Nu må vi GØRE noget ved de ulovlige garn
Fra : René

Dato : 30-09-03 23:45

Hej gruppe

En oplevelse jeg vil dele og viderebringe, så vi måske kan få en dialog
igang og få stoppet det forbandede netfiskeri..

Jeg har på det sidste oplevet meget kedelige ting på mine morgenfisketure
til Djursland området.
Jeg kører gerne et stykke vej for at nyde disse normalt dejlige kystområder,
hvor jeg fisker med stang - men denne morgen var naturen skæmmet en del.

Sidste uge helt nøjagtig søndag d. 21/9 kl. 05.45 oplevede jeg at se småbåde
i vandet omkring hele Rolsøområdet alle var ude for at røgte deres ulovligt
satte garn, vi snakker om netlængder på op til ca. 30 meter og de fleste
placeret diagonalt på kysten (virkelig effektivt).
Jeg talte ikke færre end 12 garn hvoraf der kun var 4 der var lovlige på en
strækning på 1.5 km - jeg blev dybt frustreret, da det var totalt umuligt
for mig at komme til at fiske.
Jeg satte mig istedet ned og betragtede alle småbådene som kom fra nær
(Begtrup) og fjern (Kalø), én af bådene kom rimelig tæt på land ca 40 m (de
havde ikke set mig) jeg anråbte dem og spurgte hvad F.... de havde gang i.
Som svar fik jeg "du passer dit fiskeri og vi passer vores" Jeg blev
stiktosset men hvad skulle jeg stille op? Hoppe i efter dem var min første
tanke - men det ville være for fjollet og risikabelt, istedet tog jeg
mobilen og ringede til fiskerikontrollen (IGEN),
samme besked som sidst "vær venlig at ligge en besked osv."
Hjælp! hvad pokker skal vi stille op når fiskekontrollen er lukket på
tidspunkter hvor ulovlighederne finder sted, kunne nogle af vores
fiskemidler ikke gå til bl.a. mere mandskab, flere patruljeringer og både.
Jeg måtte pænt se på at de røgtede deres ulovlige fangst - og ovenikøbet var
så frække at sætte garnene ud IGEN!!!
Jeg forlod stedet godt gal i skralden over at jeg intet kunne stille op.
Jeg sluttede af med at tage til Ljushagen (hvor manden med plæneklipperen en
Honda)
hver dag i hele juli måned er kommet ned og vadet sine garn ud (det har
fiskekontrollen heller ikke gjort noget ved).

Som i kan læse, hvis i altså stadig hænger på er mine frustrationer store,
da jeg oplever så mange kedelige ting som ikke burde ske.

Knebel-Fuglsø-Elsegårde-Femmøller-Katholm-Kysing-Mariendal-Esby-Norsminde og
sådan kunne jeg blive ved.... alle steder har jeg oplevet ulovligheder!!!

Skulle man ikke stramme op fra regeringens side - slå hårdere ned - få mere
mandskab ansat i fiskerikontrollen - ændre zoneområderne/fredningsbælter -
eller hvad ved jeg.
Jeg er kommet dertil hvor jeg vil udøve selvtægt hvis jeg oplever disse ting
igen, og det vil jeg have forsvoret ALDRIG ville overgå mig..

HVIS vi ikke snart står sammen, sker der aldrig noget, og vi forringer både
fiskenes og vores livskvalitet.

Dejligt at komme af med mine frustrationer (Puh ha!)

MVH
René Århus Syd

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 01-10-03 00:55

René wrote:
Jeg sluttede af med at tage til Ljushagen (hvor manden med
> plæneklipperen en Honda)
> hver dag i hele juli måned er kommet ned og vadet sine garn ud (det
> har fiskekontrollen heller ikke gjort noget ved).

Ham har jeg også mødt - han er flintrende ligeglad.

> Skulle man ikke stramme op fra regeringens side - slå hårdere ned -
> få mere mandskab ansat i fiskerikontrollen - ændre
> zoneområderne/fredningsbælter - eller hvad ved jeg.

Det tror jeg ikke du skal forvente af den siddende regering. Det er jo en
forøget aktivitet i den offentlige sektor...og det går virkelig ikke.

Fiskerikontrollen er i dag ikke mere værd end Arbejdstilsynet. Det er dog
ikke medarbejdernes skyld....de ville gerne udføre deres job ordentligt. Men
ressourcerne er jo politisk bestemte.

Prøv næste gang at ringe til politiet. Der er jo klart tale om
lovovertrædelser, som politiet retteligt burde tage sig af. Jeg ved godt, at
myndighedsfunktionen ligger hos Fiskerikontrollen, men mon ikke TV2
Østjylland...uanset den borgerlige observans..kunne formåes til at komme en
frustreret borger til undsætning..?

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 01-10-03 06:36

> [...]
> myndighedsfunktionen ligger hos Fiskerikontrollen, men mon ikke TV2
> Østjylland...uanset den borgerlige observans..kunne formåes til at komme

God ide! Offentlig opmærksomhed er det der skal til for at komme lyssky
handlinger til livs!

--
MMJ

Fra : René

Dato : 01-10-03 12:39

Jeg vil prøve at kontakte nyhedsmedierne og gå i en dialog med lokale
foreninger..

Gruppen hører nærmere når jeg får en tilbagemelding.

René

Fra : Søren

Dato : 02-10-03 12:36

"Karsten Enevoldsen" <volds@mail.dk> wrote in message
> René wrote:
> Jeg sluttede af med at tage til Ljushagen (hvor manden med
>
> Ham har jeg også mødt - han er flintrende ligeglad.

Han er ikke helt lige glad. Jeg så ham på Fredericia Havn, hvor han tjekkede
12 årige drenges fisketegn,,,,Så han laver skam noget fornuftigt

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 01-10-03 07:44

En god ide med TV på når kontrollen ikke kan/vil. På Fyn er den brugt mod
fartsynderne i Vollsmose -- uden effekt på hverken kontrolmyndighed (politi)
eller lovovertrædere.

En anden mulighed er at kontakte den lokale afdeling af Amatørfiskerne eller
Fritidsfiskerne. De er heller ikke glade for lovovertrædere, og vil måske
kontakte dem personligt.

Jeg regner med at du er sikker på at det er garn og ikke ruser.

I øvrigt var jeg forleden ude at sejle og sætte ruser (lovlige!) På vejen
ind så jeg to fluefiskere der fiskede i et fredningsbælte. Jeg sagde at de
fiskede i et udvidet fredningsbælte (større end 500m, da åudløbet ligger i
en vig som er helt fredet). Deres svar var at de troede at det kun galdt
garnfiskeri. Jeg sagde at det galdt alle, og sejlede videre. De fiskede
videre.
En anden almindelig overtrædelse af lystfiskere er at fiske op af ruser
eller garn (når de sætter garn må der jo være fisk!). Det er ikke sjovt
hverken for ruser eller fingre med et blink i nettet når det røgtes.

Ruserne købte jeg i øvrigt i sin tid af en fritidsfisker der satte garn op
til en kilometer i længden, suk, og jeg har prøvet at sejle ind i et umærket
sildegarn i kanten af sejlrenden. Det kan dog være et uheld at det har revet
sig løs.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Isak Lyberth

Dato : 01-10-03 11:02

Erik Breum Petersen wrote:
> En anden almindelig overtrædelse af lystfiskere er at fiske op af ruser
> eller garn (når de sætter garn må der jo være fisk!). Det er ikke sjovt
> hverken for ruser eller fingre med et blink i nettet når det røgtes.
Hvor langt skal man egentligt stå fra ruser og garn før det er lovligt?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 01-10-03 11:19

75 meter iflg. loven , altså ca en god kastelængde.

Men om man går lidt tættere på gør nok ikke noget, det gør jeg også selv
hvis der ikke er meget vind. Visse steder står ruser meget tæt.
Men husk at ruserne ikke står lige under vagerne. Ofte er linen meget
længere end vanddybden.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : René

Dato : 01-10-03 12:50

Jeg er selvfølgelig sikker i min sag, da jeg har nogle år på bagen som
lystfisker - net var netop det det var, nogle skjulte med markeringer lige
under overfladen andre med manglende markering ovenvande og så sikkert også
dem man slet ikke kunne se (med sten el. anker på havbunden).

Og du har helt ret i at VI som lystfiskere - selvfølgelig skal overholde de
gældende regler, det ligner ikke noget at man råber om om andres
ulovligheder - og så selv er den første der tyvefisker. Det er meget
usmageligt, og det bør stoppes af folk inden for egne rækker.

Og omkring det at fiske tæt op af ruser - det burde da ikke være nødvendigt,
der er jo rigelig plads til alle ved kysten (hvis der ikke er sat ulovlige
net ud).

René

Fra : Isak Lyberth

Dato : 01-10-03 10:08

Hvordan ser man om det er ulovlige garn?
Det er de vel hvis de er umærkede, men ellers, hvad skal jeg kikke efter?

Hilsen Isak

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 01-10-03 11:23

på posthuset kan man få en pjece om regler for både stang- og garnfiskeri.
Den står ved siden af girokortene til fisketegn.

Ruser må stå tæt på land. Garn skal være 100 meter ude.
Man må højst have 3 garn á 45 meter. Så enhver lænke der er længere end ca
150 meter er ulovlig.
De skal være markeret lovligt. Høje vager med flag, og et gult mærke med
adresse.

Meget andet kan man ikke se uden at hive det op eller dykke ned.

Fra : 7C

Dato : 01-10-03 10:55

En anden side af samme problem er, de folk lodsejere der lovligt må sætte
garn og fange fisk til eget forbrug. Nogle af dem kan ikke stå for
fristelsen for at sælge fisk videre. I Silkeborg hvor jeg bor, har vi en gut
der efter sigende (alle snakker om det, men jeg har dog ikke set det med
egne øjne) fanger vanvittigt mange sandarter i Julsø i net og sælger dem
videre til restauranter og private.
Hvi nogen kender noget til manden, så ret mig, hvis jeg har fået forkert fat
i noget.

Hvad kan man gøre her?
Købe fisk af ham og optage det på video?
Hvad er straffen for videre salg? (Sikert 500,- kroner)
Hvis jeg en dag får et umarkeret garn i skruen, må jeg så tage op og
aflevere det til politiet? (sikkert ikke).

Vh.

Søren C.
Silkeborg

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-10-03 12:16

"René" <repeter@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

<klip en masse berettigede frustrationer>

Jeg kommer til at tænke på, om vi lystfiskere skal tage et andet "våben" i
brug, og møde tyvfiskerne med et "Velkommen på forsiden"?

Domænet www.tyvfisker.dk er ledigt
Hvis alle lystfiskere der færdes ude når de ulovlige garn røgtes, medbrate
kameraer med en god zoom og forevigede synderne, for dernæst at smide dem
online med sted, tidspunkt, og et vellignende foto af deres vrede fjæs, så
kunne det godt være DET ville skabe opmærksomhed omkring problemet.
Om ikke andet tror jeg det vil skabe røre blandt tyvfiskerne, for jeg tror
ikke de er helt så vilde med at ligge til offentlig spot og spe.

Jeg tror jeg tager en stor tele med næste gang jeg skal ud at fiske tidligt
på morgenen :)

Vh
Alex Linaa

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-10-03 13:06

Jeg er helt med på jeres sag og vil gerne være manden som står for at få en
sådan hjemmeside op og stå. Bare skrive når i har fundet en løsning og jeg
tager mig af det tekniske.

- Hvor det bare varmer mit hjerte at se at nogle endelig tager dette MEGET
store problem alvorligt

Med venlig hilsen
Thomas Sørensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-10-03 15:49

"Thomas Sørensen" <spam@stivstikker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> sådan hjemmeside op og stå. Bare skrive når i har fundet en løsning og jeg

Er du sådan en webdesign-haj, der lige kan ryste et design ud af ærmet?
Jeg vil da gerne købe domænet, hvis du har mulighed for at hoste og designe
siden.
Skriv lige til mig.

> - Hvor det bare varmer mit hjerte at se at nogle endelig tager dette MEGET
> store problem alvorligt

Problemet er ikke blevet mindre med årene, men debatten er desværre blevet
ødelagt hver gang det har været oppe at vende i nyehdsgruppen, af alenlange
mudderkastningsdebatter omkring selvtægt som et legalt våben.

/Alex

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-10-03 16:14

Ja jeg er vel en form for en haj... jeg kan da ryste et eller andet design
ud af ærmet og sikkert også finde et eller andet sted hvor vi kan hoste det.
Jeg vil nu gerne at vi bliver nogle stykker der er med på idéen, inden jeg
påbegynder det helt store arbejde... du ved... bare sådan at jeg ved det
bliver til et eller andet

/Thomas

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-10-03 16:46

> [...]
> påbegynder det helt store arbejde... du ved... bare sådan at jeg ved det

Intet bliver til noget, med mindre nogen går foran. Hvis vi skal vente på,
at en stor gruppe melder sig under fanerne, så er det dødfødt på forhånd.

/Alex

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-10-03 16:58

Du har ret !!!! skriv til mig på spam@stivstikker.dk og lad os få noget op
at stå sammen

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-10-03 13:08

"www.ulovligfiskeri.dk" er også fri eller "skamfisker.dk"

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-10-03 15:44

> "www.ulovligfiskeri.dk" er også fri eller "skamfisker.dk"

Tror "Tyvfisker" har den størte signaleværdi :)

/Alex

Fra : Mikael Skaaning Søre~

Dato : 01-10-03 15:58

Eller hvad med disse domæner: www.derernoglesomsnyderos.dk,
www.kanisaafaadegarnop.nu, www.dummesvinderfisker.dk - kun fantasien sætter
grænser!

Fra : Poul Krogh

Dato : 06-10-03 22:16

Tjaa. Ideen med tyvfisker.dk eller lignende, er jo meget tiltalende, men,
for der er jo altid et men, der er jo noget med æreskrænkelse og
privatlivets fred og ret til ens eget billede og jeg skal komme efter dig.
Her er et par links der nok skal læses og læses og læses samt alle deres
underlinks. Bare sådan for at give jer en ide om hvad der kan komme ud af
det hvis der bliver lavet en sådan side.

http://www.ctu.dk/ctu/CTUwebsi.nsf/2c81d99d07e66774c12565e6003d89c4/6d2c3c05df228146c125691a0037c2ec!OpenDocument#Kapitel%2013%20hvordan%20clearer%20eller_4
Det er især 2.2.4 og 5.2.9 der (efter min mening) kan være interresante.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Straffeloven_kap_27.html (ære
og krænkelse af denne)

På dette link ( http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=112 ) står
der bla.:

2.4.3 Retten til eget billede
Et tilbagevende problem er ejendomsretten til et billede, som bliver taget
af én når man befinder sig på et offentligt sted, men ikke er klar over at
man bliver fotograferet. Hvem har så retten til billedet? Motivet eller
fotografen?
Det absolutte udgangspunkt i denne situation er, at der ikke er noget
ulovligt i at tage et sådant billede. Det er straks mere problematisk med
offentliggørelsen.
Normalt skelnes mellem to situationer. Den hvor der er tale om et billede
som er taget tilfældigt af en person i en forsamling, og den hvor der er
tale om et billede af en på forhånd valgt person.
Er man i en forsamling og bliver tilfældigt fotograferet, er der normalt
ikke den store tvivl. Fotografen har retten til billedet.
Optages et billede af en på forhånd valgt person vil retsstillingen normalt
være den samme. Den klareste undtagelse er dog, hvor der er tale om et
billede som må anses for krænkende.

Så der er håb endnu

Jeg er hverken jurist eller jurastuderende (de tror altid de ved alt ,
så kan ikke sige hvornår man kan unddrage sig disse regler, men er nok værd
at undersøge inden man køber domæne og laver hjemmesiden.

Poul Krogh

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 13-10-03 14:07

> [...]
> ikke de er helt så vilde med at ligge til offentlig spot og spe.
>
> Jeg tror jeg tager en stor tele med næste gang jeg skal ud at fiske

Hej

Interessant diskussion, og muligvis også en idé. Men pas på! Det er ikke
uden problemer at fotografere folk og offentliggøre billederne i så lidet
flatterende en sammenhæng som alene domænet antyder. Der er intet ulovligt i
at tage billederne. Det bliver sikkert også meget svært at komme efter en
almindelig offentliggørelse af billederne. Men bliver de bragt i denne
sammenhæng, skal I f.....fisme være sikre på at kunne dokumentere, at der er
tale om ulovligt fiskeri. For ellers er det jeres røv, der bliver ristet!

Et billede af en garn- eller lystfisker i aktion i en fredningszone, vil
sikkert være dokumentation nok i sig selv. Man kan med et kamera
dokumentere, at et garn er afmærket. Hvordan dokumenterer man det modsatte?
Hvordan dokumenterer man, hvad der befinder sig under vandet?

De fleste ulovligheder (i hvert fald her på egnen) foregår i mørke eller
skumring. Skumring og lange teleobjektiver er en tvivlsom cocktail. Stativ
er et must, og med lange teler skal det stå stabilt. Blitz hjælper ikke,
medmindre fotografen er tæt på.

Jeg er ikke ude på at skyde jeres idé i sænk. Men den er sværere at føre ud
i livet, end det ser ud til på papiret.

Johan Gadegaard
Pressefotograf

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-11-03 10:32

>Jeg er ikke ude på at skyde jeres idé i sænk. Men den er sværere at føre ud
>i livet, end det ser ud til på papiret.
>
>Johan Gadegaard
>Pressefotograf

Og så er der privat livs fred osv som er meget nem at krænke. Så folk
kan ende med at blive straffet
mens de "skyldige" går fri.

Jeg har ikke noget i mod at nogen dyrker garn fiskeri, men jeg syntes
det er ved at være lidt for meget..
Bestanden af fisk i Danmark er ikke bæredygtig Det er derfor meget
vigtig at vi respektere loven, som
i bund og grund er der for at prøve at skabe et bæredygtigt fiskeri,
også for vores børn's børn.. Dette
glemmer de fleste lovovertrædere, eller også er de ligeglade med
fremtiden bare de får deres fisk...

Men ud over begrændsninger som loven sætter ud burde folk være mere
moralsk ang. fiskeri [især med garn],
feks finder jeg det underligt at folk putter 10-20 garn/ruser i en rende
som dræner et større lavtvands område
fiskene skal igennem her for at komme til dybt vand, og når
ruserne/garnen står med mindre end 30 meter mellem
hinanden, og blokere > 75% af renden, syntes jeg det er moralsk
forkasteligt - fisk har ikke en chance for at undgå
at blive fanget, dog tror jeg ikke det er ulovligt (efter
lovgiveningen), men...

SUK!. Det ser altså ikke godt ud for den danske "natur" - som er
langtsomt ved at blive et stort put and take anlæg.

mvh
Michael Nielsen.

#include "stddisclaimer.h"
Email : mailto://mike@anarki.dk Org : Linux SSlug
Telf : +45 23694901 Fax : +45 35110000---04586
ICQ : 53913906 Web : http://vip.cybercity.dk/~ccc30647
Hård arbejede er godt, så længe man også husker at leve
(Hard work is great, as long as you also remember to live)

Fra : René

Dato : 01-10-03 19:10

Hej gruppe.

Med så stor en opbakning er jeg simpelthen nødt til at gå 110% ind i dette
arbejde, foreløbig er jeg er igang med at skrive et brev til TV2 Østjylland,
og er i kontakt med et par mennesker der skriver til ministeriet - så må vi
håbe det bliver taget op til debat på landsplan.

God idé med hjemmeside-delen.

MVH
René

Fra : 7C

Dato : 01-10-03 19:46

Hvad med at kontakte "Station 2"? De kunne sikkert godt tænke sig at lave en
reportage på vandet.

Vh.
Søren
Silkeborg

Fra : 7C

Dato : 01-10-03 19:56

Jeg har selv lige skrevet til dem. Så bare glem det igen.

Vh.
Søren

Fra : René

Dato : 01-10-03 21:55

Første kortfattede brev er afsendt til TV2 Østjylland, her har jeg kort
opridset nogle facts og bedt dem om at gå ind i sagen hurtigst muligt.

Hvis TV2 imod forventning ikke går ind i sagen - vil jeg gå ind og
specificere tingene, samle noget materiale og få fat i nogle flere mennesker
der kan hjælpe mig.

Jeg vil koncentrere mig om "mit" område altså Østjylland, men jeg håber
selvfølgelig at mit udkast vil sprede sig som ringe i vandet og nå rigtig
langt omkring.

SIDSTE ÅRS BREV.intet er forandret i den sag - han fisker lystigt videre.

Hej Gruppe

>Til orientering til alle interesserede.<

>Jeg oplevede desværre noget kedeligt i onsdags - jeg gik og fiskede fra
kysten lige nord for Ljushagen, her fik jeg kontakt med en pæn stor
havørred - men som så ofte før vandt ørreden (det har jeg det helt fint
med).<

>Klokken var blevet mange og det var mørkt så jeg begyndte at gå imod
Ljushagen - SÅ var det at jeg hørte motorstøj, det skulle det vise sig at
være en lille traktorgræsslåmaskine som kom kørende ned mod stranden. Jeg
gik op på bakken for at se hvad der var gang i, og her stod maskinen så med
en stor fiskekasse med net - men ingen personer var synlige (det var
noget mystisk). Så jeg besluttede mig for at vende tilbage til stedet næste
morgen.<

>Jeg parkerede bilen på P-pladsen og solen var ikke stået op endnu, jeg
begyndte at gå ned imod Ljushagen - SÅ hørte jeg igen den velkendte motorlyd
fra om aftenen, og da jeg kommer ned imod stranden lige ud for Helgenæshus,
ser jeg en voksen mand i færd med at trække net op på land. Jeg tog en
hurtig beslutning og ville konfrontere ham med hans ugerning, jeg gik i rask
tempo i mod ham - og da han opdager mig får han pludseligt travlt<
>"Det er ulovligt" råber jeg, han reagerer noget agressivt og går truende
hen imod mig,

jeg overvejer at trække mig tilbage, MEN ud af øjenkrogen ser jeg
at han har landet ikke færre end 4 havørreder - hvoraf den ene var på 6-8 kg
og 2 på omkring de 4 kg og så en kilofisk - SÅ blev jeg sgu rasende og sagde
til ham at jeg ville melde ham til kontrollen - hvorefter han "tilbyder" at
vi skal dele hans fisk. (som jeg selvfølgelig takkede nej til).
Jeg kunne desværre ikke få ham til at sige hans navn - men efter hvad jeg
har hørt bor han i Nordjylland og kommer fra Århus området og bor
weekender/ferier på hans fødegård i området.

Håber at andre vil tage affære hvis de oplever noget lignende - kun ved
fælles hjælp kan vi stoppe ulovligheder.

MVH
René

TILFØJELSE: Jeg havde selvfølgelig kontakt med fiskerikontrollen hele 3 dage
i træk efter denne episode, og de ville se om de kunne afse tid til at kigge
forbi. Jeg ved ikke om det nogensinde skete - men manden med plæneklipperen
huserer endnu.

Fra : Ole L.

Dato : 04-10-03 21:16

Er det nu ikke bare nogen der har ondt i røven, fordi vi er nogen der fisker
lidt, og har nogen naturoplevelser på en lidt anden måde end lige jer der
står og giver en orm karbad?

Fra : Ole L.

Dato : 04-10-03 21:45

"Ole L." <ole_lyckegaard_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det nu ikke bare nogen der har ondt i røven, fordi vi er nogen der
fisker
> lidt, og har nogen naturoplevelser på en lidt anden måde end lige jer der
> står og giver en orm karbad?

Og så har i jo som bekendt en forestilling om at det er os der tømmer havene
for fisk. Gid det var så vel, nej vi skal sgu være glade for at fange til et
måltid mad, og det er vi så. Og så er vi MANGE der er helvedes trætte af
alle de angreb fra "lystfiskerne", akurat som om i er så helvedes meget
bedre end os der sejler lidt rundt i en jolle, og smider et par garn i
havet. Ulovligt fiskeri er noget svineri, men det er ikke en bestemt gruppe
fiskere der tegner sig for det, der er brådne kar i alle lejre. Men er der
nogen jeg IKKE kan snuppe, så er det kratluskere, og lakajer der finder
fornøjelse, og ære i at melde, og hænge andre ud. Fy for helvede!

Fra : Fynbo

Dato : 04-10-03 22:09

Velkommen på FORSIDEN......

Fynbo

Fra : leif Nielsen

Dato : 05-10-03 12:53

> [...]
> nogen jeg IKKE kan snuppe, så er det kratluskere, og lakajer der finder
> fornøjelse, og ære i at melde, og hænge andre ud. Fy for helvede!

HØRT , HØRT !!!!!!!!!!

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 05-10-03 14:13

"leif Nielsen" <leifREMOVE@popx.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole L." <ole_lyckegaard_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvad er egentligt jeres problem, vil i heller ikke gøre noget ved andre
ulovligheder spritkørsel - voldtægt,
enhver gør som han har lyst til og det skal andre ikke blande sig i " fed
moral "
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-10-03 14:05

> [...]
havene
> for fisk. Gid det var så vel, nej vi skal sgu være glade for at fange til

Hvem har overhovedet nævnt det argument?
Problemet er ikke lovlige fritidsfiskere, I har lige så stor ret til at være
de som andre naturbrugere. Problemet er ulovlige garn der står skulder ved
skulder, så det er komplet umuligt at drive lovligt fiskeri, det være sig
med garn/ruser, eller med stang. Det er ikke tale om at hænge nogen bestemt
gruppe ud, men bare at stoppe helt klare ulovligheder.

> [...]
gruppe
> fiskere der tegner sig for det, der er brådne kar i alle lejre.

Der findes da "lystfiskere" der ikke er en disse bedre, og jeg ville heller
ingen skrupler have med at lægge en lystfisker der står i et å-udløb online.
Det er ikke en bestemt gruppe, hvis det er grupperingen
fritidsfiskere/lystfiskere du sigter imod - Der er heller ingen der har
nævnt fritidsfiskere generelt i denne debat, vel?. Men det er en helt egen
gruppe kaldet "tyvfiskere", der benytter sig af garn og fiskestænger. Så lad
os fastslå at disse heverken er firtidsfiskere eller lystfiskere, og gøre en
fælles indsats for at komme uvæsenet til livs.

> Men er der
> nogen jeg IKKE kan snuppe, så er det kratluskere, og lakajer der finder
> fornøjelse, og ære i at melde, og hænge andre ud. Fy for helvede!

Der er vel ingen fornøjelse i at hænge andre ud, men der er åbenbart ingen
andre udveje hvis vi skal have stoppet ulovlighederne. Det har sådanne
hadske udmeldinger som du ligger for dagen sørget for. Vi forsøger at rydde
op i egne rækker, mens jeg endnu har til gode at se fritidsfiskere bruge
andre argumenter end: "I er ikke bedre selv", og det kommer vi ikke ud af
flækken med.

/Alex

Fra : k

Dato : 05-10-03 19:35

jeg kan kun være enig..

men vi må se det fra begge sider, jeg kan godt forstå dem der sætter garn op
ulovligt, for det er som regel der fiskene er.. og vi der fisker med stænger
vil selvfølgelig også fiske der hvor fiskene er, så hvordan kommer vi
videre.. enten ved at erkende at dem der fisker med garn må få gjordt det
lovligt, og komme med argumenter over for fiskeriministreriet, der har
mulighed for at gøre det lovligt, og vente på det.. eller finde sig i at vi
anmelder det og hvis muligheden er det skærer jeres garn i stykker..!!

Jeg har selv stået og set en fiske med stang i et å-udløb.. og vedkommende
fik knækket stangen efter et par uheldige kommentar, så det er ikke
garnfiskere der får selvtægten at mærke.. så i garnfiskere.. få det gjordt
lovligt, og os stangfiskere.. lad nu være med at overskride de begrænsninger
der er.. det er kun ris til egen røv.. det gælder BEGGE veje..

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 06-10-03 14:34

En hvilken som helst form for selvtægt - hvor forståelig den end er - er
skadeligt for alle parter. Det er ikke alene umoralsk og ulovligt, det er
direkte dumt. Ingen vil bakke selvtægtsmænd op.
Anmeldelse, anmeldelse, anmeldelse er vejen frem.
K-C

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-10-03 20:03

"Karl-Christian Frølunde" <k-cf@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> direkte dumt. Ingen vil bakke selvtægtsmænd op.
> Anmeldelse, anmeldelse, anmeldelse er vejen frem.

Helt enig. En ulovlighed retfærdiggør aldrig en anden.
Så hellere: *blitz* - "Velkommen på forsiden!"

/Alex

Fra : René

Dato : 05-10-03 17:41

Kedeligt ordvalg du bruger - ganske useriøst!
Dine argumenter eller hvad man nu skal kalde det - holder ikke.
SÅ ingen yderligere kommentarer fra min side.

Fra : Henric

Dato : 07-10-03 09:47

Jag lyfter på hatten från Sverige inför ert engagemang.
Vi startade NoNet (http://www.telescopesoftware.se/nonet/) för att få till
stånd en lag likande den ni har. När det är gjort ska man bara se till att
den följs... En sak som gav oss uppmärksamhet var när en tidning intervjuade
oss så kanske ni borde kontakta en tidning för ett "på plats"-reportage
tidigt en morgon på kusten...?
Lycka till. Reaktionerna på www.tyvefisker.dk ska verkligen bli intressanta
att se.
Mvh Henric Blomqvist
Ordförande i NoNet

Fra : Henrik Leth

Dato : 07-10-03 04:19

Man kan kvæle gode initiativer i diverse overvejelser.... Valget er
enkelt: Enten lader vi stå til, og vores fiskeri ødelægges, eller også
tages de nødvendige initiativer mod det ulovlige fiskeri. Tyvfiskeri.dk
vil være et godt skridt i den rigtige retning!

***
Henrik Leth
www.brakvand.dk

Fra : Poul Krogh

Dato : 07-10-03 14:49

Kan da godt være at det ser ud til at være den eneste vej frem, men hvis
du/i/vi begår ulovligheder for at afskrække andre fra at gøre det, er vi så
en pind bedre ? Er det ikke netop det, der hedder selvtægt !?

Syntes bare at i skulle have en heads-up, inden i lavede en sådan side på
nettet.