Opsætte netværk til spil.
Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 15:14

Hej

Vi er to personer som ønsker at spille Age of Empire, som netværk via
TCP/IP. Vi kan ikke få det til at virke, og derfor søger jeg lidt hjælp her.

Lidt baggrund:

Maskine A: Kører XP, og er tilsluttet internettet via en ADSL forbindelse
ved Cybercity.
Maskine B: Kører Win98, og er tilsluttet internettet via Stofanet.

Begge maskiner kører altså med dynamisk IP, og vi kan godt pinge hinanden,
begge veje.

Det eneste mærkelige vi kan se, er at Age of Empire på maskine A, fortæller
at maskine A har en anden IP end den den rent faktisk har fået tildelt ved
tilkoblingen til internettet? På maskine B stemmer den aktuelle IP, godt nok
med hvad Age of Empire fortæller.

Hvad kan vi gøre/har vi overset?

Er der problemer med at "komme ud" af stofanet?
Er der noget med at XP har indbygget firewall, der skal slås fra? (Vi kan
godt pinge hinanden).

/Langkjær

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-03 15:40

Langkjær skrev:

>Begge maskiner kører altså med dynamisk IP, og vi kan godt pinge hinanden,
>begge veje.

Hvorfra ved I egentlig at det er hinanden I pinger?

Kan I pinge 'den anden' hvis vedkommende slukker (eller afbryder)
sin pc?

Stofanet kører med en intern LAN-adresse, og en ekstern
netadresse. Gør ADSL det samme?

--
Bertel

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 15:46

> Hvorfra ved I egentlig at det er hinanden I pinger?

Det ved vi så åbenbart ikke.

> Kan I pinge 'den anden' hvis vedkommende slukker (eller afbryder)
> sin pc?

Det har vi ikke prøvet - endnu...

> Stofanet kører med en intern LAN-adresse, og en ekstern
> netadresse. Gør ADSL det samme?

????? Vil det sige at man ikke kan "komme ud" af stofanet?

/Langkjær

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-03 15:56

Langkjær skrev:

>????? Vil det sige at man ikke kan "komme ud" af stofanet?

Nej nej. Man skal bare sørge for at man oplyser den anden om ens
offentlige IP og ikke LAN-IP'en.

LAN-nummeret er noget med 198. .... mens min offentlige IP lige
nu f.eks. er 212.10.75.204.

Du kan også aflæse dit offentlige IP-nummer på
http://mosehuset.org/ hvor jeg for skægs skyld har lagt et
PHP-skript.

--
Bertel

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 16:05

Vi brugte http://dinip.thorsnet.dk/

> [...]
> nu f.eks. er 212.10.75.204.
>
> Du kan også aflæse dit offentlige IP-nummer på

Min IP fra din hjemmeside er lige nu 62.107.247.XXX. Det sammen siger
http://dinip.thorsnet.dk/ også.

Det var også IP'erne fra http://dinip.thorsnet.dk/ vi prøvede med inde i
spillet. Da vi prøvede i går havde maskine A IP = 62.66.140.89, og maskine B
IP = 62.107.247.79.

Så vidt jeg kan forstå, har vi gjort rigtigt eller?

/Langkjær

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:25

On Fri, 03 Oct 2003 16:40:00 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sin pc?
>
> Stofanet kører med en intern LAN-adresse, og en ekstern

Det er mig bekendt kun hos Stofakunder med de gamle "fast-ip"
forbindelser - dvs. ikke DHCP-tildelte IP'er. Ved de nye DHCP-tildelte
IP'er er der ikke "NAT'et" så den lokale og globale IP er den samme.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 16:37

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er mig bekendt kun hos Stofakunder med de gamle "fast-ip"
> forbindelser - dvs. ikke DHCP-tildelte IP'er. Ved de nye DHCP-tildelte
> IP'er er der ikke "NAT'et" så den lokale og globale IP er den samme.

Dvs. at problemet ligger i at ADSL forbindelsen, ikke har sammen lokale og
globale IP? Hvordan finder vi den globale IP?

/Langkjær

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:45

On Fri, 3 Oct 2003 17:36:54 +0200, Langkjær wrote:

> Dvs. at problemet ligger i at ADSL forbindelsen, ikke har sammen lokale og
> globale IP? Hvordan finder vi den globale IP?

Ikke nødvendigvis.
Hvad er de to IP'er maskinen/AOE melder?
Hvordan er netforbindelsen sat op - er der router på?

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 17:05

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis.
> Hvad er de to IP'er maskinen/AOE melder?
> Hvordan er netforbindelsen sat op - er der router på?

Den ene er 62.66.140.89 den fik vi på http://dinip.thorsnet.dk/
Den anden er 10.0.0.??, den fik vi inden i AOE.

Der er router på ADSL forbindelsen.

/Langkjær

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 17:16

On Fri, 3 Oct 2003 18:04:55 +0200, Langkjær wrote:

> Den ene er 62.66.140.89 den fik vi på http://dinip.thorsnet.dk/
> Den anden er 10.0.0.??, den fik vi inden i AOE.
>
> Der er router på ADSL forbindelsen.

OK - så er løsningen nok noget med portforwarding som Jens har været
inde på.

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 17:21

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> OK - så er løsningen nok noget med portforwarding som Jens har været
> inde på.

Yes, vi arbejder videre den vej.

Tusind tak for input1

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 15:53

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> Hvad kan vi gøre/har vi overset?
>
> Er der problemer med at "komme ud" af stofanet?
> Er der noget med at XP har indbygget firewall, der skal slås fra? (Vi kan
> godt pinge hinanden).

Først skal i jo kende jeres eksterne ip.
Stemmer http://www.myip.dk overens med routerens wan adresse er det fint
nok, gør den ikke giver det problemer, som betyder at den ene af jer skal
starte spillet og den anden joine, ikke omvendt.

(routerens wan ip, eller pcèns ip, alt efter hvilken risikogruppe det er)

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 15:58

Ja, vi bruger http://dinip.thorsnet.dk/

> Stemmer http://www.myip.dk overens med routerens wan adresse er det fint
> nok, gør den ikke giver det problemer, som betyder at den ene af jer skal
> starte spillet og den anden joine, ikke omvendt.

Routerens WAN adresse?

> (routerens wan ip, eller pcèns ip, alt efter hvilken risikogruppe det er)

?

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 16:15

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> Routerens WAN adresse?

Du skal jo vide hvilken ip dine egne dimser har, din pc feks har en ip, hvad
er den ?

Efter den er der enten en switch, en router , et modem, eller en
kombination af foran nævnte.

Hvor præcist befinder den offentlige ip sig, er det du skal vide.
Jeg har en "public" som befinder sig i den anden ende af byen, den kan jeg
ikke uniddelbart spille på.

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 16:27

Klart nok. Ifølge www.myip.dk er min IP nu = 62.107.247.XXX

> Efter den er der enten en switch, en router , et modem, eller en
> kombination af foran nævnte.

Jeg har jo et kabelmodem, som sidder mellem netkort og antennestik.

> Hvor præcist befinder den offentlige ip sig, er det du skal vide.

Men hvordan, er www.myip.dk ikke nok?

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 16:32

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> Jeg har jo et kabelmodem, som sidder mellem netkort og antennestik.

Det betyder jo at en "start - kør / cmd" - "ipconfig /all " vil vise den
samme ip som www.myip.dk

> Men hvordan, er www.myip.dk ikke nok?

Det er det også i dit tilfælde, men jeg har et hvor den lokale ip er en
10.xx.xx.xx ip, den kan man ikke pinge udefra, man kan kun puinge den
62.61.xxx.xxx ip som udbydderens router har, og den får jeg nok ikke lov at
pille i for at spille et spil........Da det er den som vises for hele
Jellingnetets lanbrugere.....

Er det samme setup i den anden ende ?

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 16:47

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder jo at en "start - kør / cmd" - "ipconfig /all " vil vise den
> samme ip som www.myip.dk

Jeg kan bruge winipcfg (WIN98), og den viser det samme som www.myip.dk .
Altså er min stofanet forbindelses IP, den samme både lokalt og globale?

> [...]
at
> pille i for at spille et spil........Da det er den som vises for hele

Nej, den anden ende er en ADSL forbindelse (cybercity). Hvis han bruger
www.myip.dk , så får han 62.66.140.XX. Men inde i spillet, hvor man laver et
netværksspil. Der er der en knap der hedder IP. Hvis han trykker på den får
han istedet 10.0.0.XX? Dette er altså et problem, hvordan løser vi det. Evt.
ved at jeg skal oprette spillet og han skal joine?

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 16:54

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> Jeg kan bruge winipcfg (WIN98), og den viser det samme som www.myip.dk .
> Altså er min stofanet forbindelses IP, den samme både lokalt og globale?

Ja.

> [...]
får
> han istedet 10.0.0.XX? Dette er altså et problem, hvordan løser vi det.

Det afhænger af om han har en router han kan skrue lidt på.
Hvis han i den kan forwarde portene til spillet til den ip han får vis inde
i spillet kan det løses med det.

> Evt.
> ved at jeg skal oprette spillet og han skal joine?

Det burde være muligt ja, men det afhænger igen af om der er en router med
en firewall som lukker de porte der skal bruges.

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 17:07

> [...]

> Det afhænger af om han har en router han kan skrue lidt på.
> Hvis han i den kan forwarde portene til spillet til den ip han får vis

Han har router på.

> Det burde være muligt ja, men det afhænger igen af om der er en router med
> en firewall som lukker de porte der skal bruges.

Vi prøver at arbejde videre med opsætningen på hans router.

Tusind tak for hjælpen!

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 17:22

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> Han har router på.

Hvilken router er det ?

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 17:36

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken router er det ?

Det ved jeg ikke, men det er en han har fået sammen med sin ADSL opkobling
fra Cybercity.
Man kommer i kontakt med den via Explorer og en IP adr., ikk'?

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 17:46

> [...]

> fra Cybercity.
> Man kommer i kontakt med den via Explorer og en IP adr., ikk'?

Det afhænger af hvilken model det er, men jo sandsynligvis........

I skal ind i noget med virtual server, eller "priviligerede" eller så, men
det af hænger af model, og det nemmeste er at bruge DMZ sikkert.
Ellers skal i vide hvilke porte spillet bruger, til tcp og udp....., nu er
du sikkert stået ikke ?

Det er ikke så svært som det lyder.
send mig en mail hvis det driller......

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 18:17

> [...]
> det af hænger af model, og det nemmeste er at bruge DMZ sikkert.
> Ellers skal i vide hvilke porte spillet bruger, til tcp og udp....., nu er

Nej ikke helt. Ifølge Cybercity's hjemmeside har han enten en Cisco eller
Zyxel router. På deres hjemmeside er beskrevet hvordan man laver
portforwarding.

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwa
rding/

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_642r/port_forw
arding/

Der står også noget om hvilke porte det kan være. Hvor finder man ellers
dem, i spillets manual?

> Det er ikke så svært som det lyder.
> send mig en mail hvis det driller......

Jeg tror vi finder ud af det nu. Ihvertfald har jeg fået udvidet min viden
om netværk lidt mere.

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 20:25

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arding/
>
> Der står også noget om hvilke porte det kan være. Hvor finder man ellers

Eller med lidt luren i CMD med en "netstat -ano" og taskmanageren......, men
det er en lang historie.

> Jeg tror vi finder ud af det nu. Ihvertfald har jeg fået udvidet min viden
> om netværk lidt mere.

Fint.
Det lettesete er helt klart hvis det virker med at du hoster, og ham med
routeren joiner dit spil, det burde fungere uden router roden.......

Mvh Jens

Fra : Langkjær

Dato : 05-10-03 06:59

Så virker det. Det forwarding i routeren der var problemet. Efter portene
blev sat op, så virkede det første gang. Tak for alle input!

/Langkjær

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 19:50

On Fri, 3 Oct 2003 19:16:49 +0200, Langkjær wrote:

> Der står også noget om hvilke porte det kan være. Hvor finder man ellers
> dem, i spillets manual?

Prøv at tage et kik på denne google-søgning:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=age+of+empire
+tcp+udp+port&btnG=Google+Search

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 16:39

On Fri, 3 Oct 2003 17:26:39 +0200, Langkjær wrote:

> hvad
>
> Klart nok. Ifølge www.myip.dk er min IP nu = 62.107.247.XXX

> Jeg har jo et kabelmodem, som sidder mellem netkort og antennestik.

> Men hvordan, er www.myip.dk ikke nok?

Jo jo - det Jens og Bertel (formentligt) hentyder til er at nogen
Stofanet kunder har én IP på Stofas interne netværk, mens de så har en
anden IP på det globale net (altså internettet). I det tilfælde er det
ikke nok at kende den globale IP da den typisk deles med flere andre
bruger.

I dit tilfælde ser det ikke ud til at være tilfældet - din globale IP er
formentligt den samme som din lokale IP - om det så er din router, modem
eller netkort der "ejer" denne IP ved jeg ikke - men hvis nogen udefra
"spørger" efter 62.107.247.147 får de fat i dig (eller rettere det af
dit udstyr der har denne IP)!

Har du router på din forbindelse? I såfald kan der måske være noget med
nogen porte der skal forwardes til den rigtige PC på "indersiden" af dit
netværk.

> /Langkjær

PS: Der er ingen fidus i at forsøge at skjule din IP - den fremgår af
headerne i dit indlæg

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 16:49

> [...]

> Har du router på din forbindelse? I såfald kan der måske være noget med
> nogen porte der skal forwardes til den rigtige PC på "indersiden" af dit

Så mange til det spil at flere router fabrikker lægger dem ind i en speciel
menu........
I min hedder den "Advanced Internet" og indeholder Ages, H323, internet
phone, og et par andre.

> PS: Der er ingen fidus i at forsøge at skjule din IP - den fremgår af
> headerne i dit indlæg

Ikke nødvendigvis.

> OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Vil du ikke være din mailadresse bekendt ?

Mvh Jens

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 17:06

On Fri, 3 Oct 2003 17:49:25 +0200, Jens wrote:

> [...]
> menu........
> I min hedder den "Advanced Internet" og indeholder Ages, H323, internet

Der kan man bare se.

> Ikke nødvendigvis.

Nej, men lige i det her tilfælde. Det var såmænd også bare for at
fortælle den oprindelige poster at IP'en fremgik af headeren.

> Vil du ikke være din mailadresse bekendt ?

Jo da - adressen er da også gyldig hvis man lige laver den lille
rettelse. Hvis man oplyser sin email i "ren tekst" be'r man jo næsten om
at blive spammet! (taler af erfaring)

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 17:17

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.invalid> skrev i

> Nej, men lige i det her tilfælde. Det var såmænd også bare for at
> fortælle den oprindelige poster at IP'en fremgik af headeren.

Det ved jeg godt..., det lød bare ret kategorisk.

> Jo da - adressen er da også gyldig hvis man lige laver den lille
> rettelse. Hvis man oplyser sin email i "ren tekst" be'r man jo næsten om
> at blive spammet! (taler af erfaring)

Det er nu ikke så slemt, g et lille mailfilter kan sagtens håndtere det.

Mvh Jens

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-10-03 17:25

On Fri, 3 Oct 2003 18:17:20 +0200, Jens wrote:

> Det er nu ikke så slemt, g et lille mailfilter kan sagtens håndtere det.

Korrekt - jeg bruger da også SpamPal til en af mine andre mailkontoer -
og det virker fint. Men jeg vil da allerhelst være fri for at skulle
sortere i min mail og indtil videre har mit lille "krumspring" virket -
jeg har ikke fået en eneste spammail på denne adresse endnu!
Problemet er måske også størst hvis man bevæger sig i de udenlandske
nyhedsgrupper, hvilket jeg af og til gør.

Fra : Langkjær

Dato : 03-10-03 16:53

> [...]
> anden IP på det globale net (altså internettet). I det tilfælde er det
> ikke nok at kende den globale IP da den typisk deles med flere andre

Der er jeg med.

> [...]
> eller netkort der "ejer" denne IP ved jeg ikke - men hvis nogen udefra
> "spørger" efter 62.107.247.147 får de fat i dig (eller rettere det af

Også her er jeg med.

> Har du router på din forbindelse? I såfald kan der måske være noget med
> nogen porte der skal forwardes til den rigtige PC på "indersiden" af dit
> netværk.

Jeg har ikke router på. NETKORT -> KABELMODEM -> ANTENNESTIK.

> PS: Der er ingen fidus i at forsøge at skjule din IP - den fremgår af
> headerne i dit indlæg

OK, jeg undrede mig lige over hvor du havde den fra.....

/Langkjær

Fra : Jens

Dato : 03-10-03 17:21

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en

> OK, jeg undrede mig lige over hvor du havde den fra.....

Marker et indlæg og tryk "ctrl + F3", der står hvor der sendes fra og til af
hvem og hvornår.

Mvh Jens