Bundmaling
Fra : Kurt Becher

Dato : 28-09-03 14:02

Hejsa

Min gamle træbåd bliver slebet helt ned i vinter.

Der er ikke rigtigt mere af den "gode, gamle, giftige" bundmaling tilbage
ude på markedet! Nu er spørgsmålet så, hvad jeg skal vælge, og så ville jeg
lige høre om der var nogle erfaringer med de nyere bundmalinger. Er der
nogle man skal holde sig fra, etc. etc....

Jeg leder først og fremmest efter en holdbar maling, der ikke gror til for
hurtigt. Pyt med at det ikke lige er en selvslibende racerting. Prisen
spiller også en rolle da båden er på 43' og de rigtige racermalinger koster
så vidt jeg husker en lille bondegård på landet...

Kort sagt: Bundmaling til træbåd, der bare virker!!!

MVH

Fra : EA 2730

Dato : 28-09-03 17:34

Kurt Becher <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f76db74$0$24653$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
koster
> så vidt jeg husker en lille bondegård på landet...
>
> Kort sagt: Bundmaling til træbåd, der bare virker!!!

Det er min opfattelse, at du stadig må bruge den goe' gamle bundmaling
til træbåde.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-09-03 21:03

> Det er min opfattelse, at du stadig må bruge den goe' gamle bundmaling
> til træbåde.

Hejsa

Vi er enige om at vi taler om den gode, gamle voldsomt kobberholdige
bundmaling?!? Er den ikke blevet totalt forbudt??? Selv ikke handelsflåden
må bruge den, mener jeg.

Ved du hvor den kan købes?

Noget helt andet er, at min grønne samvittighed siger mig at det er OK at
minimere indholdet af kobber i malingen. Det er jo trods alt giftigt!

Mit spørgsmål gik mere på om der var nogle erfaringer med de nye malinger.
Jeg mener at have læst, at de første nærmest ikke hjalp mod begroning.

MVH

Fra : EA 2730

Dato : 28-09-03 23:51

Kurt Becher <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f773e0b$0$13240$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>
> Vi er enige om at vi taler om den gode, gamle voldsomt kobberholdige
> bundmaling?!? Er den ikke blevet totalt forbudt??? Selv ikke

Nej! forbudet er udsat til vist nok 2005.
Forbudet med at bruge kobbermaling, gjaldt også først kun
glasfiberskrog.

> Ved du hvor den kan købes?
Fortsat hos de sædvanlige pusher

> Noget helt andet er, at min grønne samvittighed siger mig at det er OK
at
> minimere indholdet af kobber i malingen. Det er jo trods alt giftigt!
Ja! men det havde været en god ide, at begynde der, hvor der bruges mest
maling, nemlig på de store både.
En stor olietanker får påsmurt lige så meget bundmaling af gangen som vi
fritidssejler i hele landet, bruger om året.
Den bliver kun smurt en gang hvert 5. år så du kan nok forstå, at der
skal meget maling på.

> Mit spørgsmål gik mere på om der var nogle erfaringer med de nye
malinger.
> Jeg mener at have læst, at de første nærmest ikke hjalp mod begroning.
Det er også derfor, at det er udsat.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-03 15:20

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fritidssejler i hele landet, bruger om året.
> Den bliver kun smurt en gang hvert 5. år så du kan nok forstå, at der

Men du skal huske at sammenholde det med den ekstra miljøbelastning, der er,
hvis en tanker skal brænde f.eks. 100 tons brændstof af pga. for stor
vandmodstand...

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-03 15:08

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Min gamle træbåd bliver slebet helt ned i vinter.
> Kort sagt: Bundmaling til træbåd, der bare virker!!!

Alle de nye bundmalinger samt dem beregnet til racerbåde, har jeg ikke en skid
forstand på længere, men jeg vil da forslå dig at bruge Hempels
kobberbundmaling. Så vidt jeg ved, er det stadig lovligt til træbåde...

Alternativt kan du bruge Sigmas "Antifouling" den er effektiv og *meget*
billig, men også ulovlig til lysbåde, så der skal du finde een, som kan skaffe
den.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-09-03 16:00

Hejsa og tak

Nu hvor jeg ved at den gode gamle stadig kan købes lovligt i butikkerne kan
jeg sove roligt igen...

MVH

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-09-03 08:26

Jeg tror nok at de fleste er tilfredse med de nye malinger med mindre kobber
til ikke-træbåde.
En grund til at de polerende malinger nok ikke er interessante til
erhvervsbåde er måske at de sejler næsten konstant, og skulle males alt for
tit, da malingen jo slides af.

Og jo der er sket en forbedring for miljøet. Nu vokser der muslinger på
pælene i havnene op igen. Selv de pæle der er lige der hvor malingen spules
af.

At kobber er giftigt kan jeg også se på min algebegroede postkasse. Under
låsen, er der en stribe uden alger. Fordi kobber fra låsen løber ned med
regnvandet. Det viser også hvor lidt der faktisk skal til før det virker på
alger.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Kurt Becher

Dato : 30-09-03 21:23

Erik Breum Petersen wrote:
> Jeg tror nok at de fleste er tilfredse med de nye malinger med mindre
> kobber til ikke-træbåde.

Hejsa

Tak for svaret.

Er der slet ikke nogen med erfaringer fra træbåde? Hun bliver godtnok glat
som en barnenumse når jeg er færdig med hende , men helt som glasfiber
bliver det jo nok aldrig.

Hun kommer selvfølgelig op og bliver bundsmurt hvert år, men det er ligesom
federe hvis man ikke skal skrabe et hav af rurer af hver gang.

MVH

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-10-03 07:11

Ja til træbåde kan du ikke nøjes med polerende bundmaling. Du har også
problemet med pæleorm. Og derfor er må træbåde bruge skrappere malinger en
andre både.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse