Hvor meget ekstra performance giver dual m~
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-09-03 13:08

Idet jeg kun har en stang ram på 512 mb i min maskinen, vil jeg høre om
nogen kan oplyse mig om, hvor meget eksta performance det giver at sætte en
til stang i og køre dual mode.

Med venlig hilsen

Morten Larsen

Fra : Nic

Dato : 26-09-03 16:09

> Idet jeg kun har en stang ram på 512 mb i min maskinen, vil jeg høre om
> nogen kan oplyse mig om, hvor meget eksta performance det giver at sætte en
> til stang i og køre dual mode.

Praktisk talt en fordobling af ram-båndbredden... - jeg har 4700Mb/s her - mod kun 2600Mb/s før

Fra : fox

Dato : 26-09-03 18:12

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Praktisk talt en fordobling af ram-båndbredden... - jeg har 4700Mb/s her -
mod kun 2600Mb/s før

Hvordan måles det ??
Jacob

Fra : David Jensen

Dato : 27-09-03 05:29

"Morten Larsen" skrev:

> Idet jeg kun har en stang ram på 512 mb i min maskinen, vil jeg høre om
> nogen kan oplyse mig om, hvor meget eksta performance det giver at sætte
en
> til stang i og køre dual mode.

I juli nummeret af Alt om Data blev DDR-RAM moduler testet.

Bl.a. testede de forskellen mellem at køre rammen i single og dual mode.

Resultat af testen:

En meget beskeden ydelsesfremgang på -0,18% (Commanche 4) til +2,69% (Sandra
2003).

Altså praktisk taget ingen forskel.
En fordobling af den __teoretiske__ båndbredde er "papirs-tal", der
__praktisk__ taget ingen effekt har ved brug af computeren.

Selv har jeg to 512mb rammoduler der selvfølgelig kører dualmode på mit Abit
IS7. For det ser jo godt ud når computeren starter op - hehe. Men i bund og
grund er det noget gejl på linje med blåt lys og hornlygter i gennemsigtige
kabinetter. Hvilket selvfølgeligt er helt iorden

Lad mig præcisere: Ovenstående er forskellen på at køre i dual vs. single
mode, IKKE 512mb ram vs. 1024mb ram.

XP er glad for 1gb, og personligt er jeg glad for mine 1gb. Men om de to
rammoduler kører single eller dual mode er sgu' ligegyldigt.

Mvh.
David

Fra : Nic

Dato : 27-09-03 09:50

> [...]
> En fordobling af den __teoretiske__ båndbredde er "papirs-tal", der
> __praktisk__ taget ingen effekt har ved brug af computeren.

Du snakker vidst AMD... der er minus effekt... med intels 800mhz FSB snakker vi helt andre tal...

Hvem har det der fine link der forklarer forskellen...?

Fra : Nic

Dato : 27-09-03 09:52

> En meget beskeden ydelsesfremgang på -0,18% (Commanche 4) til +2,69% (Sandra
> 2003).
>
> Altså praktisk taget ingen forskel.

Indrømmet, det irriterer mig når folk snakker med om noget de ikke aner noget om.

No offence, men i sandra har jeg set en (næsten) fordobling af ram-båndbredde...

Fra : David Jensen

Dato : 29-09-03 18:04

"Nic" skrev:

> Indrømmet, det irriterer mig når folk snakker med om noget de ikke aner
noget om.

??..... Jeg synes nu Alt om Data plejer at være rimelig troværdige. Det er
ikke dem jeg primært bruger når "min hjerne skal opdateres". Der bruges de
sædvanlige hardwaresider på nettet. Men Alt om Data lå lige ved hånden og
jeg har absolut ingen grund til at betvivle deres testresultater i denne
sammenhæng.
Og jo, det var på et Nforce2 chipsæt testen var gennemført. Intel platformen
har et lidt bedre ydelesesforhold som du korrekt skriver.

> No offence, men i sandra har jeg set en (næsten) fordobling af
ram-båndbredde...

Det har jeg også. Men nu kan Sandra ikke surfe på nettet, bruges til at
spille i, udføre billedredigering eller CAD-arbejde. Derfor tillægger jeg
ikke umiddelbart Sandras måling af rammens båndbredde nogen større
betydning. Som det måske antydes, har jeg et meget pragmatisk syn på
computeres faktiske ydelse

Spørgsmålet lød:

"...vil jeg høre om nogen kan oplyse mig om, hvor meget eksta performance
det giver at sætte en til stang i og køre dual mode."

Jeg siger, at det ikke kan mærkes alverden, hverken ved spil eller anden
normal brug af computeren. Er man heldig får man 5-10% ekstra
frames-per-second i Unreal Tournament 2003.

Lidt tests:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/intel_875p/default.asp

http://aceshardware.com/read.jsp?id=50000337

mvh.
David Jensen

Fra : Nic

Dato : 29-09-03 20:45

> Og jo, det var på et Nforce2 chipsæt testen var gennemført. Intel platformen
> har et lidt bedre ydelesesforhold som du korrekt skriver.
Ja, de har ikke båndbredde nok til at få glæde af dual ddr400

Og den er ren guf med dual...