Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
beskatning/fradrag af aktiesalgsgevinst/ta~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-09-03 08:30

I 1995 fik jeg en aktie i et US aktieselskab til en anskaffelsessum på DKK 9,00.
Den er nu afgået ved døden (endelig likvidation) med en udbetaling på
DKK 4493,00, hvoraf der ikke er indeholdt Amerikansk udbytteskat, hvorfor
beløbet beskattes som afståelsessum, dvs. aktiavance efter reglerne over 3 års
ejertid.

Det er sådan ca. den info jeg har fået fra selskabet.
Og så spørger jeg, hvad kommer jeg til at betale i skat af de penge?

Jeg har nogle aktier i det Tyske teleselskab som jeg har købt for ca. 25.000 og
som har en værdi på ca. 14.000 idag, kan jeg sælge nogle af dem, således at
tabet på den ene opvejer gevinstan på de andre? dem i teleselskabet har jeg
haft i under 3 år.

Jeg har også et par anparter i 2 bananskibe, som rederen har købt i år, og vil
derfor få tilbagevundne afskrivninger, har det indflydelse på aktierne?

Ivar

Fra : Henrik

Dato : 28-09-03 11:46

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er sådan ca. den info jeg har fået fra selskabet.
> Og så spørger jeg, hvad kommer jeg til at betale i skat af de penge?

Pengene er skattefri, hvis din samlede beholdning af aktier er på under 129
500 kr.

http://www.tax.dk/pjecer/aktiebeskatning.htm

Fra : Henrik

Dato : 28-09-03 12:25

> [...]
at
> tabet på den ene opvejer gevinstan på de andre? dem i teleselskabet har

Hvis din beholdning er under de 129 500 kr (det dobbelte for ægtefæller),
får du ikke noget fradrag, hvis du ejer dem over 3 år. Derfor vil det være
klogt at sælge dem inden, så du i det mindste får et fradrag, som du kan
modregne i eventuelle fremtidige gevinster i aktier (ejet under 3 år). Med
mindre du er så heldig, at de stiger så meget at du får et overskud. Men det
gør de nok ikke, når de er faldet så meget.

Fra : nick

Dato : 28-09-03 15:46

1) Ja din aktiekursgevinst er godt nok skattefri, men eftersom at du købte
aktien i USD kan du godt risikere at skulle betale skat af en evt.
valutakursgevinst (hvis over 1000 kr =kapitalindkomst)

2) Det giver derfor heller ingen mening at modregne dine teleaktier med
ovennævnte, idet din aktieavance som bekendt er skattefri.

3) Genvundne afskrivninger vedr. anparter hører ikke under
aktieavancebeskatningsloven.