Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Er der nogen der har kender euro-infomedia~
Fra : Søren Jensen

Dato : 30-09-03 21:13

Her for nogle dage siden, modtog jeg et giro kort fra euro infomedia. På
299.00 Kr
Jeg kunne ikke rigtig finde ud af hvad det var, og efter noget søgen på
nette. Fandt jeg ud af at firmaet udbyder Porno hjemme sider.
Jeg har ikke selv været på deres porno hjemme side.
Er der nogen her inde der har nogle oplevelser med dette firma. Har prøvet
at ringe til dem, men de tager ikke telefonene. Eller hvad skal man gør
man?.

Med Venlig Hilsen

Anette

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 30-09-03 22:41

Hej Anette

DR´s Kontant har her til aften haft en udsendelse om emnet.

Læs evt. her:
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=123579

Og her: http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=123585

Det er forbrugerstyrelsen der behandler disse sager
http://www.forbrugerstyrelsen.dk

Mvh

Jesper Frandsen

www.jesperfrandsen.dk
(Er i øjeblikket under opdatering)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-03 23:22

Jesper Frandsen wrote:

> Og her: http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=123585

Skal man grine eller græde? Jeg får en ubændig trang til at grine af
fejl og mangler i artiklen, mens den forvirring, man bibringer den
ukyndige læser, får mig til at ville græde. Det skulle ikke undre mig,
om artiklen kan få folk til at ende med ringere sikkerhed, end de havde
i forvejen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 04-10-03 19:08

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ukyndige læser, får mig til at ville græde. Det skulle ikke undre mig,
> om artiklen kan få folk til at ende med ringere sikkerhed, end de

???
Hvad mener du ?

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-03 19:12

Peter Thomsen wrote:

> Hvad mener du ?

Har du læst artiklen? Der står bla.:
"Hvis man er inde på en vilkårlig hjemmeside, kan man risikere
automatisk at få lagt en auto-dialer-software ind på sin computer - uden
at man er klar over det".

Man får ikke automatisk lagt en autodialer ind på computeren. Man får en
advarsel, med mindre man selv har været ind og nedjustere sikkerheden i
internetindstillingerne.

Senere står der:
"Hvis man selv er kyndig udi PC-teknologien eller kender en, der er det,
så vil man kunne se i de koder eller programmer, der ligger bag
hjemmesiden om de indeholder nogle uregelmæssigheder".

Det er ikke nødvendigt at være kyndig udi PC-teknologien. Man får som
sagt en advarsel.

Og så:
"Man kan se uregelmæssighederne, når man lukker en hjemmeside og der
derefter åbner et nyt vindue. Nogle gange oplever man ligefrem, at det
hele tiden popper op med nye vinduer, som nærmest er umulige at få bugt
med".

Så lykkedes det artiklens forfatter at skræmme alle, der får vist et
popup-vindue, til at tro, at de har fået installeret en autodialer.

Og senere igen siger en "ekspert":
"- Det kan sagtens lade sig gøre at beskytte sig 100 procent mod den
slags ting. Man går ind i sin internetbrowser, og så kan man sætte op,
hvordan den skal behandle forskellige hjemmesiders indhold".

Nu får alle de usikre brugere/begynderne at vide, at de skal ind i
internetindstillingerne. Dels er det unødvendigt, jfr. ovennævnte
advarsel med standardindstillingerne, og dels fortæller artiklen ikke,
hvad de skal gøre derinde - resultatet kan nemt blive, at de ender med
at have skruet ned for sikkerheden.

Og så til sidst i artiklen:
"- Det er yderst uheldigt, at forbrugere igen risikerer at modtage
regninger for ydelser, de intet kender til".

Der fortælles intet om, at det kun er brugere med almindeligt modem, der
er udsatte. Og der fortælles intet om, at numrene til Skt. Helena, eller
hvor dialerne ellers normalt prøver at ringe til, er blevet spærret.

Kort sagt, utroligt at man kan få plads til så meget vrøvl i så kort en
artikel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 04-10-03 20:15

Kim Ludvigsen wrote:

> Har du læst artiklen?

Ja, det har jeg.

> [...]
>
> Man får ikke automatisk lagt en autodialer ind på computeren. Man får
> en advarsel, med mindre man selv har været ind og nedjustere

Hvis man vil være pedantisk, så skal man også være det med rette. Der står
netop: "... kan man risikere ..." derfor er der jo intet galt i det skrevne.

Mht. hvad man selv har justeret, så er det ofte folk ikke aner hvad de har
justeret, eller hvad andre har justeret for dem. Alle dine eksempler udviser
ikke tydelig forståelse for hvorledes det kan være at være it-supporter. Ej
heller hvorledes det er at skrive en artikkel om noget som mange ikke
forstår sig på. Her får de umiddelbart beskrevet nogen ting så man kan
forestille sig lidt om hvad og hvorledes ting sker. Og dem som er lidt mere
kyndige forstår lidt mere, eller kan forklare det for dem der ikke forstår
så meget. Dem som er meget kyndige behøves ikke at læse denne artikkel.

> Kort sagt, utroligt at man kan få plads til så meget vrøvl i så kort
> en artikel.

Hvis du omskriver artiklen, således at den stadig er bredt forståelig men,
med mere konkrete oplysninger, så kan det da godt være jeg vil anbefale DR
at udskifte deres version med din.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-03 23:20

Peter Thomsen wrote:

> Hvis man vil være pedantisk, så skal man også være det med rette. Der står
> netop: "... kan man risikere ..." derfor er der jo intet galt i det skrevne.

Det mener jeg nu stadig - uden at være pedantisk.

> Mht. hvad man selv har justeret, så er det ofte folk ikke aner hvad de har
> justeret, eller hvad andre har justeret for dem.

Jeg kender ikke ret mange begyndere, der går ind og roder med
internetindstillingerne. Normalt vil de altid stå på
standardindstillingerne - med mindre sådan nogen som artiklens forfatter
får begynderne til at rode med dem.

> Alle dine eksempler udviser
> ikke tydelig forståelse for hvorledes det kan være at være it-supporter. Ej
> heller hvorledes det er at skrive en artikkel om noget som mange ikke
> forstår sig på.

Problemet er netop, at den pågældende journalist ikke hjælper læserne.
Han spreder blot utryghed og kan som tidligere nævnt ligefrem være skyld
i, at brugerne ender med en mere usikker computer. Med hensyn til
forståelse for at skrive om den slags emner - jeg er journalist, og har
gennem en del år levet af at skrive om it til folk, som ikke ved meget
om den slags. Såeh...

> Hvis du omskriver artiklen, således at den stadig er bredt forståelig men,
> med mere konkrete oplysninger, så kan det da godt være jeg vil anbefale DR
> at udskifte deres version med din.

Problemet er vist, at artiklen er skrevet på baggrund af en
tv-udsendelse, som var lige så fejlfyldt (jeg så den desværre ikke). Jeg
ville nok helt have undladt at skrive artiklen (og have skrottet
tv-udsendelsen), fordi der stort set er tale om en storm i et glas vand.
Og det er i hvert fald ikke forbrugervenligt at bringe den slags
misinformation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-10-03 12:27

Kim Ludvigsen wrote:

> Det mener jeg nu stadig - uden at være pedantisk.

Det skal du så have lov til

> [...]
> standardindstillingerne - med mindre sådan nogen som artiklens
> forfatter får begynderne til at rode med dem.

1) Jeg har arbejdet med support og kan erfaringsmæssigt sige at du tager
grueligt fejl. Dog vil jeg give dig ret i, at folk der ikke aner hvad de
laver, som oftest siger: "Jeg har IKKE rørt noget!!".
2) Det kan jo også tænkes at andre gør det for dem. Også set.

> Han spreder blot utryghed og kan som tidligere nævnt ligefrem være
> skyld i, at brugerne ender med en mere usikker computer.

Utryghed skaber som oftest sikkerhed ...

> Med hensyn
> til forståelse for at skrive om den slags emner - jeg er journalist,
> og har gennem en del år levet af at skrive om it til folk, som ikke
> ved meget om den slags. Såeh...

Tja, point taken. Men så skulle du vel også være istand til at omskrive den

> Problemet er vist, at artiklen er skrevet på baggrund af en
> tv-udsendelse, som var lige så fejlfyldt (jeg så den desværre ikke).

Så undlad da venligst at kommentere den så skråsikkert !

> Jeg ville nok helt have undladt at skrive artiklen (og have skrottet
> tv-udsendelsen), fordi der stort set er tale om en storm i et glas
> vand.

Det er jo din holdning. Jeg synes det er fint at blive gjort opmærksom på
hvad folk bliver udsat for.

> Og det er i hvert fald ikke forbrugervenligt at bringe den slags
> misinformation.

Her er vi uenige. Jeg ser ikke misinformationen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-03 13:09

Peter Thomsen wrote:

> Kim Ludvigsen wrote:
>
> Tja, point taken. Men så skulle du vel også være istand til at omskrive den

Jeg argumenterer jo netop for, at den slet ikke skulle have været
skrevet. Så der er ingen grund til en omskrivning.

> Så undlad da venligst at kommentere den så skråsikkert !

Der har været indlæg i andre grupper om udsendelsen, og de tydede stærkt
på, at udsendelsen havde samme niveau som artiklen.

> Her er vi uenige. Jeg ser ikke misinformationen.

Jeg mener, jeg har gjort rede for misinformationen i tidligere indlæg,
nemlig at man oplyser om en fare, som reelt ikke er til stede.

Det er ikke første gang, DR er ude i samme ærinde. Tidligere var man ude
at reklamere for en boks, der kunne forhindre installation af dialere.
Også i den udsendelse misinformerede man om risikoen for at få
installeret den slags (en af DRs eksperter var firmaet, der fremstillede
boksen). Og i stedet for at fortælle seerne, hvordan de ganske gratis
kunne fjerne risikoen, så anbefalede man boksen, der - så vidt jeg
husker - kostede et par hundrede kroner. Firmaet bag boksen må have
gnedet sig i hænderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-10-03 16:15

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Jeg mener, jeg har gjort rede for misinformationen i tidligere indlæg,

Jo, det gjorde du. Og derefter konkluderede jeg at jeg har en anden holdning
end du har. Det er vel i orden at være uenig ??

> [...]
> ganske gratis kunne fjerne risikoen, så anbefalede man boksen, der -
> så vidt jeg husker - kostede et par hundrede kroner. Firmaet bag

Kender ikke sagen, men udfra hvad du siger lyder det som om de hyrede de
forkerte "eksperter". Det kan vel ske. Håber, såfremt det er sandt, at de
efterfølgende har rettet beskeden.

Men i denne sag, siger de jo ikke man skal ud at investere

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-03 16:26

Peter Thomsen wrote:

> Kender ikke sagen, men udfra hvad du siger lyder det som om de hyrede de
> forkerte "eksperter". Det kan vel ske. Håber, såfremt det er sandt, at de
> efterfølgende har rettet beskeden.

Jeg kan ikke huske, om det endte med en rettelse, men jeg tror det ikke.
TDC gik ellers til modangreb på DR/firmaet med boksen.

Firmaet hævdede, at man uforvarende kunne få installeret dialere, og at
det var sket på en række sider, de havde besøgt. TDC besøgte de samme
sider, men fik ikke installeret noget. Firmaet erkendte sidenhen (vist
nok kun inddirekte, nederst i en meddelelse på deres hjemmeside), at man
havde været inde og justere på sikkerhedsindstillingerne.

Når jeg farer lidt frem i forbindelse med udsendelsen denne gang,
skyldes det bl.a., at det er samme fejl, man laver igen.

> Men i denne sag, siger de jo ikke man skal ud at investere

Med en enkelt undtagelse.

Der dukker jævnligt påstande op i de forskellige nyhedsgrupper om folk,
der har fået installeret dialere (eller som kender nogle som har), uden
der er blevet klikket "ok" eller ændret i indstillingerne. Hver gang er
der nogle, heriblandt undertegnede, der beder om en adresse til en sådan
side. Endnu er det ikke lykkedes at få en adresse, hvor det har vist sig
at være tilfældet.

Indrømmet, der har været sikkerhedshuller i IE, der har gjort det
muligt, men vi har altså aldrig set en sex/fup-side udnytte et sådant
hul til installation af en dialer.

Mit personlige gæt er, at i langt flere end 9 ud af 10 tilfælde af de
sager, vi har hørt om i pressen eller i nyhedsgrupperne, har en
mandsperson - ofte en teenager - haft adgang til computeren. Han er
kommet ind på en side, der lover en masse sjove billeder og film, og så
klikker han lystigt på alt, hvad der ligger mellem ham og de sjove ting.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-10-03 16:19

> Problemet er netop, at den pågældende journalist ikke hjælper læserne.
> Han spreder blot utryghed og kan som tidligere nævnt ligefrem være
> skyld i, at brugerne ender med en mere usikker computer.

CITAT:
"Man går ind i sin internetbrowser, og så kan man sætte op, hvordan den skal
behandle forskellige hjemmesiders indhold. Vil den tillade at forskellige
programmer kan starte op ad sig selv eller vil den afvise det. Relativt
enkelt kan man indstille sin computer sådan, at den ikke kan downloade
uønskede programmer eller ringe op uden man ved det."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-03 17:31

Peter Thomsen wrote:

> [...]
> enkelt kan man indstille sin computer sådan, at den ikke kan downloade
> uønskede programmer eller ringe op uden man ved det."

Ja, netop! Hvis min mor havde læst artiklen, ville hun måske af skræk
for at få installeret en dialer gå ind i internetindstillingerne. Men
hun er ikke særlig skrap til det med computer, og eftersom ovenstående
ikke indeholder en nøjagtig forklaring på, hvad hun /muligvis/ skal
ændre, så er der meget stor risiko for, at hun vælger forkert - og ender
med ringere sikkerhed end tidligere. For du kan være ret så sikker på,
at hun ikke tidligere har været inde og ændre sikkerheden til "lav".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bamse

Dato : 01-10-03 05:39

smid regningen ud

Fra : Peter Thomsen

Dato : 04-10-03 19:10

Søren Jensen wrote:

> [...]
> Er der nogen her inde der har nogle oplevelser med dette firma. Har
> prøvet at ringe til dem, men de tager ikke telefonene. Eller hvad

1. skridt. Send et anbefalet brev til dem, hvori du skriver at du ikke
kender noget til sagen. Behold naturligvis en kopi af brevet.

> Anette

Nu er jeg forvirret. Hed du ikke Søren Jensen ?