Lærebøger
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 09:51

Hej alle

For nogen dage siden drejede en tråd i dk.edb.programmering om
Pythonbøger over til at handle om C++-bøger. Jeg skrev, som sandt
er, at jeg ikke har ret meget fornøjelse af den meget anbefalede
bog af Bjarne Stroustrup: The C++ Programming Language. Jeg kan
godt se at den er guld værd og at alle de mindste detaljer er
nøjagtigt beskrevet. Men det hjælper mig ikke når jeg går død i
at fistre rundt i den efter det rigtige opslag og skal
gennempløje flere sider og tolke kryptiske, pedantiske detaljer,
når det jeg har brug for at få at vide f.eks. er hvilke parametre
en given funktion kan tage (eller hvad den overhovedet hedder).

I C har jeg K&R's bog, og det tager få sekunder at finde det
relevante opslag, og der står præcis hvad man skal bruge på en
letforståelig form.

Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

--
Bertel

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 25-09-03 10:12

Den Thu, 25 Sep 2003 10:51:03 +0200, skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> når det jeg har brug for at få at vide f.eks. er hvilke parametre
> en given funktion kan tage (eller hvad den overhovedet hedder).

Præcis min oplevelse. Den er dog god som reference, hvis man netop skal
have fat i specifikke detaljer, og den er jo som sådan autoritativ.

> I C har jeg K&R's bog, og det tager få sekunder at finde det
> relevante opslag, og der står præcis hvad man skal bruge på en
> letforståelig form.
>
> Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

Jeg har haft megen glæde af Schildt's "C++ From the ground up". Den gør
lidt meget ud af at beskrive den basale syntax (der jo i stor udstrækning
er mage til C), men er let at gå til, og indeholder referencer til STL.

--
Søren O.

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 25-09-03 10:56

Bruce Eckels gratis bog er udmærket, synes jeg
http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html
-J

Fra : Ivan Johansen

Dato : 26-09-03 08:27

Søren Boll Overgaard wrote:
> Jeg har haft megen glæde af Schildt's "C++ From the ground up". Den gør
> lidt meget ud af at beskrive den basale syntax (der jo i stor udstrækning
> er mage til C), men er let at gå til, og indeholder referencer til STL.

Jeg vil ikke anbefale "C++ from the Ground Up". Jeg synes den er meget
overfladisk. Den beskriver ganske rigtigt noget syntaks, men ikke hvad
det skal bruges til. Og meget undlades, så jeg synes ikke at den er go
som lærebog. Som opslagsbog er den endnu værre. F.eks. er kun en meget
lille del af STL beskrevet. Men den er heller ikke beregnet som opslagsbog.

Man kan for øvrigt finde rigtig gode anmeldelser af C++ bøger på
http://accu.org. Her står "C++ from the Ground Up" som "Not Recommended".

Ivan Johansen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-09-03 11:29

Bertel Lund Hansen wrote:
> Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

The C++ Standard Library - A Tutorial and Refenrence, Nicolai M.
Josuttis.

ISBN: 0-201-37926-0

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Socketd

Dato : 25-09-03 11:56

On Thu, 25 Sep 2003 10:51:03 +0200
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

Hvad med hjemmesider?

http://www.cppreference.com/
http://www.cplusplus.com/ref/

mvh
socketd

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-03 12:23

"Socketd" <db@NO_SPAM_traceroute.dk> wrote in message

> Hvad med hjemmesider?
>
> http://www.cppreference.com/
> http://www.cplusplus.com/ref/
>
> mvh
> socketd

I den forbindelse vil jeg gerne slå på tromme for

http://www.dinkumware.com/manuals/reader.aspx?lib=cpp
og
http://www.sgi.com/tech/stl/

i stedet for, de er mere korrekte og komplette.

- Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 12:28

Socketd skrev:

>Hvad med hjemmesider?

Det er selvfølgelig også en mulighed. Det var to gode links (så
vidt jeg hurtigt kan se).

--
Bertel

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 25-09-03 12:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> I C har jeg K&R's bog, og det tager få sekunder at finde det
> relevante opslag, og der står præcis hvad man skal bruge på en
> letforståelig form.
>
> Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

C++ in a nutshell er et bud. Det er i hvert fald en opslagsbog.

Se: http://www.oreilly.com/catalog/cplsian/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-09-03 12:37

Bertel Lund Hansen wrote:

<http://makeashorterlink.com/?S2F764106>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-09-03 09:02

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> For nogen dage siden drejede en tråd i dk.edb.programmering om
> Pythonbøger over til at handle om C++-bøger.

Ja, det så jeg.
Undskyld det lidt sene svar - jeg har været travlt optaget af andre gøremål.

> Jeg skrev, som sandt
> er, at jeg ikke har ret meget fornøjelse af den meget anbefalede
> bog af Bjarne Stroustrup: The C++ Programming Language.

Ok

> Jeg kan
> godt se at den er guld værd og at alle de mindste detaljer er
> nøjagtigt beskrevet.

Ja.
Jeg bruger den meget.
Ialt har jeg 5 eksemplarer - men bruger primært 2 forholdvis nye Special
Edition for at have alle appendix'er med.
First, Second og Third Edition (first printing) er stort set sendt på
pension.

Jeg kan godt forstå at det ikke er en læse-let-bog, som man lige sætter sig
og læser fra start til slut.

Når det er sagt, vil jeg gerne opfordre til at læse "Part IV: Design Using
Using C++" i sin helhed. Det er en imponerende samling af indsigt, erfaring
og ydmyghed der er samlet der. Herunder er boglisten på side 719-720 værd at
bemærke.

> [...]
> når det jeg har brug for at få at vide f.eks. er hvilke parametre
> en given funktion kan tage (eller hvad den overhovedet hedder).

Kan du give et par eksempler på hvilken slags information du har haft svært
ved at finde ?

Er det f.eks. noget i retningen af (spørgsmål skrevet uden at kigge efter
svaret først):
1. Hvordan bruges funktionen std::copy ?
2. Hvilke member-funktioner har std::vector ?
3. Hvordan erklærer man en pointer til en member-funktion ?

Svarene findes i "The C++ Programming Language, Special Edition" (og Third
Edition):
1. Side 529 (findes fra stikordsregistret under "copy")
2. Side 442-458 (findes fra stikordsregistret under "vector").
3. Side 418-420 (findes fra stikordsregistret under "pointer - to member
function" eller "member - function, pointer to")

En anden bog, hvor man kan finde spørgsmål om C++ Standard Library besvaret
er
The C++ Standard Library, A Tutorial and Reference
Nicolai M. Josuttis
ISBN 0-201-37926-0
(jeg har bogen, men har ikke læst ret meget i den. Den har et glimrende
rygte)
Her kan man finde svarende:
1. Side 363 (findes fra stikordsregistret under "copy")
2. Side 148-157 (findes fra stikordsregistret under "vector")
3. ??? (svaret er ikke en del af Standard Library, men Core Language)

Der er andre konkurrende bøger i det nabolag. Ikke mindst
STL Tutorial and Reference Guide: C++ Programming with the Standard
Template Library , Second Edition
David R. Musser, Gillmer J. Derge, Atul Saini
ISBN 0-201-37923-6
og
Generic Programming and the STL: Using and Extending the C++ Standard
Template Library
Matthew H. Austern
ISBN 0-201-30956-4

Et IDE med hjælpesystem, såsom Borland C++Builder eller Microsoft Visual
Studio kan også give dig den slags information.
De giver dog typisk ikke megen hjælp til hvordan man bruger klasser og
funktioner bedst - altså hvordan man designer sit program. Til det formål
har man typisk brug for at læse bøger - og skrive en masse kode.
Code Completion (eller hvad det konkret måtte hedde) i moderne editorer kan
også være nyttige i den sammenhæng.

> I C har jeg K&R's bog, og det tager få sekunder at finde det
> relevante opslag, og der står præcis hvad man skal bruge på en
> letforståelig form.

Den har jeg desværre aldrig læst (jeg indrømmer at det er en brist i min
opdragelse).
Jeg har set den, og så vidt jeg husker er den ikke særlig stor (ca. 300
sider ?), hvilket er en god ting.

> Findes der en opslagsbog i samme stil til C++?

Jeg kan desværre ikke svare på det spørgsmål, men ville egentlig forvente at
Bjarne Stroustrups bog skulle udfylde den rolle.

Et væsenligt forhold i den sammenhæng, er at C++ er meget større hvis både
sproget og standard biblioteket skal beskrives nogenlunde dækkende.
Derfor vil man ikke finde een kort bog, der beskriver C++ i dybden.

Jeg er af den opfattelse af Bjarne Stroustrups bog "The C++ Programming
Language" er den bredest dækkende, mest korrekte beskrivelse af C++ til
dagligt brug, og at den fungerer glimrende som opslagsbog. Men det er ikke
en læse-let-bog.

Men man finde mange andre indgangsvinkler til C++.
F.eks.
Samlinger af gode råd om anvendelse findes i bøger som
Effective C++, Second Edition
Scott Meyers
ISBN 0-201-92488-9

More Effective C++
Scott Meyers
ISBN 0-201-63371-X

Effective STL
Scott Meyers
ISBN 0-201-74962-9

Exceptional C++
Herb Sutter
ISBN 0-201-61562-2

More Exceptional C++
Herb Sutter
ISBN 0-201-70434-X

En komplet beskrivelse af templates i C++
C++ Templates, The Comple Guide
David Vandevoorde, Nicolai M. Josuttis
ISBN 0-201-73484-2
og en masse interesant anvendelse heraf:
Modern C++ Design
Andrei Alexandrescu
ISBN 0-201-70431-5
(ikke kun templates, men væsentlige design overvejelser generelt)
Multi-Paradigm DESIGN for C++
James O. Coplien
ISBN 0-201-82467-1

Hvordan designer man effektivt _store_ projekter i C++:
Large-Scale C++ Software Design
John Lakos
ISBN 0-201-63362-0

Hvordan designer man distribuerede systemer i C++:
C++ Network Programming, Volume 1
Douglas C. Schmidt, Stephen D. Huston
ISBN 0-201-60464-7

C++ Network Programming, Volume 2
Douglas C. Schmidt, Stephen D. Huston
ISBN 0-201-79525-6

Advanced CORBA Programming with C++
Michi Henning, Steve Vinosky
ISBN 0-201-37927-9

Dertil kommer naturligvis al mulig information om hvordan man skriver
programmer i det hele taget.

Venlig hilsen

Mogens Hansen