MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skype - PicoPhone - MS og Windows Messenge~
Fra : Nikon D1 fan

Dato : 21-09-03 09:13

Hvad er den store forskel på disse programmer og måske fordel, set i forhold
til det at alle giver mulighed for at tale sammen over nettet.

Bjarne
Nikon D1 fan
Fjern *** i mailadresse

Fra : Lars

Dato : 21-09-03 10:16

In article <3f6d5d78$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, nikon.d1@***pc.dk says...
> Hvad er den store forskel på disse programmer og måske fordel, set i forhold
> til det at alle giver mulighed for at tale sammen over nettet.

Mht. protokol, datastrøm & dermed transmissions sikkerhed, står PicoPhone yderst stærkt, hvor
MSN ikke har tilnærmelsesvis har en lignende effektiv protokol.

Jeg syntes at det er imponerende hvor let en forbindelse etableres med PicoPhone, hvadenten man
er bag et LAN med firewall (der selvfølgelig lige skal konfigureres til at lade PicoPhone
sende/ modtage) eller hvis du har en variabel IP adresse, her bruges PicoServer:
http://www.vitez.it/picophone/picoserver.html

Anvender du PP's MS G. 723.1 protokol, der er den mest effektive, kan tale med 8 KHz sampling,
nås med ca 1 kbyte/sec (8 kbit/sec), hvilket er noget nær 100% effektivitet på linien, selv et
ældgammel 9.600 baud modem kan klare dette.

Nu kender jeg ikke Skype, men kiggede lidt på deres website, der hvor jeg igen ser at PicoPhone
må være bedst er, at firmaet bag PicoPhone "Vitez Multimedia Solutions", har udviklet en række
interessante og stærke teknologier, prøv at se oversigten over deres professionelle produkter
på deres website: http://www.vitez.it/products/index.html

--
Best regards

Lars

Fra : IzNoGoUd

Dato : 21-09-03 13:19

On Sun, 21 Sep 2003 11:16:18 +0200, Lars <ls@No_Email.com> wrote:

>Anvender du PP's MS G. 723.1 protokol
hmm den har jeg ikke er jeg kommet til at afinstallre den i XP eller
bliver den ikke installeret, hvordan får jeg den igen?

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-03 13:42

In dk.edb.system.ms-windows, IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk> says...
> bliver den ikke installeret, hvordan får jeg den igen?

Google er din ven.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : IzNoGoUd

Dato : 21-09-03 23:40

On Sun, 21 Sep 2003 14:41:57 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Google er din ven.
Ja den bruger jeg også flittigt mere end jeg spørger her!
Men når jeg spørger her er det fordi jeg ikke kan finde hjælp på
google!!! såå undskyld jeg stiller spørgsmålet her!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-09-03 01:05

http://www.google.dk/search?q=723.1+%2Bprotocol&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en

Fra : IzNoGoUd

Dato : 22-09-03 12:34

On Sun, 21 Sep 2003 14:19:13 +0200, IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk>
wrote:

>hmm den har jeg ikke er jeg kommet til at afinstallre den i XP eller
>bliver den ikke installeret, hvordan får jeg den igen?
hmm jeg har åbentbart lidt problemer med lyd i XP pro er der en der
gider og fortælle mig om ovenstående protokol installeres sammne med
XP?

Fra : Lars

Dato : 21-09-03 15:42

In article <MPG.19d78acaf3f5e48e989838@news.inet.tele.dk>, ls@No_Email.com says...
> Nu kender jeg ikke Skype, men kiggede lidt på deres website

Mht. Skype kiggede jeg lidt nærmere på dennes website:
http://www.skype.com

Følgende ryster mig i denne sammenhæng

Skype er i version 0.92 dermed en beta version, ufff:
Citat: Sep 18, 2003 - Skype Goes Multi-Lingual
Skype announces the release of Skype Beta 0.92

PicoPhone er nu i version 1.62. Release historik her:
http://www.vitez.it/picophone/history.html

Skype anvender P2P teknologi som Kazaa, der iøvrigt har Spyware (Det samme udviklere):
Citat: Skype is the next phenomenon from the people who brought you KaZaA. Just like KaZaA,
Skype uses P2P (peer-to-peer) technology to connect you to other users – not to share files
this time, but to talk for free with your friends. The technology is extremely advanced.

PicoPhone anvender i modsætning en simpel UDP-baseret protocol, istedet for at gå såvidt som at
anvende avancerede P2P protokoller ala Kazaa's Fasttrack

Skype System Requirements:
In order to use Skype software, your computer
must meet the following minimum system requirements:
PC running Windows 2000 or XP
400 Mhz processor
128 Mb RAM
10 MB free disk space on your hard drive
Sound Card, speakers and microphone
Dial-up Internet connection (minimum 33.6 Kbps modem)

PicoPhone består af een exe fil på 57 kb og fordrer INGEN ressurser, selv en 10 år gl. 486
PC'er med et 9.600 baud modem, vil med lethed kunne drive PicoPhone.

mvh Lars

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-09-03 16:50

Hvor Skype vinder over resten, er at det ikke er nødvendigt at
konfigurere en eventuel firewall til at åbne specifikke porte for at
den virker. Det vil være et stort plus for folk som ikke selv kan
konfigurere deres firewall.

Fra : Lars

Dato : 21-09-03 18:10

In article <2thrmvck8r4t0ju0ik8aq57pbsk7t98vf8@4ax.com>, jpkarlsen@mvps.org says...
> Hvor Skype vinder over resten, er at det ikke er nødvendigt at
> konfigurere en eventuel firewall til at åbne specifikke porte for at
> den virker.

Sikke en omgang sludder!!
Basalt set fordrer enhver form for kommunikation på internet at IP-pakker med en given port-
designator bliver sendt, såfremt denne er spæret i firewall'en, skal den åbnes.

Kazaa anvender P2P teknologi via Fasttrack netværket, hvor port 1214 skal være åben.
Skype kommer fra samme firma og anvender angiveligt samme uheldige teknologi som Kazaa (de
skriver P2P).
Med uheldig, mener jeg at P2P med et net af supernodes, der dirigerer trafikken er uheldigt i
forbindelse med IP-telefoni. Så Skype taber BIG TIME!!

PicoPhone opretter en direkte forbindelse med de PC'er der er i samme konference, hvadenten det
er 2 eller 10 der taler sammen. PicoPhone anvender default port 11676, der let kan konfigureres
til at være en anden vilkårlig port.

mvh Lars

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-09-03 20:56

Måske du skulle have undersøgt det inden du udtaler dig.

The Minimum requirement is to open up outgoing TCP port 80.

Siden den altid er åben (ellers bliver det svært at komme på Internet)
er det som jeg skrev ikke nødvendigt at åbne specifikke porte. Det er
dog en fordel at have en eller flere UDP porte åbne for udgående
trafik. Du kan læse mere i deres FAQ.

Fra : Lars

Dato : 21-09-03 21:27

In article <movrmvor7s5mnpb95i4gmkulli1frn3re4@4ax.com>, jpkarlsen@mvps.org says...
> Måske du skulle have undersøgt det inden du udtaler dig.
>
> The Minimum requirement is to open up outgoing TCP port 80.

Skal vi lige tage den igen:

"The Minimum requirement is to open up outgoing TCP port 80. In order to achieve the best
quality, also open up outgoing UDP for all ports in stateful mode, so that replies to sent UDP
packets are let in."

Som du selv nævner er port 80 dedikeret til http, ikke samtale!
http 80/tcp World Wide Web HTTP
http 80/udp World Wide Web HTTP
www 80/tcp World Wide Web HTTP
www 80/udp World Wide Web HTTP
www-http 80/tcp World Wide Web HTTP
www-http 80/udp World Wide Web HTTP

Iflg RFC793 er en standard hvor porte under 1023 er reserveret. Dermed skal andre porte tages
ibrug. Dette er Skype også tvunget til og disse skal være åben i en firewall!

mvh Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-03 21:41

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> ibrug. Dette er Skype også tvunget til og disse skal være åben i en firewall!

Ikke iflg. Skype. Læs dog hvad de skriver...

Fra : Lars

Dato : 23-09-03 22:54

In article <MPG.19d82b5fe80581e198a6e7@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...
> In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
>
> Ikke iflg. Skype. Læs dog hvad de skriver...

Du skal jo nok ikke tro hvad de skriver!

Følgende porte anvendes af Skype, og det endda inden en samtale er igang:

Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:2015   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   ##.##.##.##:2015   ##.##.##.##:80   CLOSE_WAIT
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:31675   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:80   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:2017   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   ##.##.##.##:2017   ##.##.##.##:33033   ESTABLISHED
Skype.exe:1604   UDP   0.0.0.0:31675   *:*

Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:80   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:2015   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:2028   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   0.0.0.0:31675   0.0.0.0:0   LISTENING
Skype.exe:1604   TCP   ##.##.##.##:2015   ##.##.##.##:80   CLOSE_WAIT
Skype.exe:1604   TCP   ##.##.##.##:2028   ##.##.##.##:80   ESTABLISHED
Skype.exe:1604   UDP   0.0.0.0:31675   *:*

Med andre ord skal en firewall holde disse åbne.

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-03 07:13

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> Med andre ord skal en firewall holde disse åbne.

Ja, men en router er ligeglad. Som følge af det, så er Skype-løsningen
mere universel end PicoPhone.

Fra : Lars

Dato : 27-09-03 08:03

In article <MPG.19dca5c3b3a3c3c698a70a@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...
> In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
>
> Ja, men en router er ligeglad. Som følge af det, så er Skype-løsningen
> mere universel end PicoPhone.

Det er min brødrister også! Det har jo bare ikke rigtig noget at gøre med påkrævet firewall
konfiguration

--
Best regards

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-03 15:38

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse

> Iflg RFC793 er en standard hvor porte under 1023 er reserveret. Dermed skal
andre porte tages
> ibrug. Dette er Skype også tvunget til og disse skal være åben i en
firewall!

Det er da mærkeligt!

Ingen af disse porte er åbne i min cisco 677 eller i min zonealarm, og
alligevel virker Skype perfekt...

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Lars

Dato : 23-09-03 22:57

In article <bkn1gt$2ej4$1@news.cybercity.dk>, chikane@chikane.chikane says...
> [...]
> firewall!
>
> Det er da mærkeligt!

> Ingen af disse porte er åbne i min cisco 677 eller i min zonealarm, og

Det er jo nok fordi Skype ikke anvender de reserverede porte (jvf RFC793)
Det eneste mærkelige er at du tilsyneladende ikke forstod det eller blot ikke læste efter

Se evt. mit andet svar ang. alle de porte Skype reelt fordrer

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-03 21:09

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> Sikke en omgang sludder!!

Nope.

> Basalt set fordrer enhver form for kommunikation på internet at IP-pakker med en given port-
> designator bliver sendt, såfremt denne er spæret i firewall'en, skal den åbnes.

Hvis du sidder bag en NAT-router skal du have kendskab til det at
konfigurere dig udenom. Dette problem forefindes ikke med Skype.

> PicoPhone opretter en direkte forbindelse med de PC'er der er i samme konference, hvadenten det

PicoPhone skaber ekko ved brug af mikrofon og højttalere. Af samme årsag
er det ubrugeligt hos man hjemmebrugere...

Fra : Lars

Dato : 21-09-03 21:34

In article <MPG.19d823b0aa54a92a98a6dd@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...
> In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
>
> Nope.

Yep, jeg har nu forklaret nærmere for hhv. dig og Jens

> Hvis du sidder bag en NAT-router skal du have kendskab til det at
> konfigurere dig udenom. Dette problem forefindes ikke med Skype.

Dette forefindes såmænd heller ikke med PicoPhone. Jeg har allerede nævnt PicoServer til
løsning af dette.
http://www.vitez.it/picophone/picoserver.html

> PicoPhone skaber ekko ved brug af mikrofon og højttalere. Af samme årsag
> er det ubrugeligt hos man hjemmebrugere...

Her taler vi hhv. om lyd-fysik, samt det at der er et delay på IP-pakker (ping tid du ved).
Hverken PicoPhone eller Skype sætter sig ud over disse love.
Man kunne jo bruge et head-set istedet for højtalerne. For PicoPhones vedkommende kan man
såmænd konfigurere Max-delay for packets, men dette vil alligevel være et kompromis.

mvh Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-09-03 16:54

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> Yep, jeg har nu forklaret nærmere for hhv. dig og Jens

Din forklaring holder ingen steder. Prøv at sætte dig lidt ind i
tingene...

> Dette forefindes såmænd heller ikke med PicoPhone. Jeg har allerede nævnt PicoServer til
> løsning af dette.

Ja, men det er man _helt_ fri for med Skype. Skype kører _uden_
specielle ekstra-ting-og-sager.

> Her taler vi hhv. om lyd-fysik, samt det at der er et delay på IP-pakker (ping tid du ved).

Nej.

> Hverken PicoPhone eller Skype sætter sig ud over disse love.

Skype filtrerer ekko-tendenserne væk, det gør PicoPhone ikke. Skype er
lavet men henblik på den almindelige bruger der har et sæt højttalere og
en mikrofon fra CL.

> Man kunne jo bruge et head-set istedet for højtalerne. For PicoPhones vedkommende kan man

Det kunne man godt, men det er ikke alle der er i besiddelse af sådan
et. MAO. så er Skype mere universelt.

> såmænd konfigurere Max-delay for packets, men dette vil alligevel være et kompromis.

Det er forsøgt, men det hjalp ikke en fløjt.

Fra : Lars

Dato : 23-09-03 23:04

In article <MPG.19d938f22f73966898a6ec@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...

> Ja, men det er man _helt_ fri for med Skype. Skype kører _uden_
> specielle ekstra-ting-og-sager.

Ja se det gør den jo nu ikke, Skype anvender en lignende (blot mere kompliceret) teknik, for at
du kan etablere et kaldenavn / ID. Hvorfor tror du egentlig at Skype beder om ID & password
under installation. Jeg kunne såmænd godt fortsætte her, men lader det ligge....

Med PicoPhones, oprettes dette blot på PicoServer siden een gang for alle, der er ikke tale om
et ekstra program.

Man skal blot udfylde ønsket ID & password een gang for alle her:
http://www.vitez.it/picophone/picoserver.html

> Nej.
Forkert, og du evnede iøvrigt ikke at underbygge dit svar. Prøv det, så skal jeg gerne uddybe
hvorfor du tager fejl-

> Skype filtrerer ekko-tendenserne væk, det gør PicoPhone ikke. Skype er
> lavet men henblik på den almindelige bruger der har et sæt højttalere og
> en mikrofon fra CL.

Forkert, jvf Skype userguide (udsnit herunder) anbefales headset:
Improving sound quality:
To get the best possible sound quality, we highly recommend you try the following:
Use a headset with a built in microphone....
Læs resten her:
http://www.skype.com/help_userguide.html

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-03 07:16

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> Man skal blot udfylde ønsket ID & password een gang for alle her:
> http://www.vitez.it/picophone/picoserver.html

Det er immervæk noget folk skal kende til. Den situation står de ikke i
med Skype. Desuden så dur PicoPhone ikke uden headsets.

> To get the best possible sound quality, we highly recommend you try the following:
> Use a headset with a built in microphone....

Et headset vil altid være at foretrække, men Skype berøres ikke af at
mikrofonen befinder sig op-og-ned af højttalerne. Det er et faktum.

Men Lars, du vil jo ikke høre efter, så fis du bare af med dig...

Fra : Lars

Dato : 27-09-03 08:10

In article <MPG.19dca69b8fa79e098a70b@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...
> In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
>
> Det er immervæk noget folk skal kende til. Den situation står de ikke i
> med Skype. Desuden så dur PicoPhone ikke uden headsets.

Nu er PicoPhones online dokumentation, temmelig overskuelig, så det burde ikke være svært.
Jeg anvender alm. højtalere samt en microfon oven på monitoren, dette virker fortræffeligt.

> Et headset vil altid være at foretrække, men Skype berøres ikke af at
> mikrofonen befinder sig op-og-ned af højttalerne. Det er et faktum.

Scenariet du omtaler, medfører potentielt det der kaldes en akustisk kortslutning, og jo Skype
berøres af dette.

> Men Lars, du vil jo ikke høre efter, så fis du bare af med dig...

Idet du ikke rigtig overholder netetiketten med den tone, afsluttes min dialog med dig hurtigt,
hvis tonen ikke ændres. Jeg vil bede dig om at overholde netetiketten og holde dig til saglig
argumentation.

Mere info om netetikette kan du se her:
http://www.usenet.dk/netikette/

--
Best regards

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-03 14:57

> Følgende ryster mig i denne sammenhæng

> Skype er i version 0.92 dermed en beta version, ufff:
> Citat: Sep 18, 2003 - Skype Goes Multi-Lingual
> Skype announces the release of Skype Beta 0.92

Og hvad så, du betaler ikke en brik for programmet, det er et tilbud, ikke et
påbud..

Alle programmer har været betaprogrammer - også picophone. Sålænge et program
bliver udviklet løbende, så er de i realiteten et betaprogram....

> PicoPhone anvender i modsætning en simpel UDP-baseret protocol, istedet for
at gå såvidt som at
> anvende avancerede P2P protokoller ala Kazaa's Fasttrack

Du fatter tilsyneladende slet ikke, hvad skype går ud på....

> PicoPhone består af een exe fil på 57 kb og fordrer INGEN ressurser, selv en
10 år gl. 486
> PC'er med et 9.600 baud modem, vil med lethed kunne drive PicoPhone.

Nej, men picophone har heller ikke 256 bit kryptering og en effektiv protokol,
der kan bruges til video og så meget andet. Desuden er der absolut ingen
sikkerhed. Du sammenligner æbler og bananer..

Claus

Fra : Lars

Dato : 23-09-03 23:18

In article <bkmv2s$2b66$1@news.cybercity.dk>, chikane@chikane.chikane says...

> Og hvad så, du betaler ikke en brik for programmet, det er et tilbud, ikke et
> påbud..

Nææ, men tror du ikke at folk henter Skype for at bruge det, snarere end at teste og give
feedback?

About Beta Software
Skype is currently Beta software which allows us to get valuable feedback from our users while
we continue to enhance our product. As with all “beta” software Skype is provided “as-is" and
Skype does not accept any responsibility if the software causes problems on your computer.

Som folkene bag Skype skriver herover, garantere de ikke for at Skype installationen har en
negativ effekt på andre programmer.
ps: Der eksisterer analyse programmer, der kan fortælle dig hvad et installationsprogram
egentlig foretager med en før- efter sammenligning. Du skulle evt prøve dette med Skype.

> Alle programmer har været betaprogrammer - også picophone. Sålænge et program
> bliver udviklet løbende, så er de i realiteten et betaprogram....

Dette er en gang sludder. Stort set alle programmer releases som final-builds, for de fleste
softwarehuses vedkommende. Typisk er der tale superbrugere, der aktivt vil teste ny
funktionalitet, hvor de i et lukket forum så tilbydes at blive beta-testere.

> at gå såvidt som at
>
> Du fatter tilsyneladende slet ikke, hvad skype går ud på....

Hvis du kigger i eet af min andre indlæg her i gruppen, har jeg faktisk dumpet en log over alle
de ip-porte, som Skype anvender. Det ser helt overdrevent ud i forhold til PicoPhones krav for
kommunikation. Jeg ser iøvrigt gerne at du uddyber & argumenterer for din holdning herover, så
kan vi tage debatten derfra.

> [...]
> der kan bruges til video og så meget andet. Desuden er der absolut ingen
> sikkerhed. Du sammenligner æbler og bananer..

Du har helt ret med æbler og bananer, De er vidt forskellige. Som jeg allerede har nævnt og
dokumenteret, er har Skype den omfattende og INEFFEKTIVE protokol for kommunikation.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-03 02:08

> [...]

Og det ryster mig, at du kan vedblive at ævle løs....

Og hvad der er endnu mere rystende er, at du vedbliver at ævle løs om et
program, du efter eget udsagn endda ikke kender...

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-03 07:21

In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
> Dette er en gang sludder. Stort set alle programmer releases som final-builds, for de fleste

Haha, tror du selv på den...?!

> Du har helt ret med æbler og bananer, De er vidt forskellige. Som jeg allerede har nævnt og
> dokumenteret, er har Skype den omfattende og INEFFEKTIVE protokol for kommunikation.

Ineffektiv fordi den er krypteret eller fordi den er ligeglad med om
mikrofon og højttaler kan "se" hinanden ???

Lars, du er tåbelig at diskutere med.

Og ret dig lige ind efter netiketten, mht. linielængde.

Fra : Lars

Dato : 27-09-03 08:30

In article <MPG.19dca79c7c9d5eb198a70c@news.tele.dk>, ms2mogens@ingen says...
> In dk.edb.system.ms-windows, Lars <ls@No_Email.com> says...
>
> Haha, tror du selv på den...?!

Det var jo et letkøbt svar uden saglig argumentation. Jeg ser gerne nogle argumenter fra dig.

Beta & final-releases er definitioner, sat af det pågældende softwarehus.
F.eks Microsoft, sælger udelukkende software som final release.

Definitionerne:
Alpha release: tidlig testfase, funktionalitet kan stadig ændres, dvs. features kan typisk
fjernes, såfremt ønsket stabilitet ikke kan opnåes inden for den ønskede tidsramme

Beta release: featureset (betyder funktioner) er nu fixeret, her publiceres softwaren typisk
til superbrugere, der tilgengæld opfordres til at give feedback omkring bugs (betyder fejl)
I definitionen beta, må softwarehuset ikke tage penge for programmet, ydermere er softwarehuset
i deres gode ret at fraskrive sig ethvert ansvar for de evt. skader softwaren måtte forvolde på
anden konfiguration.

Final release: Softwarehuset må nu tage penge for programmet, bugs / (betyder fejl) bør være
begrænset, omend softwarehusene typisk i licens-aftaler stadig fraskriver sig ansvar for fejl i
programmet. Dog bør det absolut ikke interfere med anden konfiguration på PC'en.

Iøvrigt, har Skype på deres web-site nævnt at final-release muligvis vil koste penge, såfremt
de ikke tager penge for programmet, kan vi nok forvente, at der er adware i tilgengæld
Et andet program "ICQ Pro" har i lange tider forblevet beta, idet softwarehuset legalt kan
fraskrive sig ethvert ansvar for brugen af programmet.

Min baggrund for at vide, jeg har igennem en del år været aktiv alpha/ betatester for et
softwarehus med 3D-CAD systemer, i kraft af mit mangeårige konsulent job inden for dette felt.

> Lars, du er tåbelig at diskutere med.
>
> Og ret dig lige ind efter netiketten, mht. linielængde.

Overraskende, du har hørt om begrebet netetikette, jeg har ellers lige været efter dig i et
andet indlæg, grundet uhøflig tonefald. Jeg vil opfordre dig til, at såfremt du ikke ser dig i
stand til at debattere på et sagligt niveau, så hellere træk dig ud af diskussionen.

Nå men så må jeg jo hellere fortælle dig at linielængde på 65 - 72 karakterer er anbefalet
(ikke dikteret) af hensyn til læsevenlighed. Jeg har valgt et andet kompromis, 96 karakterer
for at reducere wordwrap hændelser på links.

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 27-09-03 09:03

> [...]
> Hvad er den store forskel på disse programmer og måske fordel, set i forhold
> til det at alle giver mulighed for at tale sammen over nettet.

Vi bruger PicoPhone, idet den overhovedet ikke fordrer nogen installation, såvel som den har et
absolut minimalt ressurse forbrug.

Skype er idag beta med de problemer, det kan medføre (se install-log herunder)
Skype notere i deres licens-aftale at de ikke påtager sig ansvar for skader på anden
konfiguration.

Jvf. nedenstående install-log, ændrer Skype BETA åbenbart i MicroSoft's kryptografering
(registry) såvel som ZoneAlarm opsætning ligeledes blev ændret på den pågældende PC.

Jeg kan ydermere ikke lide, den meget omfattende & komplekse kommunikation Skype har jvf.
nedenstående, er her kun tale om audio transmission?? Næppe

Hvad skal Skype med port 80? Jvf RFC793 standarden herunder, er port 80 udelukkende til http
datatransmission

RFC793:
http 80/udp World Wide Web HTTP
www 80/tcp World Wide Web HTTP
www 80/udp World Wide Web HTTP
www-http 80/tcp World Wide Web HTTP
www-http 80/udp World Wide Web HTTP

Hvad port 80 også er brugt til af mindre lødige programmer:
80 TCP www-http World Wide Web HTTP
80 UDP www-http World Wide Web HTTP
711 trojan (Seven Eleven), AckCmd, Back End, Back Orifice 2000 Plug-Ins, Cafeini, CGI Backdoor,
Code Red, Executor, God Message, God Message 4 Creator, Hooker, IISworm, MTX, NCX, Nimda, Noob,
Ramen, Reverse WWW Tunnel Backdoor, RingZero, RTB 666, Seeker, WAN Remote, Web Server CT,
WebDownloader

Jeg tror, lige at jeg vil lade Ethereal kigge nærmere, for at se hvad der egentlig sker når
Skype snakker

--
Best regards

Lars

---------------------
Skype IP-Port brug

[...]

PicoPhone IP-Port brug

PicoPhone162.ex:1780   UDP   0.0.0.0:11676   *:*

------------------------------------
System Changes Report: Skype install log
System modifcations tracked via: Disk contents comparison
Drives Tracked:
C:\

FILES AND DIRECTORIES ADDED: (12)
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Skype
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Skype\lar
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Skype\lar\index.dat
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Skype\lar\profile256.dbb
C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\Skype.lnk
C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Skype
C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Skype\Skype.lnk
C:\Skype
C:\Skype\Phone
C:\Skype\Phone\Skype.exe
C:\Skype\Phone\unins000.dat
C:\Skype\Phone\unins000.exe

FILES CHANGED: (31)
C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\ICAClient\Cache\zlcache
C:\Documents and Settings\Administrator\Cookies\index.dat
C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows
\UsrClass.dat.LOG
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows
\UsrClass.dat
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\History\History.IE5\index.dat
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5
\21J81832
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5
\99BURGEN
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5
\G6AO04MM
[...]
\JVTFV54S
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5
\LC4V55SL
C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5
\PY75QXG4
C:\Documents and Settings\Administrator\ntuser.dat.LOG
C:\Documents and Settings\Administrator\NTUSER.DAT
C:\Documents and Settings\Administrator\Recent
C:\MacroMagic\My Macros
C:\Program Files\Common Files\System
C:\temp
C:\tmpf
C:\WINNT\Internet Logs
C:\WINNT\Internet Logs\DL01.ldb
C:\WINNT\Internet Logs\IAMDB.RDB
C:\WINNT\Internet Logs\ZALog.txt
C:\WINNT\system32
C:\WINNT\system32\config\software.LOG
C:\WINNT\system32\config\software
C:\WINNT\system32\drivers
C:\WINNT\system32\NtmsData
C:\WINNT\wincmd.ini

NO CHANGES MADE TO C:\WINNT\SYSTEM.INI...

NO CHANGES MADE TO C:\WINNT\WIN.INI...

REGISTRY KEYS ADDED: (21)
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Classes\callto
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Classes\callto\shell
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Classes\callto\shell\open
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Classes\callto\shell\open
\command
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Bandwidth
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Firewall
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\HostCache
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Localnode
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\Connection
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\General
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\MainWindow
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500_Classes\callto
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500_Classes\callto\shell
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500_Classes\callto\shell\open
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500_Classes\callto\shell\open\command
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1

REGISTRY KEY VALUES CHANGED: (8)
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Internet Settings\Connections
Value "SavedLegacySettings": binary data changed
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Cryptography\RNG
Value "Seed": binary data changed
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Zone Labs\ZoneAlarm
Value "BlockCount": from "70663" to "70665"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Zone Labs\ZoneAlarm
Value "IncomingCount": from "115" to "117"

REGISTRY KEY VALUES ADDED: (39)
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Classes\callto\shell\open
\command\@="C:\Skype\Phone\Skype.exe "/callto:%1""
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Explorer\UserAssist\{75048700-EF1F-11D0-9888-006097DEACF9}\Count\HRZR_EHACVQY:%
pfvqy2%\Fxlcr="4B,04,00,00,02,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Explorer\UserAssist\{75048700-EF1F-11D0-9888-006097DEACF9}\Count\HRZR_EHACVQY:%
pfvqy2%\Fxlcr\Fxlcr.yax="4B,04,00,00,02,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\FEServer="80.160.91.11:33033"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\LastIP="1346334362"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Port="31675"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Bandwidth\CurSlotLength="50"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Bandwidth\LastRtTestTime="1064352617"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Bandwidth\RtHistory="8365"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Firewall\TcpInHistory="-1431655765"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Firewall\UdpInHistory="-1431655766"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\Firewall\UdpOutHistory="-1431655765"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\HostCache\1="80.160.91.5:33033,10"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Connection
\HostCache\2="80.160.91.10:33033"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\Lib\Localnode
\NodeID="44,D6,DD,0F,32,AD,60,6E"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\Connection
\Credentials=""
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\Connection
\SecureLogin="0"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\General
\ConfirmHoldOnAnswer="0"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\General
\ConfirmHoldOnCalling="0"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\General
\ConfirmQuit="0"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\MainWindow
\Height="450"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\MainWindow
\Width="284"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\MainWindow
\X="300"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500\Software\Skype\Phone\UI\MainWindow
\Y="83"
HKEY_USERS\S-1-5-21-839522115-1580818891-1957994488-500_Classes\callto\shell\open\command\@="C:
\Skype\Phone\Skype.exe "/callto:%1""
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\DisplayIcon="C:\Skype\Phone\Skype.exe"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\DisplayName="Skype™ Beta 0.92"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\DisplayVersion="0.92"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\HelpLink="http://www.skype.com/ui/0/92/help"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
App Path="C:\Skype\Phone"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
Deselected Tasks="quicklaunchicon,startSkype"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
Icon Group="Skype"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
Selected Tasks="desktopicon,calltotags"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
Setup Version="4.0.5-beta"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1\Inno Setup:
User="Administrator"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\Publisher="Skyper Ltd"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\UninstallString="C:\Skype\Phone\unins000.exe"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\URLInfoAbout="http://www.skype.com"
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Skype_is1
\URLUpdateInfo="http://www.skype.com/ui/0/92/latestversion"

Fra : Dennis

Dato : 29-09-03 07:52

> [...]
> C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop
> C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application

[CUT]

Lidt et andet spor - hvilket program benytter du til denne sammenligning?
Både mht. filer og registry?

Dennis

Fra : Lars

Dato : 01-10-03 18:33

In article <3f77d6ac$0$13180$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, jada@INVALID.nowhere.com says...
> Lidt et andet spor - hvilket program benytter du til denne sammenligning?
> Både mht. filer og registry?
>
> Dennis

Hej Dennis

TCPView fra Sysinternals for at chekke port-kommunikation:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml

Vedr. analyse af installation, har SystemMechanics denne funktion (SafeInstall)
http://www.iolo.com/sm/index.cfm

For PacketSniffing kan du bruge Ethereal:
http://www.ethereal.com

Husk den seneste WinPcap:
http://winpcap.polito.it/

--