Udtræk af forbogstav
Fra : René Lønstrup

Dato : 29-09-03 12:59

Hejsa,

Kan man trække de unikke forbogstaver ud af en MySQL database?

Jeg vil gerne have at hvis min database f.eks. indeholder disse:
-----
Alien
Aliens
Alien3
Cannonball Run
Speed
Spaceballs
-----

Skal sql-udtrækket kun returnere:
-----
-----

Er det muligt? Eller skal jeg til at trække hele titlen ud og klippe
strengen i stykker bagefter?

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-09-03 13:11

René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -----
> -----
>
> Er det muligt? Eller skal jeg til at trække hele titlen ud og klippe

Jeg er ikke ekspert i MS-SQL, men har den ikke en substring-funktion, så du
kan klippe idet du henter dem frem?

VH
Kristian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-09-03 13:15

"Kristian Damm Jensen" wrote
> René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke ekspert i MS-SQL, men har den ikke en substring-funktion, så
du
> kan klippe idet du henter dem frem?

Jeg kunne godt komme med en epsitel om hvordan man gør det i MSSQL, men jeg
er lidt blank i mySQL som Rene bruger
Kristian: Ved du hvordan det fixes i mySQL

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-09-03 13:48

Kristian Damm Jensen wrote:
> Jeg er ikke ekspert i MS-SQL

Det er jeg heller ikke - og jeg bruger den for den sags skyld slet ikke

> men har den ikke en substring-funktion,
> så du kan klippe idet du henter dem frem?

Jeg søgte lige efter "substring" i dokumentationen til MySQL og ja, det ser
ud til at den har noget der kan bruges, - så tak for hjælpen :)

Det viser sig at MySQL har en funktion kaldet LEFT(str,len) der returnerer
den venstre del af strengen (altså starten), så ved at bruge den i
kombination med DISTINCT (for kun at få et af hvert bogstav ud) fik jeg det
resultat jeg ønskede :)

"SELECT DISTINCT(LEFT(titel, 1)) AS forbogstav FROM film"

Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 13:49

> Hejsa,
>
> Kan man trække de unikke forbogstaver ud af en MySQL database?

Kun testet kort:

SELECT DISTINCT(LEFT(<kolonne>,1)) AS Forbogstav FROM <tabel> WHERE 1

Mvh
Jimmy

Fra : René Lønstrup

Dato : 29-09-03 14:07

Jimmy wrote:

> Kun testet kort:

Jeg siger tak for hjælpen, der dog desværre var forgæves - jeg fandt selv ud
af det efter Kristian gav et hint om hvad jeg skulle søge efter i
dokumentation (den er god at ha' når man ved hvad man skal lede efter, men
IMO kropumulig at finde rundt i ellers)

> SELECT DISTINCT(LEFT(<kolonne>,1)) AS Forbogstav FROM <tabel> WHERE 1

Præcis det samme jeg fandt ud af endda