seriel port 'lytter' under linux
Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 29-09-03 21:34

Hej
Jeg har uden held forsøg at finde info om hvordan jeg laver et program der
lytter efter data på en port (dev/ttyS0).
data'en kommer fra en datalogger der kommunikere med 2400bps, 8E1 (8
databit, even paritets-bit, 1 stopbit)

På maskinen programmet skal køre på er der installeret redhat 9.

Links til eksempler eller dokumentation er velkommen ligesom deciderede
løsningsforslag jeg kan arbejde videre fra.

Hilsen
Henrik

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-09-03 22:06

Henrik Skjærbæk wrote:

> [...]
>
> Links til eksempler eller dokumentation er velkommen ligesom deciderede
> løsningsforslag jeg kan arbejde videre fra.

Ikke fordi jeg ved noget om det, men...

Måske kan du bruge informationer herfra til at finde ud af hvordan man
sætter porten op:

http://nakula.rvs.uni-bielefeld.de/cgi-bin/man.sh?man=termios+termio

Når man skal læse fra porten bruger man så ikke open/fopen til at åbne
en "fil" og read/fread til at læse?

/b

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 30-09-03 14:30

Bertel Brander wrote:
> [...]
>
> http://nakula.rvs.uni-bielefeld.de/cgi-bin/man.sh?man=termios+termio
>
> Når man skal læse fra porten bruger man så ikke open/fopen til at åbne

Nu har jeg fået hul igennem fra en terminal v.h.a. stty og cat /dev/ttyS0,
så må jeg også kunne via c.

Tak for hjælpen

hilsen
Henrik

Fra : jokaas

Dato : 29-09-03 22:36

Hi,

Jeg har et par stykker på hylden jeg vil anbefale:
"The Linux Serial Programming HOWTO"
af Peter BauMann

Og sidst men ikke mindst ...
"The Linux Programmer's Guide" eller LPG
Af: hmmm kan ikke ses men en 3-4 stykker, version 0.4 (jow jow) fra 1995

Så er du vist dækket fint ind ...
Der er flere (sikkert mange) How To's ....

mvh,
jk

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 30-09-03 14:32

jokaas wrote:
> Hi,
>
> Så er du vist dækket fint ind ...
> Der er flere (sikkert mange) How To's ....

Jeg har være forbi dem begge, men de er manglefulde for at sige det mildt.
men nu har jeg fået huld igennem fra prompten via stty og cat /dev/ttyS0, så
det er lige ved og næsten, men tak for hjælpen alligevel

hilsen
Henrik