Reservere båndbredde til dele af et netvær~
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 01-10-03 22:58

Hej NG.

Jeg har en privat 2mbit adsl, som jeg deler med dem på etagen ovenpå. Dvs.
at vi allesammen er koblet på 1 router (trådløs linksys 54mbit) - dem ovenpå
med trådløst og mig selv både med kabel og trådløs.

Nu er mit spørgsmål bare, kan jeg gøre noget for at reservere en bestemt
mængde internet båndbredde til dem ovenpå og til mig selv? Det er, på godt
jysk, _ret_ træls når dem ovenpå begynder at downloade helt vildt, og mit
internet derved nærmest går i stå. Vi har en Windows 2003 Server Standard
sat til routeren som er domænecontroller, web og ftp-server. Findes der
noget software vi kan installere på serveren så dem ovenpå altid har mindst
512kbit internetbåndbredde, og det samme til mig - og den sidste 1mbit skal
så fordeles der hvor der er "brug for den"?

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-10-03 05:47

Peter (8464) wrote:
> [...]
> 512kbit internetbåndbredde, og det samme til mig - og den sidste 1mbit skal
> så fordeles der hvor der er "brug for den"?

Har du læst bare en smule tilbage i gruppen?
Emnet diskuteres ret ofte.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-10-03 06:27

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote:

>Har du læst bare en smule tilbage i gruppen?
>Emnet diskuteres ret ofte.

Der står også lidt om det i FAQ'en,
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshape

Som (FAQ'en) i øvrigt snart trænger til en revision af indhld på mange
områder. Hvis nogen er interesserede i at hjælpe med det, kan de
henvende sig til mig for et logon.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 02-10-03 07:22

Peter (8464) wrote:

> [...]
> 512kbit internetbåndbredde, og det samme til mig - og den sidste 1mbit skal
> så fordeles der hvor der er "brug for den"?

Hej Peter

Det kan man godt ved anvendelse af nogle QoS værktøjer: Shaping,
båndbreddebegrænsning og RED/WRED evt. med ECN (indtil videre kun Linux
kerne 2.4-2.6):

Her er halvfærdige forslag (dog differentierer eksemplerne også
netværkstrafik indholdet):

http://www.wikipedia.org/wiki/Diffserv#Examples_of_good_use_of_traffic_classification_with_rationing

QoS information:
http://da.wikipedia.org/wiki/Datanet_servicekvalitet
Her er f.eks.:
sslug.dk: Hyggemøde tirsdag den 11. juni 2002: Båndbreddebegrænsning:
http://www.sslug.dk/moede/hygge/2002-06-11/

sslug.dk: Hyggemøde tirsdag den 11. juni 2002: Båndbreddebegrænsning.
Eksempler:
http://www.sslug.dk/moede/hygge/2002-06-11/eksempler.txt

På engelsk:
http://www.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service