søg i database funktion
Fra : morten

Dato : 27-09-03 14:31

hejsa

jeg vil lave en hjemme side men en masse biler, og derfor kunne
jeg godt tænke mig at lave en søge dims til at søge efter mærker
i min datebase

f.eks

hvis man søger efter ford

så kommer alle ford frem i min database

eller hvis man ikk lige kan stave og kun skriver "fo" så skal
alle bil mærker der indholder "fo" komme frem

håber i kan hjælpe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 27-09-03 15:30

> eller hvis man ikk lige kan stave og kun skriver "fo" så skal
> alle bil mærker der indholder "fo" komme frem

Du skal bruge LIKE i din WHERE-klausul. F.eks.

strQ = "SELECT * FROM Biler WHERE Biler.Maerke LIKE '%" &
Request.Form("Sogefelt") & "%';"

Husk at det altid er en god idé at validere strengen inden du sætter den ind
i SQL-udtrykket - så ovenstående er blot til illustration :)

Du kan læse mere alment om LIKE på http://www.1keydata.com/sql/sqllike.html

Mvh.
Karsten

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-09-03 22:01

> [...]
> Request.Form("Sogefelt") & "%';"

strQ = "SELECT * FROM Biler WHERE Biler.Maerke LIKE '" &

Den her er nok bedre. Istedet for at søge efter enhver forekomst af "fo",
hvor som helst i Biler.Maerke, er det bedre rent performance mæssigt at søge
efter "fo" hvor det står i starten af Biler.Maerke.

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-09-03 22:01

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 30-09-03 19:13

> [...]
søge
> efter "fo" hvor det står i starten af Biler.Maerke.

Enig, jeg gik blot ud fra udsagnet "så skal alle bil mærker der indholder
"fo" komme frem".

Mvh.
Karsten