Top 5 forespørgelse ?
Fra : SpookiePower

Dato : 26-09-03 16:04

Jeg har to kolloner i min ene tabel i databasen. Den ene kollonne
er medarbejdernavn og jeg vil gerne kunne lave en top 5 ud fra
hvilke navne der går igen flest gange, altså en top 5 over de mest
brugte navne, med det mest populære navn øverst.

Hvordan skriver jeg det i SQL ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 17:21

SpookiePower skrev:

> [...]
> 5 ud fra hvilke navne der går igen flest gange, altså en top 5
> over de mest brugte navne, med det mest populære navn øverst.

Et navn kan godt stå flere gange i tabellen?

I så fald:

SELECT TOP 5 navn, COUNT(*) as Antal
FROM tabel
GROUP BY navn
ORDER BY COUNT(*) DESC
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!

Fra : SpookiePower

Dato : 27-09-03 09:19

> Et navn kan godt stå flere gange i tabellen?

Lige præcist.

> I så fald:
>
> SELECT TOP 5 navn, COUNT(*) as Antal
> FROM tabel
> GROUP BY navn
> ORDER BY COUNT(*) DESC

Mange tak. Det vil jeg straks prøve.

Fra : SpookiePower

Dato : 27-09-03 09:47

Det virker næsten.

Jeg få vist feks dette

5
4
2
1
1

som viser hvor mange gange de enkelte navne fremkommer, men den viser ikke
hvilke navne det er. Hvordan klare jeg den ?

Fra : SpookiePower

Dato : 27-09-03 09:49

Ingen problem længere. Det virker nu. Mange tak for hjælpen.

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-09-03 11:44

On Sat, 27 Sep 2003 10:49:18 +0200, SpookiePower wrote:

> Ingen problem længere. Det virker nu.

Godt. Men har du gjort dig klart hvad du egentlig mener med "top-5"?

Lad os sige, at vi har:

100 der hedder Birger
90 der hedder Allan
80 der hedder Mogens
70 der hedder Preben
60 der hedder Christian
60 der hedder Poul
50 der hedder Henrik

Hvordan vil du præsentere top-5 af ovenstående?

Skal det være

100 der hedder Birger
90 der hedder Allan
80 der hedder Mogens
70 der hedder Preben

eller

100 der hedder Birger
90 der hedder Allan
80 der hedder Mogens
70 der hedder Preben
60 der hedder Christian

eller

100 der hedder Birger
90 der hedder Allan
80 der hedder Mogens
70 der hedder Preben
60 der hedder Poul

eller

100 der hedder Birger
90 der hedder Allan
80 der hedder Mogens
70 der hedder Preben
60 der hedder Christian
60 der hedder Poul

Se også http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#select-limit-simple-note

Fra : SpookiePower

Dato : 28-09-03 18:32

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> Godt. Men har du gjort dig klart hvad du egentlig mener med "top-5"?

Så detaljeret har jeg ikke tænkt over det må jeg indrømme.

> Lad os sige, at vi har:
>
> 100 der hedder Birger
> 90 der hedder Allan
> 80 der hedder Mogens
> 70 der hedder Preben
> 60 der hedder Christian
> 60 der hedder Poul
> 50 der hedder Henrik
>
> Hvordan vil du præsentere top-5 af ovenstående?

Som det virker nu, fungere det som på nedenstående måde og det er fint med
mig.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-09-03 22:45

SpookiePower skrev:
> Som det virker nu, fungere det som på nedenstående måde og det er fint med
> mig.

Hmmm.
Hvordan kan du kalde det top 5, når de 5 mest brugte navne ikke figurerer på
listen (hint: Preben)?

-------
Tomas

Fra : SpookiePower

Dato : 29-09-03 13:37

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm.
> Hvordan kan du kalde det top 5, når de 5 mest brugte navne ikke figurerer

> [...]

Der blev ikke sagt i hvilken forbindelse disse navne er mest brugt i.