UHELBREDELIG SYGE HESTE????
Fra : Anne Mette

Dato : 28-09-03 12:10

HEj!
Jeg håber at kunne få jeres hjælp!
Min families heste af syge.
Vi har i alt 6 heste, 2 shetlændere og 4 islændere, hvor af de 5 er
syge.

SYGDOMMEN: startede på en første hest d. 21/8-03 om aftenen. Han
ryster, har kraftige svedudbrud, synkebesvær, er meget hovedsky og går
næsten helt ned i knæ, når han ser noget, han bliver bange for-selvom
det er en ting, som står stille og altså IKKE bevæger sig. Han står og
svajer frem og tilbage, som et blad i vinden, har døde øjne, og kan
næsten ikke gå. Hans ben er som tændstikker! Han har svært ved at
bakke og kan næsten ikke vende rundt!
Han har på INTET tidspunkt haft feber.

DYRLÆGE: dyrlægen blev tilkaldt og mente det var herpes. 2 dobbelt
blodprøver blev sendt til Sverige med 14 dages mellemrum, og det blev
konstateret at det IKKE, med 100% sikkerhed var Herpes.
En ny dyrlæge har vurderet sagen. Mente at det måske var GRÆSSYGE, men
da hesten stadig har 100% appetit, kunne det ikke være det.

VANDBAJLEN: er gennemtjekket for aljer, + blevet vasket med
stiriliserende sæbe, og vandet bliver skiftet min. 1 gang om dagen.

FORGIFTNING: er det næste vi har snakket om. Der er INGEN giftige
planter på folden eller uden for foldområdet. I den forløbne uge har
vi kun fordret hestene med gulerødder, æbler og hø. Simpelthen for at
udelukke forgiftning fra foderet - MEN det har ikke hjulpet. NYT korn
er indkøbt og obevares et andet sted en det normale foder. I denne uge
har vi udelukket høét og heste får ny lidt korn, gulerødder, æbler og
frisk halm! Samt elektrolutvand (sukkervand som også indeholder
mineraler og vitaminer). Vi er nu også begyndt på en alternativ ALOVEA
KUR! Men det har endnu ikke givet resultat.

NU: er 5 ud af 6 heste smittet. Vi ved ikke hvordan eller med hvad!
Har du/I en ide´ om hvad det kan være? Har hørt om noget ligende?
Eller har I en ide til hvordan vi kurrer´hestene. ALT HAR
INTERESSE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Venlig hilsen Anne Mette Bakkegaard
annemettebakkegaard@sol.dk

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-09-03 12:10

"Anne Mette" <annemettebakkegaard@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har du/I en ide´ om hvad det kan være? Har hørt om noget ligende?
> Eller har I en ide til hvordan vi kurrer´hestene. ALT HAR

Hej Annemette.

Det var da helt vildt, det må være frustrerende at stå helt
magtesløs........
Hvis det var mig, ville jeg sende en hest eller to til landbohøjskolen. Jeg
har arbejdet på et stutteri, hvor vi i løbet af et år havde to heste der
pludseligt blev syge (uafhængigt af hinanden) uden at dyrlægerne anede hvad
de skulle stille op. Begge heste blev raske efter en tur på hospitalet!
Skriv endelig ind uanset hvad resultatet af det hele bliver.

De bedste tanker fra Nina Svanholm.

Fra : Lars

Dato : 28-09-03 12:38

Anne Mette skrev i meddelelsen
<1c9bebe9.0309280309.6fecdfb9@posting.google.com>...
>HEj!
>Jeg håber at kunne få jeres hjælp!
>Min families heste af syge.

Spørg Lene.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 28-09-03 12:47

Lars skrev i meddelelsen

>Spørg Lene.

Ja, det ville jeg også gøre!

Anders Sørensen

Fra : Anet

Dato : 28-09-03 12:48

> HEj!
> Jeg håber at kunne få jeres hjælp!
> Min families heste af syge.
> Vi har i alt 6 heste, 2 shetlændere og 4 islændere, hvor af de 5 er
> syge.

(klip)

Vi har også haft en hest som havde lignende symptomer. Vi tilkaldte straks
dyrlægen og han blev indlagt på dyrehospitalet. Vi trode alt fra tarmslyng
til forgiftning. Han fik drop og væske tilført og det hjalp meget da han var
i stort underskud af væske. Vi kunne faktisk se straks han fik væsken at han
livede kraftigt op. Han gik så en uge på kun hø og vand. Men vi kunne ikke
finde grunden til det. De andre heste her blev ikke smittet. Vi hælder mest
til at han har spist noget for han er meget grådig men vi har aldrig kunnet
få vished for det.
Skriv herinde når I finder årsagen så andre kan få glæde af Jeres erfaringer
også. Held og lykke med hestene.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 28-09-03 13:22

Har dyrlægen undersøgt for Borrelia ? Symptomerne er meget forskellige, men
pludselig rædsel for ellers almindelige ting (som f.eks. at gå igennem en
stalddør) er et hyppigt symptom.
Borrelia er dog ikke smitsomt, så her halter den lidt, når nu 5 ud af 6
heste er syge. Men jeg ved bare, det er et udbredt problem i bl.a. Sverige,
og at symptomerne fint kan passe.

/Tanja

Fra : kristine elbæk

Dato : 28-09-03 13:51

Hej Anne Mette, prøv om du kan få Lene til at svare, hun ved mange ting.
Held og lykke.
Kristine

Fra : Pernille

Dato : 29-09-03 13:39

Hej Anne Mette.

Da du skrev at I havde været inde på om det kunne være forgiftning fra
planter i folden, faldt mine tanker på om jeres folde ligger så andre udefra
kommende kan komme til hestene? Jeg tænkte på det, fordi vi for nogle år
siden havde problemer på fyn, med at nogle klippede halerne af nogle heste
og uden grund. Derfor faldt tanken om det kunne være en syg person der kunne
komme til at "stikke" hestene et eller andet ind over hegnet i folden?

Jeg håber ihvertfald at I hurtigt finder årsagen.

Held og lykke med det.

Mvh

Pernille, Odense
Anne Mette <annemettebakkegaard@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1c9bebe9.0309280309.6fecdfb9@posting.google.com...

Fra : Anet

Dato : 29-09-03 15:38

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Anne Mette.
>
> Da du skrev at I havde været inde på om det kunne være forgiftning fra
> planter i folden

(klip)

Hvad med Jeres halm og hø ligger det i nærheden af rotte eller musegift?
Mange ligger kasser ud med gift indeni og så går mus og rotter ind og spiser
giften. Kan sådan noget være røget ud i stråfoderet?

De giftige planter på folden kan I se på dette link
http://www.netdyredoktor.dk/Gift_hest/GPV_Hest/Hest_Brandbaeger/hest_brandbaeger.html

og her

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_engbrandbaegerforgift.html

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 06-10-03 15:18

> [...]
> Jeg håber at kunne få jeres hjælp!
> Min families heste af syge.
> Vi har i alt 6 heste, 2 shetlændere og 4 islændere, hvor af de 5 er

Hej!

Lyder ganske forfærdeligt! Er der noget nyt?

Mette

---