MS-SQL og de andre
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 02-10-03 22:39

Hejsa,

Er her nogen der kan forklare en temmelig meget nybegynder udi SQL hvad
det er der for nogen til at vælge Microsoft SQL som grundlag for en
database når man helt gratis kan få fx PostgreSQL (MySQL kan jeg forstå
har nogle begrænsninger der måske forklarer dte).

Jeg arbejder pt. i et system der er temmelig dyrt i vedligeholdelse og
kører på en temmelig dyr platform (DB2/AS400), og vi overvejer at gå
over til et system der er baseret på Microsoft SQL.

Og så er det at jeg undres over at man ikke kører PostgreSQL.

Kan sådan en database ikke også gro mere uhindret under UNIX en under
Windows? Eller kan man opnå lissåstor kraft med Windows og clusters. Det
er en database hvori der ind i mellem foretages temmelig omfattende
beregninger.

Jeg ved ikke om ovenstående er tåget, men mig forekommer det umiddelbart
vanvittigt at betale for noget man kan få (næsten) gratis...

Mvh
Mikael Kristiansen

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-10-03 07:47

On Thu, 02 Oct 2003 23:39:13 +0200, Mikael Kristiansen wrote:

> Er her nogen der kan forklare en temmelig meget nybegynder udi SQL hvad
> det er der for nogen til at vælge Microsoft SQL som grundlag for en
> database når man helt gratis kan få fx PostgreSQL

Hvis databasesystemet skal køre på en Windows-maskine, er PostgreSQL
ikke noget godt valg, for den kører p.t. ikke særlig godt derpå. Men
jeg mener at have hørt, at et andre open source DBMSer såsom
Interbase/Firebird kører OK på Windows.

Hvis platformen kan vælges frit, kan jeg kun vanskeligt se _rigtig_ gode
argumenter for MSSQL, hvis man fx. udvikler meget Microsoft-nært software
såsom .NET-applikationer: .NET data provider software til PostgreSQL er
stadig kun under udvikling. Måske der også er en support-problematik:
Jeg antager, at man kan købe sig til 24x7 support til MSSQL (omend det
antagelig er uhyre kostbart), mens det nok er sværere til PostgreSQL.

Mht. dine andre overvejelser: Om unix vs. windows og den slags kan man
vanskeligt få objektive bedømmelser, og der er en god risiko for
religionskrig i den efterfølgende diskussion.

> Jeg ved ikke om ovenstående er tåget, men mig forekommer det
> umiddelbart vanvittigt at betale for noget man kan få (næsten)
> gratis...

Enig.

Mon ikke det langt hen ad vejen handler om at dække sig ind: Hvis der
skulle blive bøvl med det valgte system, kan man som den stærkt
pengeforbrugende beslutningstager undskylde sig med, at problemer ikke var
ventet, da det dyrt indkøbte system jo netop var dyrt (og kendt).

Desuden kan der være en problematik med eksisterende/gammel software, der
er måske er skrevet til et dyrt system, men hvor det er dyrt at portere
det til et biligt DBMS.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-10-03 09:32

"Troels Arvin" wrote

> [...]
> ikke noget godt valg, for den kører p.t. ikke særlig godt derpå. Men
> jeg mener at have hørt, at et andre open source DBMSer såsom

Nu vi er i gang....

Er der nogle links/sites der beskriver hvordan man kommer igang med Firebird
(eller andet RDBMS) Systemerne er transactionsbaseret og data ligger på
serveren typisk 1-2 dage

Det _skal_ køre på windows plattformen - og det skal køre sammen med
ADO.NET/ADO (VB)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-03 16:36

Troels Arvin wrote:

> Men jeg mener at have hørt, at et andre open source DBMSer såsom
> Interbase/Firebird kører OK på Windows.

Det gør det.
Men..
Nu kender jeg ikke Mikales applikation, men der er(bør) normalt også
overvejelser om recovery modeller inde i billedet.

Interbase/Firebird kører på en enkelt fil, og det betyder at recovery er
begrænset til seneste backup.

> Hvis platformen kan vælges frit, kan jeg kun vanskeligt se _rigtig_ gode
> argumenter for MSSQL,

Som nævnt ovenfor, så kan det eksempelvis være muligheden for at recover
indtil sidst committede transaktion. Men som du selv skriver, så er det nok
analogt med gamle dage, hvor: 'man bliver ikke fyret for at købe IBM'.

Dog findes der andre alternativer, eks. SapDb.
Det skal lige nævnes, at jeg selv kun lige har skimmet postgresql i
forbindelse med søgning efter rdbms.

Stig Johansen

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 04-10-03 11:26

On Fri, 03 Oct 2003 17:36:29 +0200, Stig Johansen wrote:

> Dog findes der andre alternativer, eks. SapDb.

Som i dag "ejes" og videreudvikles af mysql

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-10-03 07:38

On Fri, 03 Oct 2003 08:47:13 +0200, Troels Arvin wrote:

> .NET data provider software til PostgreSQL er stadig kun under udvikling.

Det er åbenbart alligevel ikke sandt: Hvis man vil betale for det, kan
man få en driver:
http://www.itweb.co.za/sections/software/2003/0310030834.asp?A=HOME&O=FPIN

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 10-10-03 08:18

In article <pan.2003.10.03.06.47.13.173051@arvin.dk>,
Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

> [...]
>
> Desuden kan der være en problematik med eksisterende/gammel software, der
> er måske er skrevet til et dyrt system, men hvor det er dyrt at portere

Tak for alle gode svar og kommentarer. Jeg kan for så vidt godt forstå
det gamle ord om at ingen er blevet fyret for at købe IBM. Men jeg
forstår ikke hvorfor der ikke snart er nogen der bliver fyret for at
bruge Microsoft! Så har jeg vidst lige kridtet banen op:

Situationen i dag er at vi kører DB2 på AS400 (og det er ikke mig der
har besluttet at vi bruger IBM!!! Det er heller ikke mig der beslutter
hvad vi skifter til, men mine chefer er i reglen gode til at lytte til
gode råd). Applikationen vi anvender er skrevet i Cobol, men er under
migrering til Java mhp. at skulle betjenes via IBM WebSphere, altså vil
vi skulle bruge web-browseren til at betjene applikationen.'

Der er så et alternativt program i spil, og jeg læste på deres
hjemmeside at de bygger på SQL Server.

Jeg kan så forstå, at fordelen ved det er at den samme applikation kan
bruges af små og store virksomheder, de store skal bare bruge clusters
af Windoze-maskiner.

I mine øjne er Windoze en elÆndig platform til databaseapplikation. Jeg
må indrømme at 2000 forekommer mig ganske stabil, men da ikke i NÆRheden
af den stabilitet vores AS400 udviser. Jeg har aldrig haft den til at
køre mere end 4 måneder uden genstart, men jeg har aldrig haft brug for
at genstarte på grund af at systemet havde sat sig fast, der er blot
nogle system-opdateringer der kræver genstart. På et kursus jeg deltog i
(AS400 systemoperatør) var en deltager fra et firma hvor en AS400 havde
kørt i 3 år uden genstart! Det har jeg dog aldrig hørt en Windows der
kunne klare.

Nu var det nok muligt med en ugentlig scheduleret genstart, det er ikke
det der er problemet, det siger blot noget (en hel del) om stabilitet.

Et af vores problemer er selvfølgelig at vi er i lommen på TO
virksomheder, vores software applikations leverandør og IBM, men jeg kan
ikke få ind i mit tykke grødhoved at det skulle være bedre at være i
lommen på en anden software leverandør og Microsoft.

De to software leverandører kan jeg ikke sammenligne da jeg kun kender
den ene, som fanme godnok er dyr, men det er specielle brancheløsninger
jo (copyright/royalty) men jeg vil 10 gange hellere være i lommen på IBM
end på Microsoft. Hos IBM føler jeg på en eller anden måde at jeg får
noget for pengene, det kniber gevaldigt hos Microsoft.

Man kan osse sige at MS-løsningen betyder at jeg skal forholde mig både
til en applikations-leverandør, en
styresystems-/databasesystems-leverandør og en hardware-leverandør, med
mit nuværende system er operativsystems-, DBMS- og hardwareleverandør
den samme, hvilket betyder at jeg er totalt ligeglad med hvorFOR det
ikke virker, det må IBM finde ud af. Bortset fra at det altid virker, så
kan der jo gå en harddisk, sidst det skete opdagede IBM det før jeg
gjorde, jeg havde ikke lige fået tjekket operatør-besked-køen den
morgen, og pludselig stod der en tekniker fra IBM med en disk i
hånden... Det giver vi så 6000 for halvårligt, den faktura har jeg det
rigtig godt med at attestere...

Næ, hvis vi så migrerede til noget UNIX eller andet opensource, skiftede
fra iServer til xServer (jo, jeg er nok blvet IBM-fan), men altså havde
en reel valgfrihed i hardwareleverandør...

Jeg kan se argumentet med at SQL Server kan man være sikker på at få
opdateret hvis der findes fejl, i det man betaler for det. Men det
argument synes jeg blot bliver tilbagevist af, at UNIX er så mange gange
mere en stabil platform end Windows er.

Min konklusion er, at der ikke er nogen objektiv god grund for at vælge
SQL Server på Windows på en cluster-løsning fremfor fx Pregresql på Unix
på et ordenligt lokum fra Sun eller IBM. Der kan så være en subjektiv
god grund i og med at vi ikke har folk i organisationen der kan Unix og
det kan så være det argument jeg kan tage hatten af for...

Hvis der er nogen der efter denne alt for lange men forhåbentlig mere
præcise redegørelse kan give mig de sidste gode argumenter for og imod,
er jeg stadig åben...

Venligst
Mikael

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-03 10:58

"Mikael Kristiansen" wrote in a message

> I mine øjne er Windoze en elÆndig platform til databaseapplikation.

Det kommer vel an på hvem der har fingrene i kagefadet

Men du har da ret i at det er træls med genstart pga systemopdateringer,
ellers kører vores egne servere uden problemer overhovedet
Det er dog ret beskedne database applikationer der ligger her og et fåtal af
brugere

> Hvis der er nogen der efter denne alt for lange men forhåbentlig mere
> præcise redegørelse kan give mig de sidste gode argumenter for og imod,
> er jeg stadig åben...

Jeg har arbejdet med mssql i 3 år nu på vores eget middlewaresystem
Datamængderne er forholdsvis beskedne da der er meget hurtig udskftning af
data

Jeg har ikke oplevet endnu at mssql giver os problemer

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-10-03 14:58

On Thu, 02 Oct 2003 23:39:13 +0200, Mikael Kristiansen wrote:

> Jeg ved ikke om ovenstående er tåget, men mig forekommer det umiddelbart
> vanvittigt at betale for noget man kan få (næsten) gratis...

I tråd med temaet "open source versus købesoftware", så faldt jeg over
følgende artikel idag:
http://wiki.astrogrid.org/pub/Astrogrid/DataFederationandDataMining/cross.htm

Forfatteren har godtnok krav, der sandsynligvis er forskellige fra mange
af denne gruppes læsere, men det er interessant, at sammenligningens
eneste kommercielle produkt dumper big-time.

Samme gruppe har tidligere (for et år siden) også haft Oracle og MSSQL i
deres overvejelser, men de er åbenbart helt gledet ud i løbet af det
år, der er gået mellem de to artikler:
http://wiki.astrogrid.org/bin/view/Astrogrid/DbmsEvaluations