Tidstyveri: Søvntvang imod børn er ondere end pædofili
Barnet bliver ikke klogt og lykkeligt af, at have arvet godt DNA. ,men af at
få gode udfordringer og aktiviteter.
Når forældre for at få orden i sagerne insisterer på faste sengetider,
stjæler de vågne timer fra barnet og gør derved varnet underkuet og dumt.
Barnet skal nok få den søvn, som behøves, uden at nævenyttige skrankepaver
er over det og søger at kontrollere det. Uanset alder - mener jeg, som nok
er lidt mere laissez-faire minded end de fleste..
HVIS en tiårig datter til mig skulle på 3 ugers lejrskole og jeg havde
valget mellem en der insisterede på mørke på sovesalen fra kl 21 til kl 7
og en lejrskole, hvor lederen lod hver pige sutte på hans kønslem fem
minutter, ville jeg vælge sidste.
Bemærk at i det forskruede , opdigtede eksempel er det en forskellig pige
som misbruges hver af de 21 aftener i ferien, dvs der er ikke risiko for
opbygning af et klassisk mord-scenarie a la Steinbecks "Mus og mænd" hvor
kærtegn fører til at den perverse myrder.
Vigtigste pointe er at søvn bør være frivillig og vi bør værdsætte børns liv
mere end deres søde sovene ansigt og at vi endelig har ro. Lad dem have lys
på deres rum og læse eller lege alene. Lær de selv at tage ansvar for søvn
og liv
(Pædofili er kun farligt, fordi samfundet har skabt skam om det, siger Sten
Hegeler)
Søvn&ritual gør dum, Håb og krig gør klog
Debatten om professor-forslag om øget avl hos kloge, bør mødes med bl.a.
følgende liste over hvad bidrager til intelligens, lige så meget som gode
arveegenskaber fra forældrene
1.. Søvn i overmål betyder mindre læreaktivitet
2.. Ensformige ritualer betyder manglende udfordringer.
3.. Vægt på overfladiske statussymboler gør også dum
4.. Håb fra nogen der elsker barnet, kan blive selvopfyldende profeti.
5.. Krig og konkurrence kan betyde tæt i tæt med "styrkeprøver for
hjernen" så dens evner vokser med opgaverne
6.. Selvbedrag og virkelighedsflugt som vane kan skabe forvirring og
spildtid
7.. Adgang til TV, computerspil, bøger, aviser, net kan stimulere hjernen
til hukommelse og kombinationsevne
8.. Omgivelser præget af dumstolt forfængelighed kan blive kopieret så
man ikke går efter god aktivitet, men overflade og bedrag
9.. Falsk beskedenhed og anden tillært hjælpeløshed gør dum
10.. Ventetid og kedsomhed sløver
11.. Forældre der er gode eksempler, med gode arbejdsvaner mindsker risiko
for at barnet spilder læreårene
12.. og meget andet kulturskabt, der gør dum eller klog.
Sådanne faktorer for intelligensudvikling kan fremme eller tilbageholde, at
man bliver klog
Det hele kan kales social arv,
Og variationerne i denne arv kan være vigtigere end variationerne i bio-arv.
Bla derfor er der kun grund til at staten interesserer sig for et bedre
opvækstmiljø for børn, og ikke at staten blander sig i avl.
Forældre er meget afgørende for hvor kloge børn bliver, fx kan de stimulere
og få børnene til at "stå på tæerne" og blive modtagelige , men er de
ligeglade og ikke tilbyder spændende miljø, kan selv et genetisk godt
udrustet barn blive uintelligent.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com