Ikke hardcore campist spørgsmål (vinterkla~
Fra : Henrik Flindt

Dato : 28-09-03 15:52

Altså alle hardcore-campister kan jo sagtens campere om vinteren.
Os dødelige (og iøvrigt ganske nye campister = ½ år) har nogle
spørgsmål omkring vinterklargøring, som jeg håber I kan svare på- med
mindre nogen har en vinter-checkliste ?

Udført idag:
Vandsystemet er renset og tømt incl. varmtvandsbeholder.
Toliet ligeså.
Alm. rengøring

Min Adria-CV skal opbevares i en dejlig muret hal - og så kommer alle
spørgsmålene.

- Lukker man for aftapningsventilen til varmtvandsbeholderen igen ?

Selvfølgelig ville det være optimal at tage alle hynder ind i hjemmet
- der er bare ikke plads.

Bør man så lade dem være - som normalt
- eller lette (/sætte på højkant) på alle hynder ?

- Skal man åbne låget til opbevaringskasserne (under siddepladserne),
således at der kommer luft fra hullerne (tvangsudluftningen) ?
(Alle ventiler til ventilationen skal vel stå åbne?)

Bør guldtæppet blive på plads ?

Mht. service - vasker I det ikke bare af, når I klargør CV til næste
sæson ?

Hvad med teltet, stængerne
- lægger I det blot i CV som normalt ?

Nogle bruger disse fugtbolde - er det smart ?

Tilser I jeres CV i løbet af vinteren - med henblik på at lufte ud ?
- og hvis "ja" - hvor ofte ?
- og bør man gøre det (nødvendigheden) ?

TIA

mvh
Henrik

Fra : T. Hartung

Dato : 28-09-03 17:35

"Henrik Flindt" <h@flindtNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Udført idag:
> Vandsystemet er renset og tømt incl. varmtvandsbeholder.
> Toliet ligeså.
> Alm. rengøring

Fint!

> Min Adria-CV skal opbevares i en dejlig muret hal - og så kommer alle
> spørgsmålene.

Lyder godt til CV godt luftskifte er også godt

> - Lukker man for aftapningsventilen til varmtvandsbeholderen igen ?

Ja - så glemmer du det ikke til forår.

> Bør man så lade dem være - som normalt
> - eller lette (/sætte på højkant) på alle hynder ?

sæt på højkant så de kan være ventileret - evt. skrå op ad bord med så lille
en kontaktflade som muligt - husk at det er de kolde/hårde flader vand
kondensere på.

> - Skal man åbne låget til opbevaringskasserne (under siddepladserne),
> således at der kommer luft fra hullerne (tvangsudluftningen) ?

nej det kan cirkulere bagved magsinet lad dem bare være åben

> (Alle ventiler til ventilationen skal vel stå åbne?)

JA

> Bør guldtæppet blive på plads ?

hvis det er helt tørt kan du godt rulle det sammen - ellers lad det blive
på.

> Mht. service - vasker I det ikke bare af, når I klargør CV til næste
> sæson ?

Jo - CV kan blive noget beskidt selv i en hal - jeg vasker først til
foråret.

> Hvad med teltet, stængerne
> - lægger I det blot i CV som normalt ?

Jep.

> Nogle bruger disse fugtbolde - er det smart ?

Glem dem - du skal jo udtørre HELE universet inden de virker )))

> Tilser I jeres CV i løbet af vinteren - med henblik på at lufte ud ?

Nej - den må lære og klare sig selv - gjorde jeg de første år men ikke mere.

> - og bør man gøre det (nødvendigheden) ?

Kun hvis man IKKE kan undvære sin CV - og længes efter den - er der ikke
nogle der kommer forbi og kikker?? Hvis ikke der er opsyn bør man nok
tilse - især mod indbrud hvis det er muligt!! Der findes desværre stadig
nogen der tror at vinteropbevaret CV står med en formue i valuta, TV. DVD
,VIDEO - glemt sprut og og smøger for ca. 150.000 kr. De kan dog kun
vanskelig omsætte pløkpose og tæppeunderlag samt glasfiberstænger på
værtshuset )

Rigtige campister er sæsoncampister !!!!!!!!!!!!!!! - vi har nemlig noget at
glæde os til )))

God fornøjelse
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-09-03 18:13

Henrik Flindt wrote:
> [...]
> mindre nogen har en vinter-checkliste ?
>
> Udført idag:
> Vandsystemet er renset og tømt incl. varmtvandsbeholder.

Hej Henrik

Nu skriver du godtnok at vandsystem og vandbeholder er tømt det er
meget vigtigt at det er tømt fulgstæntigt, jeg plejer at blæse
slangerne igenem så er man helt sikker på at der ikke er mere tilbage,
derefter skal alle vandhaner stå åben både for kold og varmt
vandshanen da bare nogle enkelte dråber vand er nok til at
frostsprænge en plastikvandhane der er lukket. Taler af dårlig
erfaring. ;(

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 28-09-03 19:22

> enkelte dråber vand er nok til at
> frostsprænge en plastikvandhane der er lukket. Taler af dårlig
> erfaring. ;(

Jeg ville jeg IKKE lukke nogle haner, grundet at hvis der er bare en lille
smule vand i en af slangerne, så skal dette kunne udvide sig hvis det fryser
til is, så selv om nogle bruger trykluft så er der sikkert altid en "sjat"
tilbage som vil fryse og dette skal kunne udvide sig.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-09-03 19:46

Kaj Erik Olsen wrote:

> [...]
> hvis det fryser til is, så selv om nogle bruger trykluft så er der
> sikkert altid en "sjat" tilbage som vil fryse og dette skal kunne

Hej Kaj

Det var også det jeg skrev: Sitat begynd

derefter skal alle vandhaner stå åben både for kold og varmt
vandshanen da bare nogle enkelte dråber vand er nok til at
frostsprænge en plastikvandhane der er lukket.

Sitat slut.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 28-09-03 21:13

> [...]
> vandshanen da bare nogle enkelte dråber vand er nok til at
> frostsprænge en plastikvandhane der er lukket.

UPS der var lige noget jeg overså SORRY !

Mvh
Kaj Olsen

Fra : T. Hartung

Dato : 28-09-03 20:39

"Kaj Erik Olsen" <morial_ingen.lort.her_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til is, så selv om nogle bruger trykluft så er der sikkert altid en "sjat"
> tilbage som vil fryse og dette skal kunne udvide sig.

Vand udvider sig kun med 10% så selv halvfyldte slanger kan tåle at fryse -
der er masser af friplads - en "sjat" tilbage gør derfor ingen skade.

Når man tømmer sine slanger risikere man desværre et andet problem - nemlig
alger og bakterier - der kan vokse når der kommer ilt ned i de våde
slangerne. Jo varmer det er des større er problemet rens derfor grundig til
foråret - evt. med Rodalon

Fra : sten

Dato : 29-09-03 07:48

T. Hartung wrote:
> [...]
de
> våde slangerne. Jo varmer det er des større er problemet rens derfor

Hejsa
Problemet er selvfølgelig de dråber der måske sidder i selve
vandhanen, slangerne er sikkert ukritisk blød plastik.

Man kan i stedet for trykluft suge vandet ud med en vandstøvsuger. Sug
fra vandhanen, og så er der vist nogle varmtvandsbeholdere der skal
afmonteres for at tømmes helt.
Ved ikke om sjatten der står tilbage kan gi frostsprængninger.

Foreslår den hyggelige version, en flaske rom, eller hvis man ikke
elsker the i klargøringsperioden, pas på gasblussene, så noget
smagsneutral "alkohol" i rette blanding til systemerne. Fuldstændig
som til sprinklersystemet på bilen. Pumpen er neddykket i blandingen
ufarlig. Lad "vandet" løbe til det der komme ud af vandhanen smager
rigtigt. Kræver sikkert flere sammenligninger.

Hvorfor ikke bruge den miljøhyggelige løsning både når man lukker
ned, foretager check og blandingsregulering under vintertilsyn, og
ved klargøring.

Er der tekniske problemer i løsningen ?

Med masser af hik - Whisky .....
--
sten bo

..

---

Fra : sten

Dato : 29-09-03 08:11

sten wrote:

> Er der tekniske problemer i løsningen ?

f.eks kommer til at varme blandingen i varmtvandsbeholderen, burde
være ca. så farlig som nogles gløg, men .... ?

---

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 29-09-03 13:26

> [...]
>
> Hvorfor ikke bruge den miljøhyggelige løsning både når man lukker
> ned, foretager check og blandingsregulering under vintertilsyn, og

Jeg mener faktisk også at kunne huske, at den gut som startede tråden,
henrik Flindt faktisk er til en god Whisky så det er da et glimrende
forslag !

Jeg tror faktisk jeg tilbyde han at hjælpe med at smage på vandet om det
smager "grimt" når han nu ikke er så hardcore .

Mvh
Kaj E. Olsen

Fra : Henrik Flindt

Dato : 01-10-03 20:28

> [...]
>
>Jeg tror faktisk jeg tilbyde han at hjælpe med at smage på vandet om det
>smager "grimt" når han nu ikke er så hardcore .

He he...Kaj, det ville du sikkert nyde.......hvis det ikke var, fordi
at du altid skal tidligt i seng - og endda imens der fortsat er mere
at drikke )

Men altså - nok elsker jeg min CV, men den behøver vel ikke mine -
også elskede- malt-whiskyer.

mvh
Henrik

Fra : BB alias Big Brother

Dato : 01-10-03 00:19

Henrik Flindt <h@flindtNOSPAM.dk> wrote in message news:<dlsdnvov28esqo2n7m9da7o817b7oe345v@4ax.com>...
> [...]
>
> Tilser I jeres CV i løbet af vinteren - med henblik på at lufte ud ?
> - og hvis "ja" - hvor ofte ?
> - og bør man gøre det (nødvendigheden) ?

Hej Flint! du har fået mange vand"vittige" forslag til hvordan du skal
gøre, nu skal du få den rigtige løsning:

1) Åben bundventilen. (Lad den stå åben hele vinteren).

2) Åben ALLE haner maximalt.(Lad dem stå åbent hele vinteren)
Ellers opstår der vakum i systemet så ALT vandet IKKE kan løbe ud,
der kan let stå 1-2 liter,
og så er resultatet sikkert når frosten kommer. Først frostspringer
porcelænsskålen i din varmvandsbeholder og dernæst sprænger/revner
dine
vandslanger. Når så det bliver tøvejr igen trænger smeltevandet ned
i din
vognbund som måske tager alvorlig skade!

3)Rådene med at anvende frostvæske eller wisky er en dårlig ide, da
det vil "gå i plastikken" i løbet af den lange vinter med bismag til
følge.

MVH
BB alias Big Brother

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-10-03 10:38

BB alias Big Brother wrote:
> Henrik Flindt <h@flindtNOSPAM.dk> wrote in message

> 2) Åben ALLE haner maximalt.(Lad dem stå åbent hele vinteren)

Delvis enig, bare aldrig åbne en hane til max. efterlad den 1/2 omgang før
stoppet - ellers risikerer du at den gror fast. Samtidig er du aldrig i
tvivl om den er åben eller lukket - hvis den er "løs" er den åben(!).

Carsten Holck