MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problemer med DOS program i XP
Fra : Torben

Dato : 24-09-03 11:04

Jeg har problemer med et DOS program i Windows XP. Når programmet kører i
vindue er der ikke noget problem men hvis jeg vil have det i fuld skærm,
enten gemmen ALT+ENTER eller via maksimeret eller fuld skærm i egenskaber,
så bliver den nederste halvdel af skærmen sort, mens programmet er i den
øverste halvdel.

Jeg har også prøvet at ændre på indstillingerne i cmd.exe, men har endnu
ikke fundet en løsning der hjælper.

Er der nogle der har et forslag?

På forhånd tak

Torben

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-09-03 19:12

Torben wrote:
> [...]
> øverste halvdel.
>
> Jeg har også prøvet at ændre på indstillingerne i cmd.exe, men har endnu

Kør cmd.exe, maximer ved at trykke Alt+Enter og skriv:

mode con lines=25

og

mode con cols=80

inden du starter dit DOS-program.

/b

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 21:57

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kør cmd.exe, maximer ved at trykke Alt+Enter og skriv:

> [...]

Rodede lige lidt med ovennævnte kommandoer, der også virkede fint i W2k, men
fandt (du ved blind høne o.s.v.) en lettere vej, så man altid får et DOS
program op i et DOS vindue 640 x 400.

Find dit DOS program i Stifinder.
Opret en genvej til skrivebordet. Du vil så altid fra denne genvej kunne
kalde dit DOS program.
Højreklik på ikonet på skrivebordet
Gå i egenskaber
Tryk på fanen skærm
Sæt prik i "fuld skærm"
Anvend og OK.

Ved kald af dit DOS program fra skrivebordet vil programmer nu komme op i
DOS vindue 640 x 400.

Har du flere DOS programmer, kan du ved oprettelse af genvej af hvert enkelt
program starte det op individuelt. Du kan også vælge forskellige ikoner for
at kende forskel på de forskellige programmer.

MVH
KHJ

Fra : Torben

Dato : 25-09-03 09:03

Bertel Brander wrote:
> Kør cmd.exe, maximer ved at trykke Alt+Enter og skriv:
> mode con lines=25
> og
> mode con cols=80
> inden du starter dit DOS-program.

Tak for rådet. Det virker perfekt og mit DOS program kører nu i fuld skærm.

Torben