hvornår kommer bliver der TV via co
Fra : Morten Lindow

Dato : 02-10-03 10:04

Er der nogen her der har ide om hvornår det bliver muligt og standard at
formidle TV via computernetværkskabler i stedet for coaxiale kabler?

Går TDC eller andre og sysler med den slags planer?
Kan man få simple og billige omformere så man kan bruge gamle analoge
fjernsyn?

Jeg spørger fordi vores boligforening skal have lavet internt net og vi
overvejer om det kan svare sig at få lavet fælles kabeltv også.

mvh
Morten

Fra : anders majland

Dato : 02-10-03 11:04

> Er der nogen her der har ide om hvornår det bliver muligt og standard
at
> formidle TV via computernetværkskabler i stedet for coaxiale kabler?

Det er det allerede. Bla LK IHC NET bruger skærmede twisted pair kabler
istedet for coax. Og kigger du teknik.el er der nogle indlæg om det. I
praksis virker det også med alm. STP kabel istedet for LK eget med
højere spec og pris.

Ved hvert apparat bruger man så et specielt dropkabel der laver
inpedanstilpasningen.

LK's er mest gearet mod husinstallationer og jeg ved ikke om det kan
skaleres til en hel boligforening eller om det vil give jer nogle
fordele i forhold til at trække coax. Det kører alligevel på egne
kabler. Det er altså ikke tv på samme kabler som "nettet".

/A

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 02-10-03 13:30

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
> fordele i forhold til at trække coax. Det kører alligevel på egne
> kabler. Det er altså ikke tv på samme kabler som "nettet".

Men rent teoretisk kunne man vel spare en del kablingsarbejde i fremtiden,
hvis man fik fat i en boks der (fx. med en indbygget tuner) kunne sende fx.
MPEG-komprimerede signaler den ene vej og et kontrolsignal den anden vej til
fx. skift af kanal.

Er der nogen der har set noget i den retning?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Jens

Dato : 02-10-03 13:36

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i

> [...]
til
> fx. skift af kanal.
>
> Er der nogen der har set noget i den retning?

Måske her, har ikke læst den så indgående endnu :

http://myhtpc.net/

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-03 22:30

On Thu, 2 Oct 2003 14:30:25 +0200, "Stig Meyer Jensen"
<stig@mine_3_initialer.dk> wrote:

> [...]
> MPEG-komprimerede signaler den ene vej og et kontrolsignal den anden vej til

TV via IP findes skam. Det er sådan bl.a. NVE distribuerer TV på
deres FTTH-løsning.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 03-10-03 22:07

On Thu, 2 Oct 2003 12:04:16 +0200, "anders majland"
<andersDOTmajland@jyde.dk> wrote:

> [...]
>istedet for coax. Og kigger du teknik.el er der nogle indlæg om det. I
>praksis virker det også med alm. STP kabel istedet for LK eget med

Det er langt fra standard.
Der arbejdes på 2 standarder til kabling i hjemmet, de omfatter coax
eller ballancerede kabler til TV, begge disse skal dog klare 1GHz.

Fra : Arne Keller

Dato : 03-10-03 22:03

On Thu, 02 Oct 2003 11:03:43 +0200, Morten Lindow <morten@binf.ku.dk>
wrote:

>Er der nogen her der har ide om hvornår det bliver muligt og standard at
>formidle TV via computernetværkskabler i stedet for coaxiale kabler?

Det er så vidt jeg ved muligt med en settop box som modtager Ethernet
og leverer signal til TV.