Kernel 2.4.22 Ooops
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 29-09-03 21:43

Hej

Jeg har prøvet at opgradere min box (debian woody) fra kernel 2.4.20 til
2.4.22 men har der fået et lille problem.
Mit setup er således at jeg har to xp diske på hda og hdb og cd-rw på hdc og
dvd på hdd og jeg har så linux liggende på hde på en Highpoint 370 onboard
controller og det har virket fint indtil min opgradering.
Jeg får således en kernel panic med det output der kan ses her,
http://www.sonni.org/ooops.txt .
Men dette sker kun når jeg compiler kernen med ACPI understøttelse og
samtidighar ide0 enablet i bios, hvis jeg disabler ide0 i bios virker det
fint, dog kan jeg så ikke læse fra mine xp diske hvilket jeg gerne ville
kunne. Hvis jeg så compiler kernel uden ACPI kan jeg fint boote med ide0
enablet men får så problemer med min usb, kan bl.a. ikke mounte min usb
keyring hvilket også ville være at foretrække.
Maskinen er en dual p3 800 med 768 MB ram på et abit vp6 bundkort hvis det
har noget at sige.
Er der nogen der kender til dette problem og/eller kender en løsning eller
har foreslag til denne?

På forhånd tak
/Sonni

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 30-09-03 10:11

Sonni Skammelsen wrote:

> Jeg får således en kernel panic med det output der kan ses her,
> http://www.sonni.org/ooops.txt .
Den ser ikke godt ud

Har du prøvet at disable apic (noapic) under kerne opstart ?

> [...]
> enablet men får så problemer med min usb, kan bl.a. ikke mounte min usb
> keyring hvilket også ville være at foretrække.
Det er da et seriøst dilemma

> Maskinen er en dual p3 800 med 768 MB ram på et abit vp6 bundkort hvis det
> har noget at sige.
Du kunne prøve dette her kerne parameter også : acpismp=force

Herligt board, når den elektrolytter ellers virker

> Er der nogen der kender til dette problem og/eller kender en løsning eller
> har foreslag til denne?
Jeg ved ikke hvad der er sket i 2.4.22 men jeg har haft lidt PCMCIA
resource allokerings problemer på en X23 laptop, hvilke tyder på at der
er noget internt der er lavet om. Måske skulle man studerer ChangeLogen
mere intenst

Jeg kan ikke komme på noget konkret, men disse er da en start

/BL

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 30-09-03 10:51

"Bo Lorentsen" <bl@nospam.lue.dk> wrote in message
> [...]
> resource allokerings problemer på en X23 laptop, hvilke tyder på at der
> er noget internt der er lavet om. Måske skulle man studerer ChangeLogen

Jeg kan læse i deres changelog de er "fixet" en del omkring ACPI, for ikke
at sige de har ændret næsten alt og set ud fra mit synspunkt er de så ikke
sluppet så heldig fra det.

/Sonni

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 30-09-03 22:31

Sonni Skammelsen wrote:

> Jeg kan læse i deres changelog de er "fixet" en del omkring ACPI, for ikke
> at sige de har ændret næsten alt og set ud fra mit synspunkt er de så ikke
> sluppet så heldig fra det.
Det var nu ellers på tide at nogle gjorde noget ved det Jeg ved godt
at linux er en af de få der følger ACPI spec'en, men når nu der ikke er
nogle bioser der før det så ...

Men det lyder som om der ikke var nogle af mine forslag der virkede

/BL

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 30-09-03 23:08

> [...]
> nogle bioser der før det så ...
>
> Men det lyder som om der ikke var nogle af mine forslag der virkede

Jeg må blank indrømme at jeg ikke har prøvet nogle af dem endnu, står lige
lidt på hovedet i en freebsdbox jeg skulle have haft til at køre for en uge
siden.
Men jeg skal nok smide en kommentar på dem når jeg har prøvet.
Jeg sad bare lige og læste changlog mens jeg havde lidt tid.

/Sonni