en halv preloader
Fra : Peter Hansen

Dato : 29-09-03 11:39

er hvad jeg tror jeg har lavet. Den virker fint men den loader en megastor
del af filen før den viser scenen med procentbaren - og først ved omkring
60% kommer scenen til syne

To scener:

*scnPre (startscenen)
*scnMov

i scnPre er der tre keyframes med hver deres actionscript i

Første key:
kbtotal = getBytesTotal();

Anden key:
kbloaded = getBytesLoaded();
kbpercent = Math.round(kbloaded/kbtotal*100);
_root.txt.percent = kbpercent+" %"; //en label

Tredje key:
if (kbloaded>=kbtotal) {
gotoAndPlay("finish");
} else {
gotoAndPlay(2);
}

Lablen "finish" løber selvfølgelig over i scnMov som så indeholder en
mp3-fil som ialt får filen til at fylde 3mb når den er compilet...

Men hvorfor starter scnPre ikke op med det samme så man ser procenttælleren
fra starten af ? - det er lidt belastende faktisk :P

Hilsen fra Peter

Fra : Bo Dudek

Dato : 01-10-03 06:58

>er hvad jeg tror jeg har lavet. Den virker fint men den loader en megastor
>del af filen før den viser scenen med procentbaren - og først ved omkring
>60% kommer scenen til syne

ehm.. ja? med en preloader er der umiddelbart lagt op til, at ALT
loades ind, førend noget som helst afspilles.. men dette kræver, at
preloaderen ligger i sin egen scene...

og spørgsmålet var?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Peter Hansen

Dato : 01-10-03 22:54

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message

> ehm.. ja? med en preloader er der umiddelbart lagt op til, at ALT
> loades ind, førend noget som helst afspilles.. men dette kræver, at
> [...]

Hey Bo

Hvis jeg skal bevæge mig lidt længere væk fra selve problemet og omformulere
spørgsmålet til noget i retningen af:

Når filen hentes så henter der pænt meget før preloaderen overhovedet vises.
Faktisk helt oppe omkring 60 til 80% ifølge preloaderen. Dvs at man når ikke
at følge preloaderen fra første procent til sidste procent - hvilket vil
sige at computeren henter væsentligt meget af swf-filen før den begynder at
vise scene 1 osv.
Jeg vil meget gerne ha det sådan at preloaderen kommer på så hurtigt som
muligt så det er muligt at følge procentbaren fra de første kb er hentet til
sidste kb men hvordan ?

Btw så har du svaret på det her spørgsmål en gang før. Jeg sendte dig engang
en fil - du sendte den tilbage med forklaring. Den og forklaringen ligger
imidlertid på min server og den er lige kørt i udu efter du svarede og har
været under kniven (en formatering) og da jeg ikke turde spørge dig igen gik
jeg til ng'erne...

Men bla bla bla hvis du gerne vil svare så skal du være velkommen...

Hilsen fra Peter

Fra : Bo Dudek

Dato : 04-10-03 09:32

[...]

> [...]
>muligt så det er muligt at følge procentbaren fra de første kb er hentet til

der må under ingen omstændigheder ligge andet i scene 1 end
preloaderen.. alt content skal ligge i scene 2 og fremefter.. så
fungerer det helt sikkert..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Peter Hansen

Dato : 05-10-03 00:56

> [...]
>
> der må under ingen omstændigheder ligge andet i scene 1 end
> preloaderen.. alt content skal ligge i scene 2 og fremefter.. så
> fungerer det helt sikkert..

Ville det være for let at sige: nix!?
Der ligger intet udover lidt billeder som bliver anvendt under preloaderen
men det kan ikke passe at de fylder de 60% det tager at loade swf-filen... -
eller det må det jo så gøre når der først kommer noget på skærmen efter 60%
men jeg syntes stadigt at det lyder underligt...

// Peter

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-10-03 06:18

[...]

>Ville det være for let at sige: nix!?

yes.. nå, peter.. mail mig lige filen igen, så skal jeg fortælle dig,
hvor på i preloader-scene du er kommet til at 'tabe' noget tungt
grafik ;)

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-10-03 17:03

[...]

>yes.. nå, peter.. mail mig lige filen igen, så skal jeg fortælle dig,
>hvor på i preloader-scene du er kommet til at 'tabe' noget tungt
>grafik ;)

nå, så har jeg så modtaget en 10MB fla fra peter.. og det første jeg
tjekker i denne fil er, om der ligger andet end preloaderen i første
scene..

og der LIGGER andet end preloaderen.. der ligger et stor
baggrundsbillede.. hvis det var et alm. jpg, ville det måske fylde
15-20kb, men peter har valgt at bruge flash's 'break apart' til at
lave jpg'en om til vektorgrafik.. og det fylder ENORMT meget..

dérfor: peter, lav din baggrund i preloaderen om til en regulær jpg og
lad være med at lege med 'break apart'.. lav effekten i photoshop
istedet og bruge 'save for web' til at lave en jpg.. så er jeg sikker
på, at din side loader meget meget hurtigere..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Peter Hansen

Dato : 07-10-03 17:36

> [...]
>
> nå, så har jeg så modtaget en 10MB fla fra peter.. og det første jeg
> tjekker i denne fil er, om der ligger andet end preloaderen i første
> scene..

Okei det skal ikke fremstå sådan at jeg har tænkt mig at publicere en 10MB
SWF-fil for så er man jo lidt thumbet og det er jeg jo ikke - fla-filen er
kun så stor fordi jeg ville være sikker på at jeg kunne nå at se preloaderen
på min egen inetpub

> [...]
> 15-20kb, men peter har valgt at bruge flash's 'break apart' til at
> lave jpg'en om til vektorgrafik.. og det fylder ENORMT meget..

Ja okei - nu kan jeg jo godt li vektorgrafik så derfor men jeg retter det da

> [...]
> istedet og bruge 'save for web' til at lave en jpg.. så er jeg sikker
> på, at din side loader meget meget hurtigere..

Tak for svaret - jeg kigger på det...

> mvh
> bo dudek
> www.bodudek.dk

Jaja det skriver du jo hver gang (blær blær blær - trallalaaa)

--
// Peter

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-10-03 18:00

[...]

>Okei det skal ikke fremstå sådan at jeg har tænkt mig at publicere en 10MB
>SWF-fil for så er man jo lidt thumbet og det er jeg jo ikke

jeg skrev nu heller ikke noget om en 10MB swf men derimod en 10MB
fla.. en fla kan uden problemer være f.eks. 150mb og så kan den
færdige swf fylde f.eks. 12kb.. (!!!)

[...]

>Ja okei - nu kan jeg jo godt li vektorgrafik så derfor men jeg retter det da

det kan jeg også, men det kan altså snildt fylde en del ifht. en
regulær jpg.. det er dog mest, hvis der er flere farver i
vektorgrafikken.. man kunne jo f.eks lege med at lave en swf med en
jpg.. og derefter breake selvsamme jpg apart og publishe igen.. bare
for at se forskellen..

[...]

>Tak for svaret - jeg kigger på det...

goodie..