RPM er blevet underlig
Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-09-03 19:59

Hej,

Jeg har et problem på en lille legemaskine jeg har. Den kører RedHat
8.0.
Når jeg prøver at af/installere en pakke, hænger den.

Når jeg installerer f.eks. perl, kommer den ikke længere end hertil:
[root@gw rpms]# rpm -Uvh perl-5.8.0-88.3.i386.rpm
Preparing... ###########################################
[100%]
1:perl
########################################### [100%]

en ps aux |grep rpm giver følgende:
root 16943 1.7 0.5 6520 1356 pts/2 S 20:55 0:02 rpm -Uvh
perl-5.8.0-88.3.i386.rpm

Den laver altså ikke rigtig noget, og kan kun dræbes med kill -9
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt?

Jonas Jalling

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-09-03 20:01

I dk.edb.system.unix, skrev Jonas Jalling:
> [...]
> Den laver altså ikke rigtig noget, og kan kun dræbes med kill -9
> Er der nogen der har en ide om hvad der er galt?

Prøv at lave en
rpm --rebuilddb
og se om det løser problemet.

Ellers så se om der er nogle filer med _ i navnet i /var/lib/rpm og
rename dem og se om det giver noget. Jeg tror nok det er en gammel bug
det her.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-09-03 20:03

Jesper Krogh wrote:

> [...]
>

> Ellers så se om der er nogle filer med _ i navnet i /var/lib/rpm og
> rename dem og se om det giver noget. Jeg tror nok det er en gammel bug

Igår aftes slettede jeg 3 (tre) filer med _ i navnet, i /var/lib/rpm og
kørte rpm --rebuilddb. Det gav desværre ikke rigtig noget.

Jonas Jalling

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-09-03 20:21

Jonas Jalling wrote:

> Igår aftes slettede jeg 3 (tre) filer med _ i navnet, i /var/lib/rpm og
> kørte rpm --rebuilddb. Det gav desværre ikke rigtig noget.

Jeg mener også at kunne huske noget om en gammel bug i RPM i RedHat.
Har du de sidste opdateringer til versionen installeret?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-09-03 08:26

Jonas Jalling wrote:
> Igår aftes slettede jeg 3 (tre) filer med _ i navnet, i /var/lib/rpm og
> kørte rpm --rebuilddb. Det gav desværre ikke rigtig noget.

Kører den rent faktisk rebuilddb? Eller hænger den også dér?

På en rh9 maskine hjælper det nogle gange at skrive:

export LD_ASSUME_KERNEL=2.2.5

før man kører rpm.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jonas Jalling

Dato : 26-09-03 19:36

Mogens Kjaer wrote:

> Kører den rent faktisk rebuilddb? Eller hænger den også dér?

Ja, det gør den. Først tænkte jeg "Fedt, nu virker det".. Men glæden var
kort. Da den var færdig, kunne den stadig ikke installere pakker.

> På en rh9 maskine hjælper det nogle gange at skrive:
>
> export LD_ASSUME_KERNEL=2.2.5
>
> før man kører rpm.

Det hjalp desværre heller ikke. Øv.

Jonas Jalling