Herman Andersen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-10-03 12:17

Kender nogen af jer noget til den tegnelærer og kunstmaler ved navn
Herman(n) Andersen som i 1920'erne eller 30'erne lavede adskillige
store freskoer med historiske motiver på trappevæggene på Østrigsgades
Skole?

De eksisterer den dag i dag i næsten 100% perfekt stand - og de kan
se på min hjemmeside under skolens navn.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 02-10-03 12:44

WEILBACH, dansk kunstnerleksikon-- kan hjælpe dig videre

http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=8544&wTekstId=22849

Andersen, Herman

Værker:
Kvindefigur (ca. 1906-07, en af 4 store figurer til Købmandssk., Kbh., s.m.
Georg Ulmer, E. Utzon-Frank og Kai Nielsen, forsv.); Kong Chr. X rider ind i
Sønderjylland (kalkmal. 1923-24, Østrigsgades Sk., Kbh., forsv.); endv.
portrætbuster, bl.a. viceskoleinsp. Arild Sørensen (bronze, udst. 1932);
Thor Bøgelund (gips 1941); Pia Rasmussen (gips 1951, Thor Bøgelunds
barnebarn).
Red.

Genealogi, Uddannelse, Rejser og udlandsophold, Stillinger og hverv,
Udstillinger, Biografi, Litteratur

mvh
Tom

PS. selvfølgelig er det Absalon der grundlægger København

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-10-03 15:18

Tom H. Petersen skrev bl.a.:

> WEILBACH, dansk kunstnerleksikon-- kan hjælpe dig videre
>
> http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=8544&wTekstId=22849

Mange tak!

Kan du fortælle mig hvad "forsv." i parenteserne betyder? Det fremgår
tilsyneladende ikke af forkortelseslisten i leksikonet.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 02-10-03 17:54

> Mange tak!
>
> Kan du fortælle mig hvad "forsv." i parenteserne betyder? Det fremgår
> tilsyneladende ikke af forkortelseslisten i leksikonet.

Nej--jeg ved det ikke.
men det kunne se ud som om det har noget med ordregiveren at gøre,
kan det tænkes at man har haft en afdeling for indkøb af kunst til
offentlige
bygningerog kaldt den Forsyningsvæsenet. (sikkert noget vrøvl--jeg ved godt
ordet i dag dækker vand og el.forsyning)
Altså desværre jeg ved det ikke.

mvh
Tom

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-10-03 00:18

Tom H. Petersen skrev bl.a.:

> Nej--jeg ved det ikke.

Er det mon for nærliggende at tro "forsv." betydet "forsvundet"? Altså i
betydningen ses ikke længere, bortkommet, eksisterer ikke mere eller nuv.
sted ukendt.

Det der taler for denne forklaring er fx at kalkmaleriet af Chr. X ikke længere
findes på skolen, men det gør derimod busten af Arild Sørensen. Og kun
førstnævnte er i leksikonet mærket "forsv."

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 03-10-03 18:27

> [...]
> findes på skolen, men det gør derimod busten af Arild Sørensen. Og kun
> førstnævnte er i leksikonet mærket "forsv."

Det syntes jeg lyder som en rigtigt god forklaring, så den køber jeg.

mvh
Tom