Sendmail går amok
Fra : Jimmy

Dato : 24-09-03 22:48

Hej

Jeg har en RH 8.0 firewall stående, hvor Sendmail er begyndt at gå amok hver
time på minuttal 40-46 (Der har jeg observeret den starter)
Der er intet cron-job der starter på disse skiftende tidspunkter.

Jeg kan i ps aux se at sendmail snupper 10% af CPU tiden og høre på
harddisken, at den larmer helt vildt.

Der ligger ingen post til nogen af brugerne på systemet, og den genererer
*ingen* trafik ud af min ADSL.

Jeg har forsøgt at omdøbe sendmail for at fremprovokere en fejl, men dette
hjalp ikke (intet i /var/log/messages) og jeg har slået sendmail fra i alle
run levels.

Alligevel starter den...

Det eneste jeg har ændret er at afvikle up2date for første gang, hvilket
opdaterede min kerne og et hav af andre ting.

Hvordan kan jeg finde ud af, hvad det er, der trigger sendmail og hvad den
egentligt laver?

Mvh
Jimmy

Fra : Socketd

Dato : 25-09-03 06:56

On Wed, 24 Sep 2003 23:47:44 +0200
"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

> Hvordan kan jeg finde ud af, hvad det er, der trigger sendmail og hvad
> den egentligt laver?

Måske har det noget med http://www.cert.org/advisories/CA-2003-25.html
at gøre?

Må jeg anbefale et SMTPd skift til Postfix eller Qmail?

mvh
socketd

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-09-03 07:28

Socketd <db@NO_SPAM_traceroute.dk> writes:

>Måske har det noget med http://www.cert.org/advisories/CA-2003-25.html
>at gøre?

>Må jeg anbefale et SMTPd skift til Postfix eller Qmail?

Skifter du også fra Linux til FreeBSD, når der kommer et hul i
førstnævnte?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 08:11

Jimmy wrote:
> [...]
> time på minuttal 40-46 (Der har jeg observeret den starter)
> Der er intet cron-job der starter på disse skiftende tidspunkter.

[...]

> Hvordan kan jeg finde ud af, hvad det er, der trigger sendmail og hvad den
> egentligt laver?

Saet syslog til at logge mail.debug til en logfil - eller evt *.debug.
Saa burde den skrive hvad den laver.

Vh

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 08:47

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote in message

> [...]
>
> Saet syslog til at logge mail.debug til en logfil - eller evt *.debug.
> Saa burde den skrive hvad den laver.

ps aux skriver følgende:
smmsp 6701 5.4 2.1 5320 2720 ? D 09:36 0:19 sendmail:
../h8O7C9EF000860 from queue

Giver det i sig selv noget?

Hvordan får jeg syslog til at logge?
man syslog gav mig ikke så meget andet end at kun levej 3 kunne bruges for
non root processes, men jeg kunneikke se, hvordan jeg fik den til at gå
efter en specifik process.

Mvh
Jimmy

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-09-03 08:50

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

> den

Din sendmail kører formentlig med en kø-tid på en time, og du har
formentlig en god backlog af uafleverbar post.

Check med "mailq". Hvis der ikke kommer nye, forsvinder de nok om et
par dage.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 08:55

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote in message

> Din sendmail kører formentlig med en kø-tid på en time, og du har
> formentlig en god backlog af uafleverbar post.
>
> Check med "mailq". Hvis der ikke kommer nye, forsvinder de nok om et
> par dage.

Det lyder plausibelt.

[root@fw root]# /usr/bin/mailq
-bash: /usr/bin/mailq: No such file or directory

Forsøgte også med "sendmail -bp" men det var samme resultat.

Hvad gør man så?

Mvh
Jimmy

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-09-03 08:58

> [...]

> [root@fw root]# /usr/bin/mailq
> -bash: /usr/bin/mailq: No such file or directory
>

> Forsøgte også med "sendmail -bp" men det var samme resultat.

Checker hvor de faktisk ligger?

echo /usr/*/mailq /usr/*/sendmail

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 09:10

Jimmy wrote:
> Hvordan får jeg syslog til at logge?

Tilfoej

mail.debug   /var/adm/mail.log

til /etc/syslog.conf,

touch /var/adm/mail.log

/etc/init.d/syslogd restart

Vh,

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-09-03 09:31

Ole Michaelsen wrote:

> Tilfoej
>
> mail.debug   /var/adm/mail.log

Nok en dårlig idé; der er slet ikke noget
/var/adm directory på en rh8 maskine.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 09:28

Mogens Kjaer wrote:

> Nok en dårlig idé; der er slet ikke noget
> /var/adm directory på en rh8 maskine.

Naaja, godt ord igen. OP maa vaelge et katalog og en fil efter eget valg, saa.

/tmp/hurra/mail.log eksempelvis...

/Ole

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-09-03 09:30

Jimmy wrote:
> Jeg har forsøgt at omdøbe sendmail for at fremprovokere en fejl, men dette
> hjalp ikke (intet i /var/log/messages) og jeg har slået sendmail fra i alle
> run levels.

På en redhat logger sendmail i /var/log/maillog

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 10:37

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3F72A788.2070901@crc.dk...

> På en redhat logger sendmail i /var/log/maillog

Ja den er godt nok fyldt!

Sep 25 10:44:14 fw sm-msp-queue[6888]: h8O7C9Ew000860: to=root,
delay=1+01:19:25, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=2281751,
relay=[127.0.0.1], dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection timed out with
[127.0.0.1]

Hvad kan skyldes at den ikke får lov at aflevere?

Den vil ganske givet fortælle mig om et eller andet der er gået galt efter
up2date opdaterede kernen og 50 pakker

Mvh
Jimmy

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-09-03 10:54

Jimmy wrote:
> [...]
> [127.0.0.1]
>
> Hvad kan skyldes at den ikke får lov at aflevere?

"mailer=relay" ser mystisk ud; der bør stå "mailer=local", hvis
mailen skal afleveres lokalt.

Hvordan er mail konfigureret?

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 11:09

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3F72BB4F.8030605@crc.dk...

> "mailer=relay" ser mystisk ud; der bør stå "mailer=local", hvis
> mailen skal afleveres lokalt.
>
> Hvordan er mail konfigureret?

Det ved jeg faktisk ikke, da jeg aldrig selv har været inde og lave noget
eller endsige brugt mail eller sendmail nogensinde...

Mvh
Jimmy

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 11:36

Jimmy wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke, da jeg aldrig selv har været inde og lave noget
> eller endsige brugt mail eller sendmail nogensinde...

Saa denne maskine er ikke din mailserver? Du oensker blot at den skal
vaere i stand til at sende mail *ud* - du oensker ikke at den skal kunne
tage mod mail?

Koerer du version 8.12.* eller tidligere?

sendmail -d0.1 -bt < /dev/null

Vh,

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 12:04

> Saa denne maskine er ikke din mailserver?

Nix.

> Du oensker blot at den skal
> vaere i stand til at sende mail *ud*

Nææ egentligt ikke.
Det er da rart at få en besked når man logger ind, at der er det og det
problem, men ellers har jeg ingen brug for den.

>- du oensker ikke at den skal kunne
> tage mod mail?

Nej.

> Koerer du version 8.12.* eller tidligere?
>
> sendmail -d0.1 -bt < /dev/null

[root@fw root]# sendmail -d0.1 -bt < /dev/null
-bash: sendmail: command not found

[root@fw root]# /usr/bin/sendmail -d0.1 -bt < /dev/null
-bash: /usr/bin/sendmail: No such file or directory

[root@fw root]# which sendmail
/usr/bin/which: no sendmail in
(/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin
:/root/bin)

Mvh
Jimmy

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 12:35

Jimmy wrote:

> [...]
> /usr/bin/which: no sendmail in
> (/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin

find / -name sendmail -print

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-09-03 13:10

Jimmy wrote:
> [root@fw root]# which sendmail
> /usr/bin/which: no sendmail in
> (/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin
> :/root/bin)

Hvis du har renamet sendmail er det nok lidt svært...

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 13:14

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3F72DB0C.8070405@crc.dk...

(/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin

> Hvis du har renamet sendmail er det nok lidt svært...

He - godt observeret.
Den er nu rettet tilbage.

mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 13:14

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote in message

> Koerer du version 8.12.* eller tidligere?
>
> sendmail -d0.1 -bt < /dev/null

[root@fw root]# sendmail -d0.1 -bt < /dev/null
Version 8.12.8
Compiled with: DNSMAP HESIOD HES_GETMAILHOST LDAPMAP LOG MAP_REGEX
MATCHGECOS MILTER MIME7TO8 MIME8TO7 NAMED_BIND NETINET
NETINET6
NETUNIX NEWDB NIS PIPELINING SASL SCANF STARTTLS TCPWRAPPERS
USERDB USE_LDAP_INIT

============ SYSTEM IDENTITY (after readcf) ============
(short domain name) $w = fw
(canonical domain name) $j = fw
(subdomain name) $m = <null>
(node name) $k = fw

WARNING: local host name (fw) is not qualified; fix $j in config file
ADDRESS TEST MODE (ruleset 3 NOT automatically invoked)
Enter <ruleset> <address>

Mvh
Jimmy

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-09-03 13:18

Jimmy wrote:

> "Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote in message

> [root@fw root]# sendmail -d0.1 -bt < /dev/null
> Version 8.12.8

Start med at opgradere. Alt aeldre end 8.12.10 er for gammelt (og
usikkert).

Vh,

Ole

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-09-03 18:50

Jimmy wrote:

> Ja den er godt nok fyldt!
> Sep 25 10:44:14 fw sm-msp-queue[6888]: h8O7C9Ew000860: to=root,

Hvad siger
su - root
mail
? ( - i su komandoen er vigtig, ellers er det ikke root's mail du får at se)

Ivar

Fra : Jimmy

Dato : 25-09-03 18:57

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> wrote in message

> Hvad siger
> su - root
> mail
> ? ( - i su komandoen er vigtig, ellers er det ikke root's mail du får at
se)

[root@fw root]# mail
No mail for root

Jeg kørte en chkconfig sendmail --del men den har lige kørt alligevel.

Kan det have noget at gøre med det der blev på peget tidligere med "relay" i
forhold til "local"?

Mvh
Jimmy

Fra : Socketd

Dato : 25-09-03 11:25

On Thu, 25 Sep 2003 06:27:49 +0000 (UTC)
Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Skifter du også fra Linux til FreeBSD, når der kommer et hul i
> førstnævnte?

Jeg kører FreeBSD.........Synes du selv det er det samme at skifte smtpd
som OS? Jeg har kørt sendmail og blev til sidst træt af alle de huller
(det er jo langt fra først gang, der bliver fundet et hul i sendmail),
så jeg skiftede til Postfix, men har også hørt Qmail skulle være meget
sikkert.

mvh
socketd

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-09-03 11:26

Socketd <db@NO_SPAM_traceroute.dk> writes:

>Jeg kører FreeBSD.........Synes du selv det er det samme at skifte smtpd
>som OS?

Ja, sikkerhedsmæssigt er det samme størrelsesorden.

>så jeg skiftede til Postfix, men har også hørt Qmail skulle være meget
>sikkert.

Hvis man har et ekstremt simpelt mailsetup og meget lidt volumen, er
det et udmærket alternativ.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 25-09-03 11:26

Fra : N/A

Dato : 25-09-03 11:26

Fra : N/A

Dato : 25-09-03 12:25

Fra : N/A

Dato : 25-09-03 12:25

Fra : Socketd

Dato : 25-09-03 12:08

On Thu, 25 Sep 2003 10:25:49 +0000 (UTC)

> Ja, sikkerhedsmæssigt er det samme størrelsesorden.

Du mener altså at det tager lige så lang tid at sætte sig ind i at sikre
en ny SMTPd, som et nyt OS?

> Hvis man har et ekstremt simpelt mailsetup og meget lidt volumen, er
> det et udmærket alternativ.

Har Postfix og Qmail ikke meget bedre performance end sendmail?

Mht mailsetup, så er postfix og qmail vel ikke så langt bagefter
sendmail, at dit setup ligefrem skal være _ekstremt_ simpelt, for at du
kan bruge dem.

mvh
socketd

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-09-03 12:25

>Du mener altså at det tager lige så lang tid at sætte sig ind i at
>sikre en ny SMTPd, som et nyt OS?

Det kommer an på ens mailsetup.

>Har Postfix og Qmail ikke meget bedre performance end sendmail?

Postfix er rimeligt godt med, qmail er håbløs til queue management.
Det samme gælder setup og features.

Mvh.
   Klaus.