Newbie søger newbies!
Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 09:29

Hej med-newbies,

(Hvis jeg er OT, beklager jeg. Kan ikke finde en mere velegnet NG)

Jeg er langt om længe gået i gang med at lære PHP - fra bunden. Min lærebog
har 800 sider, så der er udsigt til langt, sejt træk før rutinen sætter ind.
Jeg har imidlertid en ide om, at processen bliver nemmere og mere effektiv,
hvis vi er flere, nogenlunde ligesindede udvikler-wannabees som går sammen
om et projekt, for gennem samarbejde og gensidig støtte kommer vi længere og
bliver holdt til ilden.

Nogen der vil være med?

Jeg har et forslag til et projekt (Open Source naturligvis , et produkt
jeg selv uden held har efterlyst igennem længere tid: et CMS til personlige
(eller familie-) sites. Med de lave priser på webhoteller og faldende
udgifter til internetopkoblinger vil flere og flere mennesker vælge at have
deres egen side på nettet, men de er ikke nødvendigvis interesseret i selv
at udvikle den. Ideen går ud på at lave noget i retningen af PHP-Nuke eller
Xoops i en udgave rettet specielt mod en enkelt (eller nogle få) kendte
brugere og med funktioner/moduler udviklet specielt til dette formål (CV,
kalender, links, gæstebog, "kontakt mig", weblog etc.). Der er mange
muligheder.

Jeg har selv prøvet mange af de eksisterende CMS'er (både PHP, Perl og
Java-baserede), men de er alle udviklet til communities, hvor fokus er
rettet mod mange kendte brugere som bidrager til indholdet, både i det
grundlæggende system og i modulerne. Og jeg støder altid på et eller andet,
som gør dem uegnet til formålet. Desuden bør et personligt CMS laves, så
selv Hr. og Fru Jensen kan finde ud af at installere og administrere det.

Jeg har også et forslag til et navn på produktet! "PHPage" (Personal
HomePAGE).

Det er et ambitiøst begynderprojekt, men mit eget primære formål er at lære
PHP, så skulle projektet ende uden konkrete resultater, har vi dog
forhåbentlig lært en masse undervejs. Vi kunne også vælge et andet, mindre
ambitiøst projekt, hvis der er mere stemning for det.

Send mig et par linier, hvis du er interesseret.

Hilsen

Jakob
jakob.rohde@nal-net.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 03-10-03 09:56

Jakob Rohde wrote:
> Hej med-newbies,

Sorry, er jeg ikke... men giver anyway lidt kommentarer :)

> (Hvis jeg er OT, beklager jeg. Kan ikke finde en mere velegnet NG)

Jeg vil mene indlæget er okay her.

> [...]
> om et projekt, for gennem samarbejde og gensidig støtte kommer vi længere og

Det er en god ide. Læringsprocesser er forskellige fra person til
person. Jeg startede selv med lidt småscripting i PHP... brugte bogen
som opslagsværk. Det er først senere jeg reelt har læst i bøgerne og
ikke blot som opslagsværk. Altså prøv dig frem, skriv lidt... brug bogen
som opslagsværk. Det virkede for mig ;) Men som sagt,
indlæringsprocesser er forskellige :)

> Jeg har også et forslag til et navn på produktet! "PHPage" (Personal
> HomePAGE).

Bare for at informere dig... der findes allerede et projekt som hedder
PHPage
http://sourceforge.net/projects/pagebuilder/

mvh
Johan

Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 10:30

Hej Johan,

Tak for de venlige ord!

> Bare for at informere dig... der findes allerede et projekt som hedder
> PHPage
> http://sourceforge.net/projects/pagebuilder/

Ja, sådan er livet

Der sker dog ikke meget i projektet, så måske bliver navnet ledigt en dag!

Andre ideer til et navn?

Jakob

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-10-03 10:51

Jeg er heller ikke newbie, til gengæld har jeg samme antennelaug som dig
.

Jakob Rohde wrote:
> Andre ideer til et navn?
Netop med de kriterier som du bla. stiller op gør det måske ikke noget
at navnet kommer til at klinge lidt mere af 'familie' og 'ikke mega
teknisk', og dermed lyder tillokkende for målgruppen...

Hvis det er på dansk (god idé med den målgruppe) vil det være smart at
give den et dansk navn (og endnu smartere med et dansk navn som man har
en engelsk oversættelse til i baghånden hvis man går hen og får det
oversat senere ).

Hvad med SideHjælperen?

I øvrigt har jeg PrivatSideModulet og HusetsSideprogram til brug eller
viderebrygning

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 10:43

"Jakob Rohde" <jakob.rohde@nal-net.dk> wrote in message
> Hej med-newbies,
>
> (Hvis jeg er OT, beklager jeg. Kan ikke finde en mere velegnet NG)

Helt rigtig gruppe.

> [...]
> om et projekt, for gennem samarbejde og gensidig støtte kommer vi længere

Tjo, måske.

> [...]

> forhåbentlig lært en masse undervejs. Vi kunne også vælge et andet, mindre
> ambitiøst projekt, hvis der er mere stemning for det.

Tjo, det er fint med et projekt, men jeg synes dit er lidt for ambitiøst
starterprojekt. Desforuden, såfremt man valgte et så ambitiøst projekt, så
skulle det (IMO) være noget der ikke allerede var opfundet. Ingen grund til
at lave den dybe tallerken igen.

Som du selv skriver, så findes PHP-nuke og postnuke. I sidstnævnte kan du
lave dit eget design i html og integrere det, og på den måde har du et
design du selv vil have.

Men din ide og gå-på-mod virker utroligt godt og ambitiøst.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 03-10-03 10:50

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> writes:

> [...]
> ambitiøst projekt, så skulle det (IMO) være noget der ikke allerede
> var opfundet. Ingen grund til at lave den dybe tallerken igen.

Hvis pointen er, at lære noget om PHP betyder det vel ikke det store,
hvorvidt det er noget, der allerede eksisterer. Desuden lyder det på
Jakob, som om han ikke mener, der findes noget på markedet der netop
opfylder de kriterier han fremsætter.

Jeg vil give dig ret i, at et CMS kan være en stor mundfuld at gabe
over for begyndere. Især, hvis man ikke har anden erfaring med
softwareudvikling.

- Jacob Atzen

Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 11:04

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote

> Jeg vil give dig ret i, at et CMS kan være en stor mundfuld at gabe
> over for begyndere. Især, hvis man ikke har anden erfaring med
> softwareudvikling.

Som sagt er mit væsentligste mål at lære PHP, så hvis et CMS er for
ambitiøst, er jeg meget interesseret i forslag til andre projekter.

Men ideen om et CMS er hermed givet videre til Jer PHP-hajer derude. Jeg har
som tidligere skrevet prøvet med mange etablerede OS CMS'er, og der er
ganske enkelt ikke egnede til formål hvor der kun er en enkelt eller ganske
få brugere der kan logge på. Bare en detalje som muligheden for at sætte et
flueben i "Disable user registration" har jeg aldrig set. Underligt nok.
Desuden er det ofte andre krav der stilles til modulerne.

Men lad mig holde fast i pointen: Er der nogen PHP-newbies der vil være med
til sammen at arbejde på et projekt, for derigennem at lære PHP?

Jakob

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 11:20

> Men lad mig holde fast i pointen: Er der nogen PHP-newbies der vil være
med
> til sammen at arbejde på et projekt, for derigennem at lære PHP?

Måske, afh af hvor meget tid du forventer der skal lægges i det. Grunden til
jeg stadig kalder mig newbie i PHP er at jeg ikke har haft så meget tid ...
den tid jeg kunne ønske mig.

Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 11:26

Hej Peter,

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote

> Måske, afh af hvor meget tid du forventer der skal lægges i det. Grunden
til
> jeg stadig kalder mig newbie i PHP er at jeg ikke har haft så meget tid
> den tid jeg kunne ønske mig.

Aner det ikke!

Jeg er selv IT-Konsulent på fuld tid, så min tid er også begrænset. Men
svaret må vel være at man ofrer den tid man mulighed for og lyst til.

Der behøver ikke være nogen deadline, og for mig og de fleste andre som
kunne finde på at være med er det vel begrundet i privat hobby-interesse for
PHP-kodning. Så min holdning er: intet pres!

Jakob

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 11:44

> [...]
for
> PHP-kodning. Så min holdning er: intet pres!

Hørt. I'm in.

--
Regards, yours truly madly

(-: Peter Thomsen
http://cccp.homepage.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 11:42

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> Hørt. I'm in.

Cool

Lad os lade tråden køre videre nogen dage og se om der skulle komme flere
til.

Jeg tager på familiebesøg til på søndag (5. okt.), så jeg kan ikke deltage i
diskussionen et par dage.

Jakob

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 12:02

> [...]
> til.
>
> Jeg tager på familiebesøg til på søndag (5. okt.), så jeg kan ikke deltage

Mon ikke vi har et brugbart potentiale efter din tilbagevenden

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 23:14

Jakob Rohde wrote:

> Cool

Ser du ... lige som man siger ja til noget sjovt, kommer der en kæmpe opgave
dumpende ind ad døren.

Jeg beklager naturligvis, men bliver nødt til at bakke ud. Det ville ellers
have været sjovt. Jeg håber I andre (dem som nu ser det gode, lærerige og
sjove i ideen) får nogle gode php-timer

Fra : Peter Thomsen

Dato : 03-10-03 11:16

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message

> Hvis pointen er, at lære noget om PHP betyder det vel ikke det store,
> hvorvidt det er noget, der allerede eksisterer.

Jo, du har ret. Man ville nok kunne lære noget direkte fra det eksisterende
produkt.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 03-10-03 11:23

Jakob Rohde wrote:

> Jeg har også et forslag til et navn på produktet! "PHPage" (Personal
> HomePAGE).

Hehe, Personal Home Page, er der vist nok en der hedder Rasmus Lerdorf
der har fundet på at lave noget der hedder ;)

Se http://dk.php.net/manual/en/history.php#history.php

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jakob Rohde

Dato : 03-10-03 11:30

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote

> Hehe, Personal Home Page, er der vist nok en der hedder Rasmus Lerdorf
> der har fundet på at lave noget der hedder ;)

Det har du sådan set ret i! Det var det oprindelige navn, men nu står PHP
for "PHP: Hypertext Preprocessor". Desuden var forslaget "PHPage", ikke
"Personal Home Page".

Men under alle omstændigheder er navnet droppet igen.

Jakob

Fra : Brian Emilius

Dato : 04-10-03 20:26

> Nogen der vil være med?

Jo bestemt!... Det lyder da spændende. Jeg er selv startet på PHP for et
par måneder siden, og har hjemsøgt denne NG med irriterende spørgsmål, så
det kunne da være rart at prøve noget nyt
min e-mail er bkom@mail.dk, så giv mig lige et "skriv"

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jakob Rohde

Dato : 05-10-03 16:27

Hej Brian,

Fint, det er noteret. Jeg vender tilbage.

Jakob

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-10-03 16:42

Jakob Rohde jakob.rohde@nal-net.dk skrev dette:

> Nogen der vil være med?

Jo da jeg vil også gerne være med, dersom man kan få lov til at være
når man nu absolut intet ved om PHP!

mailadresse andreas (prik) falck (@) get2net (rpik) dk [går ud fra du
kan afkode adressen!

Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/