Modsigelse af søvntyranner
Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 23:18

Sovepiller som krisehjælp=Ond psykofarmaka-reklame

I TVzulu-reportage om en heltemodig brandredder fra Hafnia-branden, fortalte
han, at han efter redningen ikke kunne sove, og derfor fik sovepiller, der
ikke virkede, og derfor fik han en sprøjte af lægen (som måske virkede, det
oplystes ikke)

Man bør se på søvn som amputation af liv, når bortses fra de ca 3 timer pr
døgn, der er sundheds-vigtige.

At sove flere timer er en ufarlig luksus, når bortses fra folk med anlæg for
depression. De kan ofte helbredes ved "søvn-deprivation" dvs at de tvinger
sig til mindre luksus-søvn. I årtier har dette været anerkendt psykiatrisk
praksis - måske eneste vellykkede kur som disse speciallæger råder over.

Folk med problemer får ofte uregelmæssig søvn, hvilket ingen er blevet syge
af, men vor hang til "tillært hjælpeløshed" har betydet at sundheds"
eksperterne" har opdigtet behov for sovepiller.

Intet tyder på at disse nogensinde har gavnet nogens helbred.

Bedste løsning er at kaste sig over spændende aktiviteter, evt oprydning
eller læsning hvis man ikke har noget bedre at kaste sig over i anledning af
at søvnløshed mirakuløst har foræret ekstra vågenliv.

Lægene ved intet om anden gavn af sovepiller end at folk føler sig værdsat
af at få medicin og derved "blive taget alvorligt"..

Den ekstra søvn der opnås med valium, barbiturater osv er næppe en søvn, der
gør nogen gavn, fx gør udsovet.

At organismen har lyst at være vågen betyder sandsynligvis, at det er godt
at være vågen.

Typisk for sygdoms-opfinderne er at de beskriver "at gøre nat til dag" er et
symptom på skitzofreni, men der er ingen ulemper forbundet ved det , hvad
angår krop og hjernes sundhed, så vidt vides.

" There never was child so lovely but his mother was glad to get
him asleep. Emerson

"Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere den, må man være
vågen hele dagen" sagde den intenst kreative Nietzsche 1844-1900.

"Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

" Fatigue is the best pillow. Hindu proverb

" Bedre at slides op end fortæres af rust.

" Preserving the health by too strict a regimen is a wearisome
malady La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical
Writer.

" Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet hænger sammen
med verdensaltet. Friedrich Hebbel

"Vel udsovet er dog den fineste rus, livet byder. Jacob Paludan

"Good friends, good books and a sleepy conscience: this is the ideal
lifeMark Twain

"When I am... completely myself, entirely alone... or during the night when
I cannot sleep, it is on such occasions that my ideas flow best and most
abundantly. Whence and how these come I know not nor can I force them ...
Nor do I hear in my imagination the parts succesively, but I hear them
gleich alles zusammen (at the same time all together).
Wolfgang Ama deus Mozart

" The pure at heart may sleep better
but sinners enjoy their waking hours
much more. Mark Twain

"I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i et skab.
Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens skuffe og åbner en
anden.
De blandes aldrig imellem hverandre, de forvirrer mig ikke og trætter mig
ikke ved deres mangfoldighed.
Vil jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme"
"Når jeg skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker
samtidig alle de andre.
Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle" Napoleon

"De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig bort hver til sin
egen verden. Heraklit

"Early in the morning, at dawn, in one's first burst of vigour, to read a
book - I call a vice. Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N