Oliemaleri tekniske spørgsmål
Fra : Pol Skardenni

Dato : 27-09-03 00:11

Hej
Jeg har i mange år foretrukket at male med spartel(olie på lærred),
men vil gerne udvide mit repetoare.
Derfor vil jeg søge hjælp:
Når der tales om at fortynde malingen har jeg hørt udtrykket: "Man må
ikke male magert på fedt", menes der fortyndet med terpentin kontra
olie, eller menes der fortyndet i det hele taget ??? er der nogle
grundregler ???
Næste spørgsmål:
Jeg hørte i fjernsynsudsendelse en kunstner sige at han blev ved med
ar male laserende lag på lag med fernis,- hvad er det for en fernis
man kan bruge på den måde.
Med håb om at I ulejliger jer med at svare
Med venlig hilsen
Pól Skardenni
www.skardenni.dk

Fra : Andreas C. Rosmon

Dato : 27-09-03 09:56

Hvis du bruger ren terpentin til at fortynde din farve med, vil du få svært
ved at få lagene til at hænge sammen. Du skal derfor komme lidt lindeolie i
din terpentin, når vil lasere.

læg din bundfarve, og lad den tørre. bundfarven bør være opak, og kan det
ikke gøres på anden måde, så brug titanhvid i farven. når den er tør, maler
du ind over med en transparent farve, eller halvtransperent farve, og tørrer
overskudsfarven af med en klud. (pas på kludene. de skal enten i en
metalspand med låg, eller bredes helt ud, da de kan selvantænde). Du kan
også tynde farven med fernis, altså underforstået linnedoliefernis, og du
bør nok vælge med tørrelse(sikkativ).

En helt anden ting, men alligevel i samme boldgade: akryl er den mest magre
farve du kan få. Hvis du vil starte med hurtigt at male dine bundfarver på
hele maleriet, og kunne male videre inden for en god times tid, kan du male
hele din bund med enten akrylfarver, eller ægtempera. Hvis du kan nu begynde
at Lasere. Hvis du kun laserer delvist, vil du opdage, at olien begynder at
vandre.

Ægtempera: 1 æg slås ud i et glas med låg. æggeskallerne fyldes op med
lindeolie med tørrelse i. Indholdet kommes ned i samme glas. Endelig kommer
du samme mængde vand i. sæt låget på og ryst kraftigt. Hæld noget pigment op
på en flise, og lav en stor fordybning i det, og Hæld lidt "suppe" ned i
hullet, og rør så det hele sammen. Rør det sammen til du har en passende
konsistens. Brug evt. renset kridt som fyldstof, hvis farven er for stærk,
og du vil beholde brillansen nogen lunde. Kridt er godt som næsten farveløs
fyldstof, også revet i ren olie. Ægtempera, har en bedre ægthed end
oliefarver, det har jeg i hvert fald hørt, at undersøgelser af billeder fra
middelalderen viser.

Når du laserer, kan du benytte dig af, at du kan lave højglans, og med en
farvedybde der ikke kan opnås på andre måder.

Du kan sagtens lave strukturer med din ægtempera. Hvert et strøg bliver
synligt, med mindre du laver den meget tynd, eller sliber på det med fint
sandpapir. Man kan få sandpapir helt op til korn 1200. Ægteoperaen kan
genopløses med "suppen" over et stykke tid. Suppen kan holde sig i en uges
tid ca. Bruger du kun blomme, bliver farven opak, kun hvide, Transparent, og
et helt æg bliver halvtransparent.

Mvh
A.C.Rosmon

Fra : Pol Skardenni

Dato : 28-09-03 16:35

Hej
Jeg takker for svaret.
Jeg har nemlig forsøgt at fortynde med balsamterpentin alene. Det
synes ikke at virke, overfladne bliver ved med at virke fedtet, og
vedhæftningen er dårlig.
Med venlig hilsen
Pól Skardenni
www.skardenni.dk