Tredimensional ???
Fra : John Lund

Dato : 28-09-03 13:39

Der må være en her i gruppen der kan hjælpe mig.
Jeg kan ikke den slags Tredimensionale billeder som man bruger idag, Årsagen
er at mit venstre øje er et såkaldt "dovent" øje, jeg kan altså kun se meget
lidt med venstre øje på grund af en ulykke som barn......Dog mener jeg, at
jeg som barn så en film i København med briller på, ikke de 2 farvede
briller som man normalt forbinder med 3-D.
Men briller hvor der var ligesom vandrette streger. Jeg har engang fået
fortalt at det var noget med en slags polarisering
Jeg kan huske at 3-D.effekten forsvandt når jeg drejede hovedet på skrå
omkring 45 Gr. ligesom 3-D.effekten kom igen når hovedet vær helt på skrå
altså 180 Gr.
Det har nok været et kønt syn at se mig sidde der og svinge hovedet, men jeg
var jo et barn på 12-13 år....
Jeg vil være taknemmelig hvis nogen kunne give mig en forklaring på hvordan
tingene hænger sammne...Venlig Hilsen John Lund

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-09-03 13:50

John Lund wrote:

> [...]
> altså 180 Gr.

> Jeg vil være taknemmelig hvis nogen kunne give mig en forklaring på hvordan

Lys skal opfattes som bølger der svinger på tværs i forhold til lysets
udbredelsesretning (transversalbølger). Normalt lys svinger i alle
tværretningerne, men såkaldt lineært polariseret lys svinger kun langs
én retning (af de uendeligt mange retninger i rummet der er vinkelrette
på udbredelsesretningen).

Ved hjælp af et polarisationsfilter kan man adskille den del af lyset
der fx svinger langs en vandret linje, fra den del der svinger lodret.
Det var det de udnyttede i den biograf du besøgte.

Populært sagt var de briller du havde på, et par polaroid-solbriller
hvor glasset for det ene øje var drejet 90°. Så ser man med det ene
øje kun lys der er vandret polariseret, mens man med det andet kun ser
det der er lodret polariseret. Ved at lave de to billeder lidt for-
skellige på den helt rigtige måde, kan man opnå den rumlige illusion.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : John Lund

Dato : 28-09-03 17:14

Hej Jeppe Stig Nielsen....
Jeg takker mange gange for dit svar, det er godt nok noget kryptisk for mig,
men dog en forklaring som jeg tror jeg forstår noget af,....Mange tak og
venlig hilsen John Lund

Fra : Zalza

Dato : 29-09-03 17:34

> Men briller hvor der var ligesom vandrette streger. Jeg har engang fået
> fortalt at det var noget med en slags polarisering

I Legoland har den en sådan 3D biograf - et kig værd !

Fra : Zalza

Dato : 30-09-03 00:23

notat til mig selv: Jeg har ik sendt 3 beskeder ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-10-03 11:52

Zalza wrote:
> notat til mig selv: Jeg har ik sendt 3 beskeder ?

Nej - du har sendt en besked 3 gange

Tredimensionelt ?

Jan

Fra : Zalza