Hårduller!
Fra : Helle

Dato : 01-10-03 22:36

Hejsa.

Sylvester, min maine coon, har fået en stor hårklump/tot/dulle/what ever!!
på indersiden af venstre baglår - det samme i venstre armhule(?!). Jeg har
forsøgt at små klippe lidt men tør ikke rigtig af frygt for at klippe ham i
huden - kan ikke rigtig se/føle hvad der er hud. Jeg har en karte, en
rullekam og sådan en klottekniv men kan ikke rigtig få dem ud alligevel. Jeg
ved det er min egen skyld fordi jeg ikke har fået ham børstes godt nok disse
to steder - dette vil jeg selvfølgelig være meget mere opmærksom på
fremover.
Hvordan dælen får jeg dem ud? vi roder og regerer hele tiden, men han ender
med at hyperventilere og blive urolig og irritabel. Her slipper vi ham så da
det helst ikke skal ende med bid eller fjenskab.

Hvad gør jeg? gode råd søges!

Totterne er ligesom 1½ femkrone i størrelse og meget hårdt filtret.

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Marie B Jensen

Dato : 01-10-03 23:09

Hej Helle
Vi døjer ikke med hårboller, menhavde en "ordentlig" nullermand her
forleden!
jeg havde det nøjagtig som dig. Kunne ikke lide at klippe tæt.
jeg klippede den så af over flere gange..startede udefra..prøvede at
redde lidt og så lidt klip igen ..den forsvandt :)
Har du lidt baldriandråber ? eller SOS dråber, kunne du jo "dysse"ham
lidt ned måske?
vh Rie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-10-03 23:28

Og som sidste udvej kan du få dyrlægen til at ordne det

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle

Dato : 01-10-03 23:29

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Og som sidste udvej kan du få dyrlægen til at ordne det
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Vi var netop ved dyrlægen i går og fik ham bla. barberet grundigt bagi da
han har døjet med diarre. Opdager så idag at der sidder en hårdulle på
indersiden af låret og i armhulen - tager altså ikke afsted igen for at få
dem af - kom af med 900 kr i går
Baldrian dråber er han fuldstændig ligeglad med...

Men ellers må jeg vel bare prøve ganske få sekunder hver dag? til sidst er
den vel væk?

Mvh Helle

Fra : Birgitte

Dato : 02-10-03 00:30

Hej Helle
Jeg ville klart få en til at hjælpe dig med at holde Sylvester.
Din hjælper, skal kærligt men dog fast holde Sylvester, imens du tager en
bred tandet spids stålkam, eller spidsen af saksen...stikker den lidt ind i
dulderen og holder igen mod huden med den anden hånd...
På den måde kan en dulder nogengange filteres op, det tager lidt tid, men
det kan lade sig gøre.
Ellers tager du som Rie anbefaler, en saks og klipper lidt af dulderen af og
prøver igen at frisere ud... endelig ikke bare trække, for så bliver katten
sur.
Kan du slet ikke komme til at se, hvor lang mod huden dulderen sidder?
Sidder den tæt, og du er bange for at klippe, så brug en trimmer... igen lad
en holde og brug trimmeren kun på det lille område det drejer sig om.
Når du får pelsen ordnet, så må du huske, især at være opmærksom på de
pelssteder hvor pelsen gnider mod hinanden, f.eks marmelukker, armhuler og
lysken.
Netop disse steder er ekstra udsatte.
Held og lykke, og spørg endelig igen.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle

Dato : 02-10-03 08:57

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message
> [...]
> Når du får pelsen ordnet, så må du huske, især at være opmærksom på de
> pelssteder hvor pelsen gnider mod hinanden, f.eks marmelukker, armhuler og

Hej Birgitte.

Jeg har også min kæreste til at holde Sylvester. Jeg har ikke nogen
trimmer - vi lånte en af svigermor men den virkede slet ikke - den gjorde
mere skade end gavn
Jeg vil i hvert fald være mere opmærksom på disse steder når han bliver
børstet fremover. Stakkels mis - dumme mig
Dullerne er filtret hårdt sammen mod huden.
Hvis jeg nu prøver ganske kort tid et par gange om dagen, mon ikke de så til
sidst kommer fri?

Mvh Helle

Fra : Charlotte

Dato : 02-10-03 11:02

Hej Helle

Helle <krammemusen@hotmail.com> skrev:
>Jeg har ikke nogen
>trimmer - vi lånte en af svigermor
>men den virkede slet ikke - den gjorde
>mere skade end gavn

Sådan en har vi nu heller ikke og Luffe får også "dullere" mange
steder, hvis vi ikke friserer ham jævnligt. Vi bruger enten en
alm. herre-plastkam eller en kattebørste.

>Stakkels mis - dumme mig

Vi er jo kun mennesker Men ja, stakkels mis.

>Dullerne er filtret hårdt sammen mod huden.
>Hvis jeg nu prøver ganske kort tid et
>par gange om dagen, mon ikke de så til
>sidst kommer fri?

Det tror jeg på. Min mand holder også Luffe og snakker med ham.
Han hader det (Luffe altså) og miauer højlydt (han skriger næsten
om hjælp) - men det lyder nok værre end det er. De synes jo ikke
det er sjovt at blive friseret, rykket i og holdt... Luffe bider i
børsten, hvis han kan komme til det - han synes den er dum.
Men hvis du er ihærdig og du får lidt hjælp til det...og nusser
ham bagefter, så tror jeg på at du kan få dem væk selv stille og
roligt.

KH
Charlotte

Fra : Birgitte

Dato : 02-10-03 12:47

> [...]
> Dullerne er filtret hårdt sammen mod huden.
> Hvis jeg nu prøver ganske kort tid et par gange om dagen, mon ikke de så

Hej Helle
Hvis du har en lille spids saks, så tak og klip ganske forsigtig tæt ved
huden lidt af gangen, du kan se de hår der er strammet til.
Klip kun enkelte hår af gangen, og vupti inden længe ryger dulden... Men det
kræver, at din kærste holder Sylvester, så saksen ikke smutter, men søde,
det kan lade sig gøre.
Mvh Birgitte

Fra : Helle

Dato : 02-10-03 12:52

> [...]
det
> kræver, at din kærste holder Sylvester, så saksen ikke smutter, men søde,

Ja jeg har faktisk en ret spids saks - vi må bare prøve lidt af gangen så.
Tusind tak for hjælpen

Mvh Helle

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 03-10-03 07:52

> [...]
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Bare lige en tanke.....kunne man ikke tage en meget fintandet kam - f.eks.
en tættekam - og skubbe ind under hårdullen helt tæt ved huden, og så klippe
den af over kammen? Så er du da helt sikker på ikke at klippe i huden.

M.v.h.

Helle Frederiksen.