu,

Jeg finder heller ikke prisen afskrækkende, når du betænker
dækningsområdet.

Jeg har i øvrigt ændret min kortbestilling til:

http://www.magellangps.com/en/products/sdcard.asp?PRODID=590

Prøv at tælle hvor mange papirsøkort dette indeholder...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 16:35

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Den nye Magellan FX324 Map Color´s vej til mig....

Hvordan har Navcity ageret indtil nu ( http://www.navcity.co.uk ):

Jeg er jo noget spændt på udfaldet, men indtil videre ser ordrestyringen
således ud (man kan følge samt ændre sin ordre løbende via password mv.
online).

1) 03.10.2003 - ordre afgivet - status: pending.

2) 06.10.2003 - status: processing.

3) 06.10.2003 - ændret kortvalg - ses klart på 'comment'.

4) 07.10.2003 - status: payment processed.

5) 07.10.2003 - ændret kortvalg endnu engang - ses klart på 'comment'.

6) 10.10.2003 - status: *shipped* - comment: Sent by ATD direct to
customer.

Jeg er sgú rimelig imponeret over ordrestyringen.

Nu venter jeg blot spændt ved døren på den rare pakkepost...

Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 10-10-03 22:38

Hejsa

Bjørn Jørvad wrote:

> Enten går du meget sent i seng eller står for sent op....

Du må mene tidligt ikk'? Nå, men det er nok det første, der er tilfældet
Men man kunne da ikke lade sådan en spændende manual ligge til dagen
efter!!!

> Ved at kigge på http://navionics.com kan man se dette eksempel på
> 'Gold':
>
> http://www.navionics.com/Usa/Gold_zoom2nm.asp
>
> Jeg vil mene, du får sort set alle de oplysninger, du kan ønske dig.

Det ser godt nok imponerende ud, men de er også lidt dyrere.

> Dette må være standard:
>
> http://www.navionics.com/sav/classic_dev3.asp

Knap så detaljeret og så er der lige spørgsmålet med opløsningen på skærmen.
Mon den kan vise det lige så flot, som jeg ser det på hjemmesiden?

> Jeg har i øvrigt ændret min kortbestilling til:
>
> http://www.magellangps.com/en/products/sdcard.asp?PRODID=590
>
> Prøv at tælle hvor mange papirsøkort dette indeholder...

Problemet er jo bare, at man OGSÅ bør have papirkortene ombord!!!

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 23:29

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon den kan vise det lige så flot, som jeg ser det på hjemmesiden?

Det får jeg enten af- eller bekræftet i næste uge, da jeg forventer
navigator mv. ankommer til min hoveddør.

Jeg vil så smide en posting om det umiddelbare første indtryk.

> Problemet er jo bare, at man OGSÅ bør have papirkortene ombord!!!

Det har du naturligvis ret i og vi bør alle købe disse, *HVER* gang de
bliver opdateret/udgivet..!!..

Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 12-10-03 21:55

Bjørn Jørvad wrote:
> Det har du naturligvis ret i og vi bør alle købe disse, *HVER* gang de
> bliver opdateret/udgivet..!!..

Hej

Nej, nej! E.f.s. ligger lige på nettet! Det er faktisk ret hyggeligt
arbejde - og så er det jo strengt nødvendigt arbejde, dvs. tøjvask og
rengøring må opsættes på ubestemt tid af hensyn til familiens sikkerhed!!!
Det kan alle jo forstå (incl. den bedre halvdel ).

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-10-03 23:45

Kurt Becher wrote:

> [...]
> rengøring må opsættes på ubestemt tid af hensyn til familiens
> sikkerhed!!! Det kan alle jo forstå (incl. den bedre halvdel ).

Og en gang imelem bliver man faktisk nødt til at købe et nyt kort -
rettelserne er kun udgivet til seneste version af kortene

OG så er der grænser for hvor mange gange man kan flytte den samme bøje frem
og tilbage uden at slide hul på papiret. Jeg kan godt huske da de byggede
Storebælts- (og øresunds-) broen, føj ...

/carsten

Fra : Kurt Becher

Dato : 13-10-03 01:33

Carsten Holck wrote:

> [...]
> bøje frem og tilbage uden at slide hul på papiret. Jeg kan godt huske
> da de byggede Storebælts- (og øresunds-) broen, føj ...

Hejsa

Den seneste version er vel det opdaterede søkort, du sidder med!?!? Skide
være med at det er fra '75, hvis bare du har fulgt med i opdateringerne. Så
skulle der vel ikke være noget på kortet, der er forkert før det næste
nummer af E.f.s.?

Personligt har jeg aldrig rettet en tøddel vedr. de store bygningsarbejder!
Jeg har sejlet forbi/under Storebælt og Øresund mens arbejdet stod på, med
helt nye og opdaterede søkort og det hjalp ikke særligt meget på
overblikket. Det bedste vi havde, var faktisk en kopi fra et eller andet
nyhedsbrev hvor de sidste nye af de ca. 1 million gule bøjer var markeret.
Jeg er bare glad for, at det var om dagen i magsvejr!!! Hvis du skulle rette
den slags ville du og så lave hul i skrivebordet

MVH

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 18:59

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> wrote in message
> Nu er valget gjort efter megen spekulation.
>
> Valget faldt på en Magellan FX324 MAP Color med tilhørende MapSend
> BlueNav Kit Europe.

Ser ud til at være et godt valg !
Tillykke med den - nu er der ingen undskyldning for at fare vild

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 19:03

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ser ud til at være et godt valg !

Jeg havde en svære overvejelser mellem Garmin 182C og FX324.

Min tegnebog vandt i første omgang....

> Tillykke med den - nu er der ingen undskyldning for at fare vild

Af hjertet tak og nope...

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 19:10

> Jeg havde en svære overvejelser mellem Garmin 182C og FX324.
>
> Min tegnebog vandt i første omgang....

Hehehe - sådan er det ALTID !
Så jeg kender det desværre alt for godt

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-10-03 06:41

Jeg har fået prisen fra den danske importør, puha, den er jo næsten lige så
dyr garmin, 12-13K

/HHA