Sansynlighedsregning og TIPS-13
Fra : Morten Guldager

Dato : 28-09-03 19:21

Hejsa,

Først, jeg tipper ikke og fatter ikke meget af fodbold... (eller matematik
for den sags skyld)

Jeg sidder her med de sidste 60 users tips13 resultater, 780 kampe ialt.

Jeg har kun resultatet, altså 1-X-2, ikke andet.

Jeg har så talt sammen og konstateret at 50% af tegnene er et 1-tal, og
25% et X og naturligvis de sidste 25% et 2-tal. (cirka!)

så har jeg lavet mig et lille program som simulerer at jeg spiller de samme
1000 rækker i alle 60 uger. Programmet bruger en pseudo-random funktion til
at sætte tegnene med.

Hvis programmet kører med 33.3% vægte til alle tegn får jeg omkring
110 rækker med gevinst. (10'er, 11'er, 12'er eller 13'er)

Hvis jeg derimod lader programmet kun sætte 1'ere eller 2'ere med 50% til
hver, stiger antallet af gevinst-rækker til over 300 stk.

Kan det forklares, eller er mine data bare underlige?

--

Jeg har så for sjovs skyld tilføjet at programmet kan beregne en præmiesum
ud fra de data jeg kunne finde på tips.dk.

Det bedste jeg har opnået er et negativt cash-flow på små 50%....

/Morten

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-09-03 20:56

Morten Guldager wrote:

> Jeg har så talt sammen og konstateret at 50% af tegnene er et 1-tal, og
> 25% et X og naturligvis de sidste 25% et 2-tal. (cirka!)

[...]
> [...]
> hver, stiger antallet af gevinst-rækker til over 300 stk.
>
> Kan det forklares, eller er mine data bare underlige?

I én kamp er sandsynligheden for at ramme rigtigt i det første tilfælde

0,333*0,5 + 0,333*0,25 + 0,333*0,25 = 0,333

mens den i det andet tilfælde er

0,5*0,5 + 0·0,25 + 0,5*0,25 = 0,375

Det svarer til dine resultater.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 21:01

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hver, stiger antallet af gevinst-rækker til over 300 stk.
>
> Kan det forklares, eller er mine data bare underlige?

Prøv at sætte programmet til kun at sætte x'ere og 2'ere så kan du nok se
logikken i det

rAnders.

Fra : Pegasus

Dato : 28-09-03 21:31

rAnders spake unto us:
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at sætte programmet til kun at sætte x'ere og 2'ere så kan du
> nok se logikken i det

Er der så nogen, der kan maximere præmiestørrelsen ud fra et estimat af de
faktiske valg fra alle de andres spillerkuponer? (Præmien falder jo i
forhold til, hvor mange, der har gevinst).

Så send mig lige en privat mail...

--
Yours
Pegasus

Fra : Anders J. Munch

Dato : 28-09-03 22:58

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> skrev:

> [...]
> faktiske valg fra alle de andres spillerkuponer? (Præmien falder jo i
> forhold til, hvor mange, der har gevinst).

Egoist

Faktisk er det meget nemt: Nøjes med at spille én række hver uge. Spil
på eksperternes favoritter (med enkelte variationer for ikke at
kollidere med andre det bruger samme strategi).

De fleste andre spiller på mange forskellige rækker, hvilket fra et
gennemsnitligt-relativt-udbytte synspunkt er suboptimalt, da kun én af
rækkerne kan være optimal. Ved kun at spille på den ene optimale
række, maksimerer du dit relative udbytte.

Hvis du vil have en realistisk chance for at vinde noget i din
levetid, har du dog brug for en anden strategi :(

mvh. Anders

Fra : Pegasus

Dato : 29-09-03 19:22

Anders J. Munch spake unto us:

> Faktisk er det meget nemt: Nøjes med at spille én række hver uge. Spil
> på eksperternes favoritter (med enkelte variationer for ikke at
> kollidere med andre det bruger samme strategi).

Hvis der nu er en 'pukkel' af indleverede tips omkring eksperternes
udgangsrække med en vis spredning, er det vel ugunstigt at vinde med disse
rækker selv. Den ringeste række er vel udgangsrækken.

En bekendt overbeviste mig om, at det kunne betale sig at spille alle
matematiske kombinationer af X og 2 hver uge. Lov mig, at du ikke siger det
til nogen, for det er det, jeg skal leve af, når jeg har sparet
tilstrækkelig kapital sammen...:-]

--
Yours
Pegasus

Fra : Anders J. Munch

Dato : 30-09-03 00:26

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgangsrække med en vis spredning, er det vel ugunstigt at vinde med disse
> rækker selv. Den ringeste række er vel udgangsrækken.

Ja, det kan der være noget om. Princippet med kun at spille den ene
optimale række gælder dog under alle omstændigheder, uanset hvor man
finder den optimale række. Al gardering er udvanding.

> [...]
det
> til nogen, for det er det, jeg skal leve af, når jeg har sparet

Det lyder suspekt. Det kan ikke generelt betale sig at spille mod de
objektive favoritter. Det kan man se ved at udbyttet af at spille en
tilfældig række er under middel.

mvh. Anders

Fra : Pegasus

Dato : 30-09-03 18:42

Anders J. Munch spake unto us:

> Princippet med kun at spille den ene
> optimale række gælder dog under alle omstændigheder, uanset hvor man
> finder den optimale række. Al gardering er udvanding.

Spørgsmålet angår i virkeligheden produktet af sandsynligheden for gevinst
og gevinsten i kroner for den pågældende hændelse. Hvordan dén fordeling ser
ud, kunne være interessant.

> Det lyder suspekt. Det kan ikke generelt betale sig at spille mod de
> objektive favoritter. Det kan man se ved at udbyttet af at spille en
> tilfældig række er under middel.

Ja, men hvis man spiller særligt upopulære rækker, hvis sandsynlighed er
større end populariteten peger på, så vil der være en større gevinst. Jeg
har set beregninger ud fra deskriptiv statistik.

--
Yours
Pegasus

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 28-09-03 21:31

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> [...]

> hver, stiger antallet af gevinst-rækker til over 300 stk.
>
> Kan det forklares, eller er mine data bare underlige?

I det første tilfælde er sandsynligheden for at dit program gætter
rigtigt på en enkelt kamp 1/3*0,5+1/3*0,25+1/3*0,25=1/3.

I det anden tilfælde er sandsynligheden
0,5*0,5+0*0,25+0,5*0,25=0,375>1/3.

I det andet tilfælde er der altså større chance for at gætte rigtigt på
hver enkelt kamp, og derfor vil antallet af kampe hvor dit program
gætter rigtigt stige. Som en naturlig følge heraf vil antallet at rækker
hvor dit program har gættet rigtigt på mindst 10 kampe også stige.

Denne lidt forøgede sandsynlighed betyder at sandsynligheden for en
10'er bliver over 2,5 gange så stor og sandsynligheden for en 13'er over
4,5 gang så stor, så at der i alt kommer over 3 gange så mange
gevinstgivende rækker er slet ikke usandsynligt.

..Henrik

--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal