Så lykkedes det da endeligt
Fra : Claus Harkjær

Dato : 01-10-03 17:17

Citat Berlingske Tidende:

"DSBs tidligere godsbanegård kommer til at rumme magasinet fra Rigsarkivet
og Landsarkivet for Sjælland.

Regeringen vil bygge fælles magasiner til Rigsarkivet og Landsarkivet for
Sjælland ved Kalvebod Brygge.
Dermed bliver der kun fem minutter fra Hovedbanen, Folketinget, Det Kgl.
Bibliotek og Rigsarkivets læsesal i Rigsdagsgården over for Christiansborg
til magasinerne.

Der etableres dermed en magasinkapacitet på omkring 370 hyldekilometer,
hvilket svarer til det behov, som de to arkiver har frem til 2030, hvor man
regner med, at elektroniske dokumenter har fået overtaget.

Desuden indebærer løsningen, at det Kongelige Biblioteks magasinproblemer
løses frem til 2015-2018.

I alt kommer forslaget til at koste i underkanten af en milliard kroner, når
forslagets faser er gennemført.

»Med regeringens forslag om Rigsarkivet på Godsbanegårds-grunden sikres
arkivalierne hurtigst muligt varigt betryggende magasiner. Samtidig sikres
Rigsarkivet en central beliggenhed, der må betegnes som optimal for
brugerne, herunder forkningsnetværket i hovedstaden og
centraladministrationen,« siger kulturminister Brian Mikkelsen i en
pressemeddelelse onsdag. "

Og hvor har han dog ret. Hurra for kulturministeren.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : erik

Dato : 02-10-03 19:39

Jo som Kjøvenhavner ka jeg da kun være glad, meget glad [smil ala en flækket træsko]

(men det er nu synd for fynborene og amagerfolket)

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 02-10-03 19:55

Hvad med Jyderne de er ikke nævnt. Dem skal man måske ikke regne med de er
jo så langt væk fra Kjøbenhavn

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-10-03 20:50

On Thu, 2 Oct 2003 20:54:58 +0200, "Bent Mortensen"
<ben@mortensen.mail.dk> wrote:

>Hvad med Jyderne de er ikke nævnt. Dem skal man måske ikke regne med de er
>jo så langt væk fra Kjøbenhavn

Nej, dem behøver du ikke at tage hensyn til, for hvis du kigger på RA
brugerundersøgelser, så vil du se, at der stort set ikke er jyder
eller fynboer blandt brugerne.

Ja, det her er sandelig en sejr for Københavneriet. Man _ville_ have
RA ind i Københavns centrum, koste hvad det ville - og det har så nu
kostet muligheden for at vi kunne have fået et nyt, moderne og
sammenhængende RA.

For det store problem ved denne løsning er jo den planlagte
faseopdeling. Det betyder jo, at RA i de næste mange år vil komme til
at leve i byggerod, og man får ikke den samling af aktiviteterne under
et tag, som man havde drømt om.

For faseopdelingen betyder jo, at byggeriet vil være underkastet de
løbende besparelser og forsinkelser. Hvis det engang om 20 år endelig
lykkes, at få byggeriet "færdigt", så vil man til den tid have en ren
magasinbygning på en af de mest centrale grunde. For til den tid vil
adgangen til arkivalierne selvfølgelig kun foregå via nettet og
læsesalene vil være helt lukket.

Et andet problem i planen er, at man både i København og i Århus taler
om en forstærkning af "samarbejdet" og udnyttelse af fælles
faciliteter med hhv. Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket. Det
er naturligvis starten på en fusion mellem SA og statens
biblioteksvæsen. Det er uheldigt, fordi:

Budget Kulturministeriet: (2003-2006 i millioner kr)
Biblioteker    566 559 551 550
Arkiver       143 145 132 119
Museer       580 596 585 583

D.v.s. SA er helt klart lillebror i den familisammenføring.
Bibliotekerne vil altså sætte sig på det samlede budget og bestemme,
hvad pengene skal bruges til.

Ovenstående budget-fremskrivning viser et andet problem. Bemærk,
hvordan SA budget falder i perioden 2004 - 2006. Her udmøntes nemlig
den forventede driftsbesparelse, som det nye, topmoderne RA i Odense
ville medføre. Men nu bliver dette RA i sin endelige form altså
desværre ikke færdigt i 2005, men derimod i 2015 eller mere
sandsynligt 2020.

Den besparelse, som tallene herover viser, skal altså findes et andet
sted. D.v.s. at vi i 2005 kan forvente yderligere massive nedskæringer
på læsesalene - og/eller, at man her vil se de første udskydelser af
diverse etapper i RA nybyggeri.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Claus Harkjær

Dato : 05-10-03 20:41

Kære Lars

Jeg ved at det er svært for dig at forstå og/eller acceptere det, men
landets hovedstad er København. Derfor ligger centraladministrationen i
København, og derfor ligger centraladmistrationens arkiv i København.

Al ære og respekt for de slægtsforskere, som besøger Rigsarkivet, men det er
ikke arkivets fornemmeste opgave at betjene dem.

Så derfor er placeringen tæt på Christiansborg og ministerierne ganske
logisk - sådan er det.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-10-03 09:26

On Sun, 5 Oct 2003 21:40:54 +0200, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

> [...]

>Al ære og respekt for de slægtsforskere, som besøger Rigsarkivet, men det er
>ikke arkivets fornemmeste opgave at betjene dem.

Det kan i høj grad diskuteres.

Det har jo været hævdet, at SA også skulle stille arkivalier til
rådighed for centraladministrationen. Det er IMHO stadigvæk noget
forpjusket sludder. Ministerierne har jo deres egne arkiver. I den nye
arkivlov er det blevet indskærpet, at arkivalier efter bestemte antal
år skal afleveres til SA. Det viser da tydeligt, at det ikke sker.
Årsagen hertil er naturligvis, at ministerier m.v. helt naturligt
vælger at beholde tingene, indtil de ikke mere har brug for dem.

Det som afleveres til SA er med andre ord kun det, som ministerierne
er helt sikre på, at de aldrig mere får brug for. Naturligvis kan man
tage fejl; men de påstande, der har været fremme om, at der fra RA
hver dag skulle sendes indtil flere lastvognlæs med arkivalier tilbage
til ministerierne, de holder naturligvis ikke.

Brugerne er således historikere i bredeste forstand. Som professionel
historiker kan du naturligvis hævde, at de professionelle er
fornemmere end slægtsforskerne. Det må så stå for din regning.

Det kedelige i denne sag er imidlertid noget helt andet. Problemet er,
at den besparelse på SA anlægsbudget (her og nu reduceres udgiften fra
1,6 milliard i Ørestaden til 0,5 milliard ved første fase - og ingen
ved om anden fase med læsesalen nogensinde kommer) betyder en
ekstrabelastning på driftsbudgettet. Nu skal man jo fortsat i mange år
køre arkivalier rundt mellem de mange afdelinger i Københavnstrup, og
det koster penge. De penge skal findes andre steder, og det vil i høj
grad komme til at gå ud over brugerne.

>Så derfor er placeringen tæt på Christiansborg og ministerierne ganske
>logisk - sådan er det.

Nej, sådan _var_ det i enevældens og hestevognenes tid. Men når man
bygger et helt nyt RA, som først skal fungere i sin endelige form fra
2020, så burde man altså tænke en lille smule fremadrettet. Man burde
prøve at indstille sig på, at vi lever i Internettets tidsalder, hvor
afstande ikke spiller den mindste rolle.

Når sygehusene kan lade deres røntgenbilleder vurdere i Indien, så er
der altså ingen der siger, at ministerier og RA nødvendigvis skal
ligge dør om dør. Det er en helt igennem forældet verdensopfattelse.
--
Lars J. Helbo
(som bor i Midtjylland og arbejder i to firmaer - et i København og et

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-10-03 10:41

Lars J. Helbo wrote:
"Claus Harkjær" wrote:

> Det kan i høj grad diskuteres.

Ja, det kan det i hvert fald.
En formodet ekspert (var det kulturministeren ?) i, hvad jeg vil kalde
den nye lappeløsning, udtalte fornylig i TV at der var tre vigtige
årsager til en gennemgribende udvidelse og modernisering af RA, den ene
var slægtsforskerne, og det er jeg enig i. Slægtsforskerne kommer bl.a.
rundt i de hjørner af historikken som statsvidenskaben lader ligge. Når
man om 4-500 år skal vurdere livet i 'antikkens Danmark' så vil det
blive på basis af slægtsforskernes indsats.
Tænk blot nogle år tilbage da alle danskerne blev opfordret til at
skrive dagbog for en bestemt dag i september og indsende deres bidrag.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Claus Harkjær

Dato : 06-10-03 10:32

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Brugerne er således historikere i bredeste forstand. Som professionel
> historiker kan du naturligvis hævde, at de professionelle er
> fornemmere end slægtsforskerne. Det må så stå for din regning.

Jeg er ikke historiker. Jeg er bl.a. slægtsforsker. Og dog kunne jeg godt
komme med et gammel dansk ordsprog:

"Mod uvidenhed og dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Og med dette betragter jeg min deltagelse i denne tråd som afsluttet.

Venlig hilsen - til de fremskridtsvenlige jyder og fynboer

Claus HArkjær

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-10-03 13:00

Claus Harkjær wrote:

> Jeg er ikke historiker. Jeg er bl.a. slægtsforsker. Og dog kunne jeg
> godt komme med et gammel dansk ordsprog:
>
> "Mod uvidenhed og dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det har du nok ret i.

Af nyere ord er følgende blevet sagt af Jens Martin Knudsen:
"Slå følge med dem der søger sandheden. Vær på vagt over for dem, der
mener at have fundet den".

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-10-03 15:55

"Claus Harkjær" <claus@ harkjaer.dk> skrev Mon, 6 Oct 2003 11:32:17
+0200

>Jeg er ikke historiker. Jeg er bl.a. slægtsforsker. Og dog kunne jeg godt
>komme med et gammel dansk ordsprog:
>
>"Mod uvidenhed og dumhed kæmper selv guderne forgæves"

At du har en anden mening end Helbo er da Ok. Men hvis en tilsvining af
modparten er det bedste argument du kan komme op med, så må man sandt
for dyden ikke håbe du er repræsentativ for københavnske slægtsforskere
generelt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-10-03 18:06

Mon, 06 Oct 2003 16:55:01 +0200, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>modparten er det bedste argument du kan komme op med, så må man sandt
>for dyden ikke håbe du er repræsentativ for københavnske slægtsforskere

Kør vognene i rundkreds, Helbo, kvinder og børn ind i midten, 2 pund
tørt krudt pr. mand og sørg for at hvert skud rammer! Hvis der er
nogen der krummer et hår på Helbo's hovede, er vi mange der der gerne
ofrer et lem eller to i kampen for at forsvare ham!!!! Yiiiiippeee

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Valdemar Lund

Dato : 06-10-03 21:34

> [...]
>
> Claus HArkjær
>
> Du burde nok bruge store bogstaver i hele dit navn, du lyder nøjagtig som
de københavnere jeg lå sammen med ved millitæret. De var også åh så stolte
af at have gået i skole hver dag og troede at al kultur og tankevirksomhed
sluttede ved Valby bakke.

hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Claus Harkjær

Dato : 07-10-03 18:22

Når argumenterne slipper op kommer småligheden frem

Så jeg skriver da gerne mit navn med store bogstaver, hvis det kan irritere
denne hr. Lund fra provinsen, som har ligget ved militæret. Ak ja, vi andre
har været soldater.

Og så gider jeg ikke mere.

CLAUS HARKJÆR

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-10-03 20:40

On Tue, 7 Oct 2003 19:22:23 +0200, "Claus Harkjær" <claus@
harkjaer.dk> wrote:

>Så jeg skriver da gerne mit navn med store bogstaver, hvis det kan irritere
>denne hr. Lund fra provinsen

Ja, det er jo det mest pudsige ved denne sag. Først var der hele den
forkrampede indstilling om, at hvis bare RA bliver i København, så er
alt andet uden betydning. Nu får vi så en løsning, der i enhver
henseende bygger på den mindste fællesnævner - et projekt, som er
totalt blottet for nytænkning og fremsyn. Man bygger et nyt RA ud fra
det 19. århundredes principper.

Jeg synes det hele virker særdeles provinsielt
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-10-03 23:21

harkjaer.dk> wrote:

> [...]
>denne hr. Lund fra provinsen, som har ligget ved militæret. Ak ja, vi andre

I Norge ville det vært dimmiteringsårsak
(Men så betyder kanskje den opprinnelig setning noe helt annet på
norsk )

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-03 08:15

"Valdemar Lund" <valdemar@lund.tdcadsl.dk> wrote:

> ... og troede at al kultur og tankevirksomhed
> sluttede ved Valby bakke.

Det er der nu også mange provinsboere der tror.

mvh
Peter

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 09-10-03 14:44

> [...]
>
> Og med dette betragter jeg min deltagelse i denne tråd som afsluttet.
>
> Venlig hilsen - til de fremskridtsvenlige jyder og fynboer

Jamen tak for hilsenen fra en slægtsforsker som tydeligvis ikke kender sin
egen kulturhistorie.

Det er helt sikkert ikke noget dansk ordsprog, du her citerer, men salig
Schiller fra det tyske, som engang sagde/skrev "Gegen Dummheit kämpfen die
Götter selbst vergebens".

Men hvad du i øvrigt laver er sikkert helt pålideligt og troværdigt!!

Kjeld Jakobsen

Fra : Henning

Dato : 09-10-03 19:54

"Kjeld Jakobsen" <kjeld-jakobsen.fjernmig@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Götter selbst vergebens".
>
> Men hvad du i øvrigt laver er sikkert helt pålideligt og troværdigt!!

Selvom ordsproget oprinder fra udlandet, er det ikke det samme som at det
ikke er indgået i det danske sprog og derved blevet dansk. Hvis din
synsvinkel skal gøres gældende er der nok ikke meget tilbage af de
oprindelige sprog.

mvh Henning

Fra : erik

Dato : 03-10-03 15:17

Næ du, så langt væk (fra mig) som helt over til det jydske, har nu ingen politiker
truet med at flytte Rigsarkivet

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-10-03 23:51

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev Thu, 2 Oct 2003 20:38:48 +0200

>Jo som Kjøvenhavner ka jeg da kun være glad, meget glad [smil ala en flækket træsko]

Hmmm. Jeg synes ellers at have bemærket at netop københavnerne gennem
hele debatten hårdnakket har hævdet at det ikke var for Københavns
skyld, men for landets, at RA helst skulle ligge i hovedstaden.

Blot kan det undre at alle de kloge hoveder, der har udtalt sig til
fordel for en placering i København, ikke langt tidligere har fået øje
på netop den her placering - hvis den altså er så indlysende som alle nu
pludselig synes at være enige om.

Men hvor om alting er, så er det da glædeligt at der omsider er truffet
en beslutning som synes at have bred politisk opbakning. Hvorvidt det så
er den rigtige beslutning skal jeg lade være usagt, men det er nok trods
alt bedre end at bruge yderligere nogle år på at diskutere placeringen.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-03 08:20

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> hele debatten hårdnakket har hævdet at det ikke var for Københavns
> skyld, men for landets, at RA helst skulle ligge i hovedstaden.

Det er vel derfor Erik er så glad ... på hele landets vegne

mvh
Peter

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 06-10-03 11:22

Og jyderne

Chris

Fra : Tom Stryhn

Dato : 03-10-03 09:10

For det første er det et forslag, og med den "normale" behandlingstid
indenfor det offentlige.

Vil der nok gå 8 -10 år de første kan benytte den nye læsesal mv.
da den først er med i etape 2. Hvilket også kan læses i diverse aviser

Og man har jo før set at der sker ændringer undervejs.!!!

Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-10-03 09:56

On Fri, 3 Oct 2003 10:10:27 +0200, "Tom Stryhn" <stryhn@email.dk>
wrote:

>Vil der nok gå 8 -10 år de første kan benytte den nye læsesal mv.
>da den først er med i etape 2. Hvilket også kan læses i diverse aviser

Jeg læser det sådan, at etappe 2 med læsesalen er _planlagt_ til at
opføres om 8-10 år, d.v.s. stå klar til brug i 2013. Når man så
indregner de "normale" forsinkelser i den slags projekter (specielt i
en tid med store besparelser), så taler vi om mindst 2017 - 2020, før
de første besøgende kommer ind i den.

Jamen til den tid skal vi da ikke bruge læsesale - da skal vi da bruge
Internet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 03-10-03 10:49

Lars J. Helbo wrote:

> en tid med store besparelser), så taler vi om mindst 2017 - 2020, før
> de første besøgende kommer ind i den.

Jeg laver lige en kop kaffe mens vi venter

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 03-10-03 11:36

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i melding

> Jeg laver lige en kop kaffe mens vi venter

Jeg har sansen for den slags dansk humor, og holder
på å le meg fordervet.Selv bor jeg 50-60 norske mil
fra nærmeste arkiv, og jeg er på arkiv ca 1 dag pr. år.
Ellers bestiller jeg kirkebøker på mikrofilm.

Anne Lise Hovdal

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-10-03 13:19

On Fri, 3 Oct 2003 12:35:30 +0200, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.fjerndette.invalid> wrote:

>"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i melding

>Jeg har sansen for den slags dansk humor, og holder
>på å le meg fordervet.

Ja, det er go' værkstedshumor....

--
Lars J. Helbo