Ridebane
Fra : os

Dato : 26-09-03 12:57

Hej
Er der nogen herinde som kender noget til muslingerskaller på ridebaner.
Hvordan er det at ride på?
Hvor lang tid holder de?
osv.
Venlig hilsen
Jane

Fra : TøSeN

Dato : 27-09-03 13:59

Hej!

Hvorfor vil du bruge muslingeskaller?
Jeg ville synes det var lettere med sand! :)

//Josefine

Fra : Anet

Dato : 27-09-03 14:47

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvorfor vil du bruge muslingeskaller?
> Jeg ville synes det var lettere med sand! :)

(klip)

Det er kommet frem med at ride på bark eller muslingeskaller de senere år.
Det er ikke så tungt som at ride på en grusbane. Især islænderne bruger
meget det med muslingeskaller på deres baner. Jeg har selv redet på vores
dressurbane med min islænder og den drukner nærmest i grusen. Det bliver
ihvertilfælde hurtigere træt.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : os

Dato : 29-09-03 07:31

Hej
Jeg har hørt at ridebanen ikke fryser fast om vinteren, samt at det dræner
vandet væk.
Vi har nemlig kun en udendørs ridebane, som vi gerne skulle bruge hele året,
derfor har jeg hørt at muslingeskaller skulle være godt,
hej

Fra : Anet

Dato : 29-09-03 09:59

> [...]
året,
> derfor har jeg hørt at muslingeskaller skulle være godt,

Det er også fuldstændig korrekt, at muslingeskaller ikke fryser sammen med
mindre, at vandet ikke kan trænge væk nedenunder skallerne. Som jeg har set
nogle baner, så er der ikke så tykt et lag muslingeskaller på.

Men måske skal man være opmærksom på, at muslingeskaller ikke vil være en
godt fjedrende underlag for hestens ben at gå på. Men det kommer jo også an
på, om I skal ride dressur, springe eller ride ovalbane med islændere. Af
egne erfaringer med en grusbane med nedlagt dræn, kan jeg sige, at sidste
vinter var der 5 dage hvor jeg ikke kunne ride på banen pga. frost, men jeg
kunne heller ikke ride på marken da alt var hårdt, og jeg ikke ville byde
min hest at skulle gå på det hårde underlag. Hestene fik bare et par fridage
og en træktur istedet for.

Tag evt. ud og se nogle baner forskellige steder så er det nok nemmere, at
danne sig et bedre overblik over fordele og ulemper.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : os

Dato : 29-09-03 12:17

Hej
Vi har en sand bane nu, og det er så den vi havde tænkt på at strø skalller
på. Men jeg tror lige jeg vil køre ud i det ganske land og se hvad andre
gør.
Hejsa

Fra : Anet

Dato : 29-09-03 13:07

> [...]
skalller
> på. Men jeg tror lige jeg vil køre ud i det ganske land og se hvad andre

(klip)
Ja, det vil nok kunne give nogle gode "billeder" af hvad der er mest
brugbart. Hvad heste skal I bruge banen til og hvilken rideart?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : os

Dato : 29-09-03 13:39

Hej
Vi har bladet heste, både islænder, oldenborger, araber osv. Der bliver
redet for sjov, dressur ikke højt plan, samt en smule spring ( vi har 3
spring) Skal lige sige at det er i en privat stald, ikke en rideskole el.
lign.
Hejsa