Tælle antal rækker i MySQL
Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 22:02

Hejsa.

Jeg vil gerne have outputtet af hvor mange rækker der er i en tabel.
Bruger php/mySQL.

Det er vel noget med sum ikke?
Hvis I evt. ville smide et eksempel på hvordan det kunne gøres, så ville det
var rart.

På forhånd tak
--
Mvh Stig Sørensen

Gratis SMS, Java Spil, Ringetoner, Baggrunde
-- > http://Mobil.DontDoIt.dk < -- Alt Gratis!

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 29-09-03 22:23

"Stig Sørensen" <nomail@nomail.invalid> wrote in message
> [...]
> Bruger php/mySQL.
>
> Det er vel noget med sum ikke?
> Hvis I evt. ville smide et eksempel på hvordan det kunne gøres, så ville

Du kan f.eks. gøre sådan her:

SELECT COUNT(feltnavn) FROM tabelnavn

- Jacob

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-09-03 22:35

"Jacob Nielsen" <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> wrote in message
> Du kan f.eks. gøre sådan her:
>
> SELECT COUNT(feltnavn) FROM tabelnavn

Hej Jacob. Tusind tak for dit svar.
Har prøvet lidt på tværs og led at få det til at give 5, da min tabel
indeholder 5 rækker.

Har skrevet over i PHP gruppen da det er jo der det hører til.

Mange tak

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-09-03 08:23

Stig Sørensen wrote :

> "Jacob Nielsen" <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> wrote in message

> Hej Jacob. Tusind tak for dit svar.
>
> Har skrevet over i PHP gruppen da det er jo der det hører til.

Med mindre det handler om PHP-specifikke kommandoer til MySql, så hører dit
spørgsmål om SQL hjemme her i gruppen.

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-09-03 09:31

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
> Med mindre det handler om PHP-specifikke kommandoer til MySql, så hører
dit
> spørgsmål om SQL hjemme her i gruppen.

Skulle have det her at vide:

$query = "SELECT COUNT(id) FROM mobil_links";
$result = mysql_query($query);
$row = mysql_fetch_row($result);
$antal = $row[0];

Skulle jeg have postet her i database gruppen?
Uhh,, kan ikke finde rundt i det :(

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-09-03 09:51

Stig Sørensen wrote :

> [...]
> $row = mysql_fetch_row($result);
> $antal = $row[0];
>
> Skulle jeg have postet her i database gruppen?

Reelt er det jo noget der af og til diskuteres. Min personlige holdning
er at alle spørgsmål om hvordan man tilgår data via SQL i en database
bedst stilles herinde. Selve manipulationen af data i det specifikke
sprog hører bedst hjemme i sprogets gruppe. Det giver den fordel at de
generiske spørgsmål om hvordan man tilgår en specifik database samles
herinde - hvorimod de specifikke sprogspørgsmål er i de enkelte grupper.

Fx:
Spg:
Hvordan henter jeg antallet af rækker i en tabel fra en MySql-database?
Sv: SELECT COUNT(*) As NumberOfRows FROM Table1

Dette stilles bedst herinde

Spg: Hvordan udskriver jeg antallet af rækker i en tabel i ASP?
Sv:
set oCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oCon.Open _connectionstring
rs = oCon.Execute("SELECT COUNT(*) As NumberOfRows FROM Table1")
Response.Write rs("NumberOfRows")

Dette stilles bedst i ASP-gruppen.

Hvis de generiske spørgsmål samles herinde, så behøver jeg ikke at
gennemlede alle de grupper, hvor SQL-spørgsmål potentielt kan stilles, i
de tilfælde hvor jeg har behov for assistance.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-09-03 10:08

> [...]
> gennemlede alle de grupper, hvor SQL-spørgsmål potentielt kan stilles, i
> de tilfælde hvor jeg har behov for assistance.

Hej Jesper.
Tusind tak for det uddybende svar.

Jeg ville mene jeg burde kunne finde rundt til næste gang nu

Forsat god dag

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-09-03 09:59

Stig Sørensen wrote:

> Skulle have det her at vide:
>
> $query = "SELECT COUNT(id) FROM mobil_links";
> $result = mysql_query($query);
> $row = mysql_fetch_row($result);
> $antal = $row[0];
>
> Skulle jeg have postet her i database gruppen?

nej - den var god nok

> Uhh,, kan ikke finde rundt i det :(

Det er heller ikke altid helt let. En tommelfingerregel kan være at alt
det som du kunne lave i phpmyadmin hører til her i gruppen, mens næsten
alt det der handler om at få det ud på skærmen hører til i php-gruppen

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-09-03 10:07

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> Det er heller ikke altid helt let. En tommelfingerregel kan være at alt
> det som du kunne lave i phpmyadmin hører til her i gruppen, mens næsten
> alt det der handler om at få det ud på skærmen hører til i php-gruppen

Okay, tusind tak for din tommelfingerregel.
Det vil jeg huske

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-09-03 12:10

On Mon, 29 Sep 2003 23:22:40 +0200, "Jacob Nielsen"
<jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> wrote:

>SELECT COUNT(feltnavn) FROM tabelnavn

COUNT(feltnavn) giver kun antallet af rækker, hvor feltnavn ikke er
NULL.

COUNT(*) giver det samlede antal.

Det vil dog være det samme resultat, hvis feltnavn er sat til at være
NOT NULL.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: i dag (og ikke idag)