Spørgsmål om Debian
Fra : Martin A

Dato : 10-04-01 09:27

Hej !

Jeg har tænkt at installere Progeny Debian, men jeg har lige
et par spm. som jeg håber nogen kan svare lidt på.

1. Jeg vil gerne have de nyeste programmer kørende, specielt
Linux 2.4.3, KDE 2.1.1 og Xfree 4.0.3. Er det "nemt" at opgradere til disse
?

2. Er der stor forskel på fil-strukturen mellem Redhat og Debian mht. log
filer og config filer (hvor de er placeret) ?

Med hilsen Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-04-01 09:41

Martin A <maa.150@rsk.dk> writes:

Nu har jeg ikke set på Progenys version, men kun rigtigt Debian, så
tag det med et gran salt...

> 1. Jeg vil gerne have de nyeste programmer kørende, specielt
> Linux 2.4.3, KDE 2.1.1 og Xfree 4.0.3. Er det "nemt" at opgradere til disse
> ?

Jeg er næsten sikekr på at Progeny bruger Xfree 4.0.2, er der nogen
grund til at du ikke kan bruge denne?

Jeg formoder ikke der skulle være noget problem i at anvende 2.4.3,
men hvis der er, så se på Release notes for Debian potato, der er
links til de pakker der skal til for at få Debian til at virke med
2.4.3. Jeg formoder ikke der er de store problemer med at bruge disse
pakker på Progeny.

> 2. Er der stor forskel på fil-strukturen mellem Redhat og Debian mht. log
> filer og config filer (hvor de er placeret) ?

Det kommer vist meget an på hvilken version af Redhat du har som
reference. Nyere versioner af Redhat følger FHS meget bedre end
tidligere versioner og Debian Potato og Progeny følger FHS meget nøje.

Logfiler findes i /var/log/ og configurationsfiler findes i /etc
eventuelt /etc/<program>/*.

Forvent ikke at der er WIMP-interfaces til konfigurationsfiler, hvis
du er vandt til at bruge den slags. Progeny kan have tilføjet noget,
men jeg tror det ikke.

/Peter

Fra : Martin A

Dato : 10-04-01 09:52

Peter Makholm wrote:

> Jeg er næsten sikekr på at Progeny bruger Xfree 4.0.2, er der nogen
> grund til at du ikke kan bruge denne?

Egentlig ikke. Jeg vil bare have det nyeste pga bugfixes og diverse
forbedringer.

> [...]
> links til de pakker der skal til for at få Debian til at virke med
> 2.4.3. Jeg formoder ikke der er de store problemer med at bruge disse

Hvad med at compile selv ?

> Forvent ikke at der er WIMP-interfaces til konfigurationsfiler, hvis
> du er vandt til at bruge den slags. Progeny kan have tilføjet noget,
> men jeg tror det ikke.
>
> /Peter

Kender ikke noget til WIMPs (selv om jeg gjorde så ville jeg ikke indrømme
det ).

Mange tak for et hurtigt svar !

Hilsen Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-04-01 10:09

> Hvad med at compile selv ?

Du skal selvfølgelig oversætte kernen selv.

> Kender ikke noget til WIMPs (selv om jeg gjorde så ville jeg ikke indrømme
> det ).

WIMP er en forkortelse for Window, Icon, Menu og Pointer. og jeg er
godt klar over at det er et nedsættende begreb. Kan jeg undskylde mig
med at det er mere præcist en bare GUI, der kan være mange ting. (Jeg
har dog ikke set mange GUI'er, der ikke var WIMP-baseret)

/Peter