X vil ikke starte?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-04-01 16:30

Hej NG,

Jeg har lige hentet Debian 2.2r2 ned som iso-filer og brændt dem over på CD.
Da jeg så skulle installere valgte jeg "simple" og derefter alle muligheder
med Gnome. Men X vil ikke starte, den skriver at Kmap er "none" og forventer
en "string". Hvilken "string" kan indsætte? Gerne dansk layout, men jeg
kender ikke syntaksen.

Håber nogen kan hjælpe..

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-01 16:40

Hej.

> Men X vil ikke starte, den skriver at Kmap er "none" og forventer en
> "string". Hvilken "string" kan indsætte? Gerne dansk layout, men jeg
> kender ikke syntaksen.

Til xfree86 4 har jeg i /etc/X11/XF86Config-4 følgende:

Section "InputDevice"
Identifier   "Generic Keyboard"
Driver      "keyboard"
Option      "CoreKeyboard"
Option      "XkbRules"   "xfree86"
Option      "XkbModel"   "pc104"
Option      "XkbLayout"   "dk"
EndSection

Til xfree86 3 havde jeg i /etc/X11/XF86config dette:

   XkbRules   "xfree86"
   XkbModel   "pc101"
   XkbLayout   "dk"

(i Keyboard sektionen; taget fra Danish HOWTO i sin tid).

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night." asjo@koldfront.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-04-01 17:32

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse
> Til xfree86 3 havde jeg i /etc/X11/XF86config dette:
>
> XkbRules "xfree86"
> XkbModel "pc101"
> XkbLayout "dk"

Ok, så er det på plads, tak
Men når jeg fra en konsol skriver "X", får jeg bare et gråt vindue med et
sort kryds som markør.
Jeg vil gerne sætte det op, så jeg får et grafisk login, hvad gør jeg ?

System: Debian 2.2r2
2.2.18pre21
XFree86 v. 3.3.6

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-04-01 17:54

"Tonni Aagesen" <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> writes:

> Jeg vil gerne sætte det op, så jeg får et grafisk login, hvad gør jeg ?

Har du xdm eller gdm installeret? (Eller en anden display manager,
hvad der så findes i vore dage)

- nej det har du ikke.

"apt-get install xdm" og så skal du måske svare ja til at anvende xdm.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-04-01 18:43

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Har du xdm eller gdm installeret? (Eller en anden display manager,
> hvad der så findes i vore dage)
>
> - nej det har du ikke.
>
> "apt-get install xdm" og så skal du måske svare ja til at anvende xdm.

TAK!

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-04-01 17:49

On Tue, 10 Apr 2001, Tonni Aagesen wrote:

> "Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, så er det på plads, tak
> Men når jeg fra en konsol skriver "X", får jeg bare et gråt vindue med et
> sort kryds som markør.

Normalt starter man kun 'X' direkte, når man vil afprøve den eller man
vil bruge den til noget helt specifikt. Ellers starter man 'startx'
eller 'xinit'.

> Jeg vil gerne sætte det op, så jeg får et grafisk login, hvad gør jeg ?
>
> System: Debian 2.2r2
> 2.2.18pre21
> XFree86 v. 3.3.6

Kender ikke lige debian, men i Redhat sætter man initdefault til 5 i
stedet for 3 i /etc/inittab.

Rasmus