Hjælp... Vil gerne bruge linux MEN...
Fra : Andy Dufresne

Dato : 28-09-03 11:17

Jeg skal have sat en maskine op, som en server i et lille privat netwærk.
Windows XP maskiner er klienter. Nu vil jeg så gerne have, at de kan tilgå
drev på linux-maskinen... er det muligt??

Jeg ANER ikke hvor jeg skla begynde, men her er VIST NOK alle mine krav:

Server for Win32 klienter (XP).
Web-server.
FTP-server.
NEMT at gå til!!!

Det første er vel... HVILKEN Linux???
Er der gode steder (helst på dansk i starten) hvor man kan finde hjælp?
Er det der med server for WinXP overhovedet muligt?

Håber på god hjælp... Er ved at koge over bare i valget af Linux!

Fra : Martin

Dato : 28-09-03 11:28

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> wrote in message
> Jeg skal have sat en maskine op, som en server i et lille privat netwærk.
> Windows XP maskiner er klienter. Nu vil jeg så gerne have, at de kan tilgå
> drev på linux-maskinen... er det muligt??
Linux "kan alt(tm)" selv punktsvejse under vand... man skal bare lige
fortælle den hvordan ;)

> Jeg ANER ikke hvor jeg skla begynde, men her er VIST NOK alle mine krav:

> [...]
Det lyder som om du kunne have godt af at starte med e-smith linux. Den ka
de ting du nævner, den er dog ikke lavet så man skal gå så meget i dybden
med tingene og selv sidde og roder med config filer osv. Men det er du jo
nok heller ikke intereseret i?

> Er der gode steder (helst på dansk i starten) hvor man kan finde hjælp?
Jeg kender ikke lige nogle gode danske e-smith sider, men prøv at søg lidt
på google.com.

> Er det der med server for WinXP overhovedet muligt?
Jeps

MVH
Martin

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-09-03 11:56

I dk.edb.system.unix, skrev Andy Dufresne:
> Jeg skal have sat en maskine op, som en server i et lille privat netwærk.
> Windows XP maskiner er klienter. Nu vil jeg så gerne have, at de kan tilgå
> drev på linux-maskinen... er det muligt??

Jadda.

> Jeg ANER ikke hvor jeg skla begynde, men her er VIST NOK alle mine krav:

> [...]

Det kan de vist alle klare.

http://www.linuxbog.dk
http://www.gnuskole.dk

> Håber på god hjælp... Er ved at koge over bare i valget af Linux!

Er det ikke herligt, at endeligt kunne vælge software...

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 28-09-03 12:40

Det lyder som Debian eller Redhat med Samba og Apache.
-Jesper

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-09-03 18:16

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> writes:

> Server for Win32 klienter (XP).

Hvad mener du her? Hvilke services er det du vil tylbyde
Win32-klienterne? post, news, web, andet?

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Andy Dufresne

Dato : 28-09-03 19:04

> Hvad mener du her? Hvilke services er det du vil tylbyde
> Win32-klienterne? post, news, web, andet?

Fil og printdeling...

Også post... Serveren skulle gerne være mail-server også, men det er vel
ikke noget problem... Bare POP3 og SMTP understøttes... Går ud fra, at det
er så standard-protokoller, at det ikke er et problem!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-03 18:55

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det der med server for WinXP overhovedet muligt?
>
> Håber på god hjælp... Er ved at koge over bare i valget af Linux!

Mit råd er helt klart e-smith.
Jeg installerede den ,satte den op til dedikatet server and gateway, delte
et netværksdrev ,hostede en webside , og tilsluttede en netværksprinter -alt
dette på 1 dag , og det var vel at mærke min første Linuxinstall (og
uden at have læst manuellen )

Der er en servermanager med , som man kører i explorer , og den er kanon.

Hygge
MJ

Fra : Andy Dufresne

Dato : 28-09-03 19:06

Den er også blevet anbefalet før, men hvor henter jeg den?? - Har prøvet
google uden held... (Hvilket virker MEGET underligt!!!)

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-09-03 19:10

www.e-smith.org/content/downloads/

Fra : Andy Dufresne

Dato : 28-09-03 19:20

Kan det passe at der kun er én ISO?? - ALle de andre jeg har set er på 3!!!

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-09-03 19:42

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det passe at der kun er én ISO?? - ALle de andre jeg har set er på
3!!!

Der er kun en iso, eftersom det er en ren server uden x-windows og
diverse andre tilbehørspakker.

Må jeg foreslå du tager V5.6, eftersom V6,0 stadig er i Betatest.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-03 20:00

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> diverse andre tilbehørspakker.
>
> Må jeg foreslå du tager V5.6, eftersom V6,0 stadig er i Betatest.

Jeg kunne ikke installere v5,6 på min server , så jeg instalerede 6.03.
Denne kører perfekt . Jeg har også kørt v6,01 , hvilken også har kørt
perfekt.
Jeg har en kolega der kører V5,6 , og den har han heller ikke haft besvær
med.

Mit råd er , at installere 5,6 , hvis dette ikke lykkedes , så prøv en af
betaerne.
Jeg har ikke haft bøvl , med de betaer - tværtimod - det var pga. noget
hardware , at jeg ikke kunne installere 5,6.
Jeg tror ikke , at du vil opleve nogle problemmer , med betaerne , sålænge
du kun kører på privat forbrug.

Held og lykke

hygge¨
MJ

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-09-03 20:09

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en
meddelelse news:3f772f6f$0$97229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]

> perfekt.
> Jeg har en kolega der kører V5,6 , og den har han heller ikke haft

ok jeg havde problemer med virtual domains, mener ikke det er helt
rettet i 6.0B3
(testede 6.0B2 dengang, valgte at smide 5.6 på testserveren istedet og
begynde
at overføre fra produktions serveren)

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-03 20:21

> rettet i 6.0B3
> (testede 6.0B2 dengang, valgte at smide 5.6 på testserveren istedet og
> [...]
Der er helt sikket bugs i betaerne.
Jeg har dog ikke oplevet dem endnu , men der kan jo være så mange årsager.
Jeg fraråder også betaerne , men hvis han ikke kan få V5,6 til at virke - så
spring på betaerne.
Så længe , at serveren kun skal servicere en privat person , så tror jeg
ikke han vil få bøvl med dem (hans behov taget i betragtning).

Hygge
MJ

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-09-03 20:32

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en
meddelelse news:3f77347e$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Så længe , at serveren kun skal servicere en privat person , så tror
jeg
> ikke han vil få bøvl med dem (hans behov taget i betragtning).

Det kan vi godt blive enige om.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-03 21:00

> Det kan vi godt blive enige om.
>
> Hygge
> Søren Steinmetz

Ehe - Har vi på noget tidspunkt været uenige ?

Hygge
MJ

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-09-03 21:11

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en
meddelelse news:3f773da5$0$97212$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Ehe - Har vi på noget tidspunkt været uenige ?

Næh

Hygge
Søren Steinmetz