Hm, hvordan kommer man igang
Fra : Thomas

Dato : 27-09-03 16:23

Hej NG

1. gang jeg er herinde

Jeg har haft nogle oliefarver liggende længe og "kom til" at købe et
hørlærred i Netto idag. Nu vil jeg "lege" lidt med at få nogle farver derpå.
Nu kan jeg nok ikke komme under kategorien kunstner (foreløbig)og jeg får
næppe frembragt et kunstværk der sætter Jorn på sidelinjen, men nu trænger
nogle spørgsmål sig på:

1. Er det hele lige til? Her tænker jeg på selve den praktiske del. Hvordan
blander man farverne for at få den rette nuance, hvordan fortyndes m.m. Skal
et lærred forbehandles og alt muligt andet jeg overhoved ikke kan vide, men
som er meget vigtigt? Maler man vådt i vådt, kan alle værktøjer bruges ,
pensler, papir, pinde og mine egne fingre, osv. osv

2. Hvis der er der et sted på nettet hvor man kan få begyndervejledning i
oliemaling, så alle mine spørgsmål kan blive besvaret der, vil det glæde mig
hvis en har sådanne et link

På forhånd tak

Thomas

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-09-03 06:27

Sat, 27 Sep 2003 17:23:15 +0200, skrev "Thomas" <bambanos@hotmail.com>
i dk.kultur.billedkunst:

>2. Hvis der er der et sted på nettet hvor man kan få begyndervejledning i
>oliemaling, så alle mine spørgsmål kan blive besvaret der, vil det glæde mig
>hvis en har sådanne et link

Jeg kender ikke umiddelbart til deciderede begyndervejledninger om
oliemaleri på nettet (ihvertfald ikke på dansk), mens du på engelsk
kan finde masser af sider om emnet via google f.eks.:

http://www.oilpaintingtechniques.com
http://www.wetcanvas.com/ArtSchool/Oils/BasicMaterials
http://www.1art.com
http://elfwood.lysator.liu.se/farp/oil/oils.html

Og så er der ellers biblioteket og boghandleren. Jeg har selv haft
stor glæde af den lille, lettilgængelige bog "oliemalerens 100 bedste
tips" (findes også om akvarel og akrylmaleri). De koster 99 kr. stk.

Go' fornøjelse

--
mvh Gitte Sørensen

Nyt forum for gigt-ramte og deres pårørende:
http://forum.gobs.dk