Morgengåtur puha, en prøvelse..(lang)
Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-10-03 11:16

Hej allesammen

Jeg har været ude og gå til morgen og er rendt ind i et par
irritationsmomenter som jeg lige må have luft for, vær sød at tilgive
og bære over med mig

Jeg kommer som vanligt gående i min bebyggelse og møder så en stor
leonburger? (tror det staves sådan) og den er ført at en dame med et
barn ved hånden, damen slipper hunden løs på et grønt område vi har
her hvor jeg bor og den løber lidt hen ad fortovet og straks RÅBER
damen hundens navn meget hårdt og peger ind på græsset; den skulle
gøre hvad den skulle NU! (hun virkede ikke som om hun havde tid til at
vente på den). Hunden går skyldbetynget hen mod hende og det er
tydeligt at se den er trykket og trist, jeg får sådan ondt i hjertet
når jeg oplever hunde der har det sådan.
Jeg skal lige sige at jeg har set manden gå med hunden før og her blev
den rykket hårdt i linen fordi den gik for langt frem uden at han
sagde noget til den, den pev og gik så trykket og trist videre
forsigtigt med manden, jeg hader virkelig den slags mennesker, de
burde ikke have hunde når de skal behandle dem så dårligt, jeg ved
godt det ikke er direkte mishandling og man kan intet gøre men for f.
da hvor det gør ondt på en når man ser den slags...

Længere nede ad vejen på min tur møder jeg så en pige på en
tolv-tretten år med en stor sort lab. blanding af en slags og jeg ser
så at hun lader hunden prutte på fortovet, og går videre, da jeg så
går mod hende og hun er et par meter foran mig, siger jeg at hun bør
samle op efter hendes hund, det er svineri at lade det ligge, hun glor
så bare på mig som om hun ikke fatter en bregne..da jeg kan se at
hendes hund trækker af med hende og den meget gerne vil hen og
hmm..bide lidt i min, går jeg ud på cykelstien i en større bue uden om
parret, da jeg så er kommet et par meter længere væk, kan jeg høre at
pigen kæmper for at holde hunden tilbage, jeg vender mig og ser hend
blive trukket med hunden, hun forsøger at fange en lygtepæl til at
holde sig fast i men det mislykkedes, og så sker det uungåelige; hun
slipper hunden!
Godt jeg nu er ved at være så erfaren som ejer og har forstået at
beskytte min egen hund, jeg vender mig så mod den løse hund med min
egen hund i snor og bag ved mig og jeg kan se på dens øjne at den bare
IKKE skal tæt må min hund for så er der slåskamp - da den så er et par
meter foran mig træder jeg frem og siger "NEJ" - ikke råbende, bare
bestemt og siger så lavt men truende; "kan du så gå hjem", den stopper
og rejser børster, sgu! og knurrer, som så får min egen til at reagere
med et knur, som om han tænkte "du ska' sgu' ikke knurre af min mor"

(ved godt at det bare er en refleks fordi han er bange, men sjovt var
det da at tænke sådan) Men den sorte sag tøver så lidt og forsøger så
at "liste" bag om mig og komme til at angribe min hund bagfra, men jeg
drejer hele tiden med så den har samme vinkel hele tiden, det
forvirrer den og jeg siger så igen "ka' du SÅ komme hjem, grr", den
løber så et par skridt væk og så er pigen endelig ved at komme hen i
nærheden af hunden, det var som om hun stod stille og ikke vidste hvad
hun skulle gøre, hunden forsøger så lige en sidste gang at komme til
at angribe men den fejler igen og hun får fat i den. Hun begynder så
at trække af med den igen, uden at sige et ord - hvem fanden er hendes
forældre!!

Hvordan kan man som forældre sende en pige ud med en hund hun ikke kan
holde eller styre, og åbenbart er hun heller ikke blevet informeret om
hvad ansvar man har som hundeejer, hun samler ikke op efter sin hund
og hvis nu at hundene var kommet op at slås, vidste hun så hvad man
mon gjorde mht forsikring osv.?
Jeg bliver SÅ gal når jeg oplever den slags, kørekort burde være
lovpligtigt og man burde have et dyreværnspoliti som kunne tage sig af
sådanne problemer, for de er stigende i dagens danmark!

Og når vi er ved de irriterende ting, så møder jeg også hver dag ejere
der lader deres løse hunde løbe langt fra dem selv og lader dem løbe
direkte hen foran ens egen hund og står og har truende adfærd foran en
og det pisser mig helt vildt af at ejerne så bare stopper og står og
GLOR i stedet for de kalder deres møgdyr til dem! - det eneste de kan
finde ud af at råbe er; "den gør ikke noget" - ih, nej det tror jeg
sør'me også på når den står og knurrer og provokerer foran en!
Først når man siger at det kan ens egen altså godt finde på fordi den
er blevet overfaldet xxx antal gange før af løse hunde, SÅ rykker det
først i fjo...ejeren!
Det er bare trist at hundeejere idag ikke har lært at tage hensyn til
andre og når man nu vælger at tage snor på sin hund, så har det som
regel en årsag, den kunne være skadet, være i løbetid eller hvad
grunden nu kunne være; når nogen tager snor på deres hund, kunne man
så ikke tænke så langt som at man i det mindste selv sørger for at ens
egen hund ikke kan løbe hen til den anden, det gør jeg selv hvis jeg
ser at nogen tager deres hunde til sig, jeg mener det er almindelig
høflighed og ansvarsfølelse at man tænker lidt frem og ikke kun på sig
selv.

Puha, det blev en lang mail men jeg fik da lidt luft, og håber da at
det kan få flere til at tænke lidt mere frem så man kunne undgå visse
episoder på ellers hyggelige gåture med sin hund.

Mange hilsener og smil alligevel

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 02-10-03 15:46

Hejsa,
nu kender jeg selvfølgelig ikke lige din fysik, og dit temper, men har selv
prøvet det med at en fremmed hund tordner imod mig, og når man ikke kender
dyret, ved man jo ik hvad det kan finde på, og netop prikken over iét.. når
de står og råber at den ik gør noget.. prøv at forklare hunden det, mens
den flyver rundt om mig, og knurrer og bider efter mig... Har det selv
sådan, er man under 18 år, skal man veje ca. det dobbelte af hunden.. for
hvis der sker noget, det kunne ligeså godt være en anden hund der fløj på
hende pigens hund, og hvad skulle hun så gøre!? Nogle mennesker tænker bare
ikke..
Jeg ville heller ikke være så dum at lade mine mindre brødre lufte min GD.
Den gør da ingenting, men hvad hvis.. og hvis.. og hvis..
Yngre børn kan gå tur med hunde.. sammen med voksne.
Min Uopfordrede Kommentar. :)
Hilsen DN.