4 punkts sko ??
Fra : Berit Nielsen

Dato : 01-10-03 08:40

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber at nogle kan svare på.
Det drejer sig om 4 punkts sko.
Hvor mange forskellige slags findes der, og har de hver især en forskellige
virkning ??

Mit spørgsmål kommer af at min dyrlæge beordrede 4 punkts sko på min hoppe.
Da fik hun af min smed nogle sko der lignede normale sko,
men hvor de faktisk var flade foran og man ligesom "huggede" tåen af .
Det gav et udemærket resultat, og hun blev mindre halt.
Men så blev jeg brændt af af min smed, og ved et tilfælde var der en anden
smed som jeg så brugte.
Han lagde nogle helt andre 4 punktssko på hende, de er lige som 2 - 2.5 cm
tykke og meget skrå fortil på det flade stykke.
Tåen blev ikke her "hugget" af men skoen lagt længere tilbage.
Og sikke et resultat.
Min hoppe er blevet meget mindre halt, og går nu lystigt og glad selv under
rytter.
Det er et sandt mirakel, dog skridter jeg kun på hende, og prøver absolut
intet af.
Vi fortsætter på Artroflex og glucamin til hende og så ser vi om det bliver
ved, og så skal vi måske trave.
Men er der nogen der kender denne "mirakel" sko ?
Og ved hvori forskellen på de 2 sko er siden det giver en sådan forskel ??

Er det nødvendigt kan jeg tage et billede af skoen på hende, så i kan se
hvad jeg mener.

Hilsen Berit Nielsen
Som ikke er optimist, men måske alligevel tror på mirakler

Fra : matilde

Dato : 01-10-03 17:01

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3f7a84eb$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber at nogle kan svare på.
> Det drejer sig om 4 punkts sko.
> Hvor mange forskellige slags findes der, og har de hver især en forskellige
> virkning ??

Kun én slags.

> [...]
> Han lagde nogle helt andre 4 punktssko på hende, de er lige som 2 - 2.5 cm
> tykke og meget skrå fortil på det flade stykke.

Tykkelsen har ikke så meget med selve skoens funktion at gøre, dog
lyder de ret tykke, alm sko er 8 mm, og nogle gange 10 mm, jeg har
personligt aldrig hørt om specielt tykke firepunkts sko.
Jo tykkere sko, jo større beslastning for hesten, da den har mere at
slæbe rundt på.
At de er skrå i tåen, er fordi hele idee´n med firepunkts sko er at
lette overrulningen, og eftersom man ikke rejser firepunkts sko i
tåen, laver man en skråning for at hjælpe hesten, så den ikke selv
skal bruge energi på at slide sko væk (hesten ruller over tåen på
forben, imens den afvikler bagbenets skridt sådan at det går lige op,
og lige ned igen, derfor rejser man ikke tåen på bagsko).

> Tåen blev ikke her "hugget" af men skoen lagt længere tilbage.
> Og sikke et resultat.

Ved at bruge en firepunkts sko letter du bevægelsen for din hest, den
skal pludseligt ikke længere "kæmpe" sig vej henover tåen, og den har
de 4 punkter (tå/tå, dragt/dragt) at kunne udnytte fuldt ud.

Firepunkts princippet er opfundet ved at se på vilde heste i Amerika
(mener jeg) og på hvordan de slider deres hove.
Det samme kan tit og ofte ses på heste der går uden sko (heste der
går, vel og mærke) da de slider tåen på deres hove meget lige over, af
den simple grund at lette overrulningen, at søge det sted hvor der er
mindst modstand, hvis I forstår.

> Er det nødvendigt kan jeg tage et billede af skoen på hende, så i kan se
> hvad jeg mener.

Det ville jeg gerne se :)

Mvh Matilde

Fra : Anet

Dato : 12-10-03 00:10

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det nødvendigt kan jeg tage et billede af skoen på hende, så i kan se
> hvad jeg mener.
>
> Hilsen Berit Nielsen
> Som ikke er optimist, men måske alligevel tror på mirakler

(klip)

hej berit

Kunne du ikke tage et billede af skoen på Wendys hov. Jeg vil gerne se
hvordan den 4 punkts sko ser ud. Lig den evt. i dk.binaer.

--
~ Hilsen
Annette ~