Måle uploadhastighed ... hvor?
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-10-03 14:46

Jeg er ikke tilfreds med min upload hastighed hos tele2.

Jeg har testet med TS' TSTEST program over ca. 14 dage, og får en
relativ konstant tcp upload på 205/410 kbit på en 256/512 linie.
Dvs. der "mangler" ca. 50/100 kbit.

Kan man måle uploadhastighed andre steder?

Bør min forbindelse ikke kunne uploade hurtigere?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-10-03 14:49

On 2003-10-03, Fischer & Døssing <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote:

> Jeg har testet med TS' TSTEST program over ca. 14 dage, og får en
> relativ konstant tcp upload på 205/410 kbit på en 256/512 linie.
> Dvs. der "mangler" ca. 50/100 kbit.
>
> Bør min forbindelse ikke kunne uploade hurtigere?

Næh, det stemmer rimelig godt overens med ATM overhead på 15%

--
Andreas Plesner Jacobsen | strategy, n.:

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-10-03 15:26

Andreas Plesner Jacobsen (apj@daarligstil.dk) skrev:

> Næh, det stemmer rimelig godt overens med ATM overhead på 15%

ATM?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-03 15:26

www.makr.dk/?kbps

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-10-03 16:17

Martin Højriis Kristensen (usenet@makr.dk) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
>
> www.makr.dk/?kbps

Jeg snakker allerede i kbit/s.
Hvad mener du?

Dvs. min linie er kun på 200/400 kbit/s på en officiel 256/512 kbit/s.

Fra : Egil Solberg

Dato : 03-10-03 20:23

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> Jeg snakker allerede i kbit/s.
> Hvad mener du?
>
> Dvs. min linie er kun på 200/400 kbit/s på en officiel 256/512 kbit/s.

Du skal læse nærmere. 200kbit riktige data +56kbit overhead (der er
nødvendig for at dataene kan forstås) =256kbit som specificeret. (ikke tag
udregningen her som noget 100% nøjaktig)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 00:55

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du?

At der er andet end bits og bytes at regne med

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-10-03 04:23

Martin Højriis Kristensen (usenet@makr.dk) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
>
> At der er andet end bits og bytes at regne med

Hmm ... ok.

Men hvad i alverden skal man så bruge TS's værktøj til?
Det giver jo et "enormt" overhead interval.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 10:47

> Men hvad i alverden skal man så bruge TS's værktøj til?

At måle hvor meget data du kan flytte igennem linjen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-10-03 11:25

Martin Højriis Kristensen (usenet@makr.dk) skrev:
> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
>
> At måle hvor meget data du kan flytte igennem linjen

Det var mit indtryk at programmet blandt andet skulle kunne benyttes til
at vurdere ens hastighed ift. ISP oplysninger.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 11:31

> Det var mit indtryk at programmet blandt andet skulle kunne benyttes til
> at vurdere ens hastighed ift. ISP oplysninger.

Det kan man også, med nødvendig teoretisk viden

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-10-03 11:54

Martin Højriis Kristensen (usenet@makr.dk) skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
>
> Det kan man også, med nødvendig teoretisk viden

Hmm ... ja ... nå ... ok.
Hvordan måler jeg så om jeg får den upstream som jeg betaler for?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-03 12:18

> Hvordan måler jeg så om jeg får den upstream som jeg betaler for?

Der er en ftp-server hos TDC du kan prøve at uploade til.. jeg kan aldrig
huske navnet, men mon ikke den kan findes andetsteds i gruppen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-10-03 13:05

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der er en ftp-server hos TDC du kan prøve at uploade til.. jeg kan
> aldrig huske navnet, men mon ikke den kan findes andetsteds i
> gruppen

Det er muligvis denne: <ftp://ftptest1.tele.dk/pub/>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-10-03 08:16

Rudi Stegen (rudis_spamfilter.001@stegen.dk) skrev:

> Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
> dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det er muligvis denne: <ftp://ftptest1.tele.dk/pub/>

Der en rock solid upload på 490 kbps (ja, kbps)

Mystisk at TS altid kun kan rapportere ca. 400-410 kbit/s (ja, kbits)
For man skulle vel tro at kbits burde være højere end kbps eller?

Hvis ja, så kan man i mit tilfælde ikke rigtig bruge TS's værktøj.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-10-03 15:47

Hej Fischer & Døssing, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der en rock solid upload på 490 kbps (ja, kbps)
>
> Mystisk at TS altid kun kan rapportere ca. 400-410 kbit/s (ja, kbits)

Det er ikke speciel mystisk. Linjer (inkl. alle dimser på disse) kan
variere, men fremfor alt kan måleprogrammer.

Personligt foretrækker jeg at finde en god destination (fx er den
nævnte som regel udmærket), hive en stor fil [1] ned (og/eller op),
tage tid på stopuret og se på filens størrelse.

Dermed har man en reel nettohastighed.

> For man skulle vel tro at kbits burde være højere end kbps eller?

Det er det samme.

[1] En stor fil vælges selvfølgelig for at minimere usikkerheder. Dels
på aflæsningen, dels skal fx en router ofte "accelerere op" et sekund
til to først. Dels starter download med en browser ofte allerede ved
filvalget og før man egentlig hypper ned på Enter. (Alternativt kan man
anvende et FTP-program).

--
Hygge fra Århus - Rudi