Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af fortjeneste ved hussalg
Fra : Martin Sand.

Dato : 27-09-03 18:22

Hejsa

Skal man altid betale skat af fortjenesten ved et hussalg, eller kommer det
an på låntypen i Kreditforeningen?
I så fald, hvor mange % betaler man (A/B skat)??

MVH Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-03 18:37

Martin Sand. wrote:

> Hejsa
>
> Skal man altid betale skat af fortjenesten ved et hussalg, eller kommer det
> an på låntypen i Kreditforeningen?
> I så fald, hvor mange % betaler man (A/B skat)??

Er det en udlejningsejendom eller -lejlighed? Eller er der tale om en
erhvervsejendom? Hvis det er en almindelig ejerbolig, som du selv har
boet i, skal der normalt ikke betales skat af fortjenesten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Sand.

Dato : 27-09-03 23:11

Kim Ludvigsen wrote:
> Er det en udlejningsejendom eller -lejlighed? Eller er der tale om en
> erhvervsejendom? Hvis det er en almindelig ejerbolig, som du selv har
> boet i, skal der normalt ikke betales skat af fortjenesten.

Hejsa.
Ja, jeg burde nok lige have oplyst, at der var tale om en ejerbolig i form
af et hus.
Er der nogle krav til hvor længe man skal have boet i ejemdommen? Kan jeg
f.eks. købe et hus af en bekendt til en vennepris på 375.000 kr. og sælge
det for 550.000 kr. efter 14 dage uden at skulle betale skat af fortjenesten
på 175.000 kr.?

I hvlke tilfælde skal der betales skat af fortjenesten? F.eks. hvis person A
køber huset, og senere bliver gift med B men A dør efter nogle år. Skal B så
betale skat af evt. fortjeneste ved salg, hvis B aldrig har ejet huset?

MVH Martin

Fra : D.u.n.k.

Dato : 28-09-03 06:33

Hvis der er tale om et hus til (egen) beboelse skal du ikke betale skat af
fortjeneste. Det skal du derimod, hvis det er investering / erhverv.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Martin Sand.

Dato : 30-09-03 06:04

D.u.n.k. wrote:
> Hvis der er tale om et hus til (egen) beboelse skal du ikke betale
> skat af fortjeneste. Det skal du derimod, hvis det er investering /
> erhverv.

Gælder der ikke en 2-års regel? Altså at man skal have boet i ejendommen i 2
år før end man kan slippe for at betale skat?

MVH Martin

Fra : Peder Porse

Dato : 30-09-03 18:24

Nej....reglerne findes i ejendomsavancebeskatningslovens §8

pp

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-03 08:06

Martin Sand. wrote:

> Er der nogle krav til hvor længe man skal have boet i ejemdommen?

Der er ikke nævnt en fast grænse i loven, det vurderes fra sag til sag.
Men så vidt jeg husker, er praksis vist, at man som minimum skal have
boet (og ikke blot have flyttet adresse) i ejendommen i nogle måneder.
En ejendomsmægler eller en advokat kan sikkert svare mere nøjagtigt.

> [...]
> det for 550.000 kr. efter 14 dage uden at skulle betale skat af fortjenesten

Nej. Der kan også opstå problemer, hvis det ikke er en ven, men et
familiemedlem, og man sælger/køber alt for billigt. Normalt accepteres
en pris på +/- 15% af vurderingsprisen.

> [...]
> betale skat af evt. fortjeneste ved salg, hvis B aldrig har ejet huset?

I så fald har B boet i huset i nogle år, og så skulle der ikke være
problemer med at sælge det uden at blive beskattet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peder Porse

Dato : 28-09-03 16:13

Der er ikke krav til beboelsens længde, kun kan ligningsmyndigheden
efterprøve realiteten i din beboelse.

Hvis du ikke har boet i huset selv eller hvis grunden er over 1400 kvm. og
der ikke er værditab ved en udstykning til selvstændig bebyggelse vil du
blive beskattet (ejendomsavancebeskatningslovens § 8) og fortjenesten lægges
oven i indkomsten i øvrigt, så der vil let blive tale op top-beskatning af
en fortjeneste i så fald.

pp