Hov pleje.
Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-09-03 11:10

Hej

Jeg kom til at tænke på den anden dag om det har nogen betydning for den
"indvendige" side af hoven at man smørrer den udvendig? Hvis nu at hesten
har en tendens til at få sur stråle, har det så en dårlig påvirkning at
hoven skal smørres udvendig for at holde den blød sådan at skoene ikke
falder af?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-09-03 17:41

On Fri, 26 Sep 2003 12:09:41 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>har en tendens til at få sur stråle, har det så en dårlig påvirkning at
>hoven skal smørres udvendig for at holde den blød sådan at skoene ikke

   Jeg kommer med min egen erfaring men ved ikke mere om emnet
end det. Jeg smører selv med Hypona Hovbalsam som jeg køber hos min
smed. Min hest har sur stråle på to ben (Et forben og et bagben (!?)
diagonalt) og jeg bruger sur stråle buster fra Blue Horse til at komme
det til livs - men jeg kan tydeligt se forskel på om jeg bruger Hypona
eller ej. Hoven bliver pænere at se på - også strålen - og den virker
mere elastisk og rask hvis du forstår hvad jeg mener. Hvis jeg
undlader at smøre Hypona på (På hele hoven i øvrigt) så virker det som
om hans sure stråle bliver mere snaskede og flossede i kanterne.
   Så ja - jeg mener altså at det har betydning hvad man smører
uden på hovene =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 27-09-03 07:07

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg mener helt klart også at det har betydning om man smører hoven
udvendigt.
Jeg vasker dagligt mine hestes hove, samt smører dem i Levertran.
Jeg har aldrig brugt andet, og har aldrig haft problemer med mine hestes
hove.
Hverken med tab af sko, sur stråle, eller andet.
Undlader jeg at fugte hovene, og derefter smøre dem ind kan man se hoven
bliver "tør" og flosser let.
Men når hovene derimod er smurt, og passede er de stærkere, spændstigere og
virker mere holdbare.
Derfor passer jeg dem dagligt, da det i længden sparer mig for en del penge.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk
http://www.familiehunde.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 08:50

On Sat, 27 Sep 2003 08:07:25 +0200, "Berit Nielsen"
<berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg mener helt klart også at det har betydning om man smører hoven
>udvendigt.

   =)

> [...]
>Hverken med tab af sko, sur stråle, eller andet.
>Undlader jeg at fugte hovene, og derefter smøre dem ind kan man se hoven

   Jeg er gået helt over til Hypona - først og fremmest kan man
se at hoven optager det den skal bruge og ikke et gram mere. Hvis
hoven er fugtig nok løber det nærmest af. Derfor kan man naturligvis
heller ikke smøre det på våde hove. Så jeg børster som regel hovene af
det bedste jeg har lært og smører på. Det er ikke nødvendigt at smøre
på hver dag - man kan simpelthen lugte at hoven stadig har det i sig
og man kan tydeligt se at hoven er bløderen og mere sammenhængende -
eller mindre flossede =)

>Men når hovene derimod er smurt, og passede er de stærkere, spændstigere og
>virker mere holdbare.
>Derfor passer jeg dem dagligt, da det i længden sparer mig for en del penge.

   Ja, mon ikke. Samtidig bliver min smed så glad da det er
nemmere for ham at ordne en hov der indeholder det fugt den skal og
som ikke er flosset og tørre. =)

Fra : Anet

Dato : 27-09-03 14:46

> Ja, mon ikke. Samtidig bliver min smed så glad da det er
> nemmere for ham at ordne en hov der indeholder det fugt den skal og
> som ikke er flosset og tørre. =)

(klip)

Om sommeren hvor det er meget varmt og tørt da står vores heste med deres
hove i vand et par gange om ugen ihvertilfælde og så ud i aftenduggen og gå.
Jeg plejer at smøre med torskelevertranolie og det har gjort at hovene ikke
så let bliver tørre. Min smed var meget tilfreds sidst han var her med
hovene og deres udseende.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-03 19:28

On Sat, 27 Sep 2003 15:45:42 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>så let bliver tørre. Min smed var meget tilfreds sidst han var her med

   Hypona er så snildt at det ikke kræver at man sætter hestens
hove i vand (Sikke nogle billeder af en spand med nogle hove i ;) -
man smører det bare på og viola! =) Og det består af plantebestanddele
og er fuld biologisk nedbrydeligt osv. Samtidig er det faktisk også
glimrende til behandling af småskrammer - overfladiske hudafskabninger
osv. Jeg er som I nok kan høre meget begejstret =)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-09-03 11:56

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener helt klart også at det har betydning om man smører hoven
> udvendigt.

Altså betydning for om hesten får sur stråle?

> [...]
> hove.
> Hverken med tab af sko, sur stråle, eller andet.

Jeg vasker ikke dagligt hans hove, men de bliver renset og børstet rene de
dage jeg undlader at vaske dem. Jeg har også altid brugt torskelevertran, og
har for så vidt heller aldrig haft problemer, men jeg smørrer kun hovene
indvendigt om sommeren, da jeg altid har haft det sådan at mere fugt
lettere vil gi´ sur stråle, derfor synes jeg at hovene er rigeligt fugtige
om vinteren..............

> [...]
og
> virker mere holdbare.
> Derfor passer jeg dem dagligt, da det i længden sparer mig for en del

Ja, det er ikke fedt når hesten taber sko en gang om ugen Jeg har aldrig
haft problemer af den slags, men kender da andre der står og hiver sig i
håret når hesten har glemt en sko på folden
Jacques hovpleje er en fast rutine, ligesom at man muger, fodrer, strigler
osv...........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 28-09-03 11:47

> [...]

Min hest har sur stråle på to ben (Et forben og et bagben (!?)
> diagonalt) og jeg bruger sur stråle buster fra Blue Horse til at komme

Ja, men så er det jeg mener om grunden til den sure stråle er at man smørrer
hoven udvendig med noget som skal blødgøre?

- men jeg kan tydeligt se forskel på om jeg bruger Hypona
> eller ej. Hoven bliver pænere at se på - også strålen - og den virker
> mere elastisk og rask hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg smørrer med torskelevertran. Om sommeren er det på hele hoven, nu hvor
vejret er blevet mere vådt, smørrer jeg kun på ydersiden. Jeg har så lagt
mærke til at Jacques er tæt på at have sur stråle, og så var det at jeg kom
til at tænke på om det havde en dårlig påvirkning på strålen at der blev
smurt noget udenpå hoven............
Han får naturligvis ordnet hove hver dag og jeg smørrer dem udvendig hver
dag for at holde hoven blød sådan at skoene ikke falder af.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-09-03 12:21

On Sun, 28 Sep 2003 12:46:54 +0200, "Nina Svanholm"
> [...]

>Ja, men så er det jeg mener om grunden til den sure stråle er at man smørrer
>hoven udvendig med noget som skal blødgøre?

   Nej - det er ikke det der har gjort det - tværtom har han fået
sur stråle fordi vi har haft mange problemer med at få skiftet
containeren tit nok i løbet af det seneste år. Det har betydet at han
har stået for vådt i boksen (Jeg har flere gange været efter
staldpigerne for at få dem til at ryste lidt op - men det er først nu
det er gået op for dem hvorfor det er vigtigt :( )

> [...]
>til at tænke på om det havde en dårlig påvirkning på strålen at der blev

   Jeg bruger Hypona efter råd fra smeden - han har forklaret mig
lidt om at hestens hove faktisk er alt for tørre og at det er vigtigt
at jeg smører hans hove ofte (Ikke nødvendigvis hver dag).

>Han får naturligvis ordnet hove hver dag og jeg smørrer dem udvendig hver
>dag for at holde hoven blød sådan at skoene ikke falder af.

   Her hænger det om skoene bliver siddende på hestens hove mere
sammen med hvordan han er skoet =) Det er i hvert fald min oplevelse
af det.

Fra : Anet

Dato : 29-09-03 15:39

Måske at Matilde vil give sin erfaring som beslagsmed videre her om hvordan
hun mener, at man bedst plejer og beskytter og forebygger hestens hove.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : MatildeB

Dato : 30-09-03 14:32

"Anet" skrev d. 29-09-03 15:39 dette indlæg :
> Måske at Matilde vil give sin erfaring som beslagsmed videre her om
hvordan
> hun mener, at man bedst plejer og beskytter og forebygger hestens
hove.

Jeg iler med et svar :)

Min personlige holdning, som kan diskuteres ligeså meget som jeres, er
at hovene har bedst af vand og kun vand, men fks her i sommer har det
været nødvendigt ´for mange, at tilføre hovene noget ekstra, og der vil
jeg også varmt anbefale Hypona, som er den hovolie jeg personligt har
bedst erfaringer med. Hypona er lavet af bla lakseolie, og har en
utrolig evne til at trænge ind i hovene og gøre dem smidige, udover det
har det en forebyggende effekt imod sur stråle.

Dog vil jeg sige, at hvis strålen er angrebet, bør man bruge Thrush
Buster, eller evt andre blåstens produkter.

Men brugen af olie/fedt bare for syns skyld er jeg meget imod, og man
skal huske at med nogle af de "billige" produkter gør man bare hovene en
bjørnetjeneste, da man i visse tilfælde risikerer at forhindre fugt i at
kunne trænge ind i hoven.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 30-09-03 15:05

"MatildeB" <MatildeB.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> utrolig evne til at trænge ind i hovene og gøre dem smidige, udover det
> har det en forebyggende effekt imod sur stråle.

Når jeg tidligere skriver i ovenstående indlæg at jeg lader mine heste stå i
vandbad nogle gange om ugen så er det fordi at jeg har et vandspiltov som
altid står fyldt med vand om sommeren. Hesten vænner sig hurtigt til at
blive trukket ind i vandet og de ser ud som er det bare dagligdag for dem at
stå der.

Hvor køber man Hypona og hvad koster det og hvor tit skal det bruges?

> Dog vil jeg sige, at hvis strålen er angrebet, bør man bruge Thrush
> Buster, eller evt andre blåstens produkter.

(klip)

jeg plejer at vaske hovene indvendigt med rød biotex ved sur stråle og det
stopper så øjeblikkeligt.

> [...]
> skal huske at med nogle af de "billige" produkter gør man bare hovene en
> bjørnetjeneste, da man i visse tilfælde risikerer at forhindre fugt i at

(klip)
Men torskelevertranolie er jo nok noget det mest naturlige man kan få, ikke?
Det er ihvertilfælde dyrt nok at købe *smiler*

~ Hilsen
Annette ~

Fra : matilde

Dato : 30-09-03 21:24

> [...]
> blive trukket ind i vandet og de ser ud som er det bare dagligdag for dem at

Vandspiltov er klart at foretrække

> Hvor køber man Hypona og hvad koster det og hvor tit skal det bruges?

Hypona forhandles af smede, ellers kan man vist købe det ved hjørnely
trading har jeg hørt.
Det koster ca 120-160 kr.

> (klip)
>
> jeg plejer at vaske hovene indvendigt med rød biotex ved sur stråle og det
> stopper så øjeblikkeligt.

Det har jeg også hørt skulle være godt.

> (klip)
> Men torskelevertranolie er jo nok noget det mest naturlige man kan få, ikke?
> Det er ihvertilfælde dyrt nok at købe *smiler*

Ja :) jeg tror også torskelevertran er ganske udemærket, det er mere
fedt jeg ikke kan lide. Altså det der stads (jeg selv brugte da jeg
var ung, og måske lidt mindre klog) der klumper sammen uden på hoven,
og er grønt?

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 08:23

"matilde" <matildebeslagsmed@msn.com> skrev i en meddelelse

Altså det der stads (jeg selv brugte da jeg
> var ung, og måske lidt mindre klog) der klumper sammen uden på hoven,
> og er grønt?

(klip)

ja, jeg har hørt at der er et middel i almindeligt hovfedt som skulle gøre
at hesten ikke fik sure hove. Er det korrekt?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : matilde

Dato : 01-10-03 16:24

> (klip)
>
> ja, jeg har hørt at der er et middel i almindeligt hovfedt som skulle gøre
> at hesten ikke fik sure hove. Er det korrekt?

Det ved jeg ikke? Er hovene ikke altid lidt sure :)

Fra : Anet

Dato : 01-10-03 21:45

> Det ved jeg ikke? Er hovene ikke altid lidt sure :)

(klip)

næh, det syntes jeg ikke at de er, men vores heste går meget ude på folden
og vi muger i boksene hver eneste dag så de aldrig står vådt. Og ved mindste
tegn på sure hove så lige en gang afvask med rød biotex. Så er det problem
klaret for en lang tid igen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Iben Holst

Dato : 03-10-03 11:09

> Og ved mindste
> tegn på sure hove så lige en gang afvask med rød biotex.

Hvad er forskellen egentligt på rød og blå biotex?
Jeg bruger selv den blå når det handler om sår, men kun fordi jeg fik det at
vide at det "skulle" være dén...

Iben

Fra : Anet

Dato : 03-10-03 11:24

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen egentligt på rød og blå biotex?
> Jeg bruger selv den blå når det handler om sår, men kun fordi jeg fik det
at
> vide at det "skulle" være dén...

(klip)

Den blå biotex er ganske rigtig god til sår og skrammer. Den sørger for at
rense, vaske og heler sår hurtigt.

Den røde biotex indeholder et bestemt enzym som stopper forrådnelsen i
hovens underside (strålen). Fra den ene dag til den anden, vil du kunne se,
at hoven "tørrer" hvor der før har været blødt og lugtende af sur stråle.
Der skal bruges 1 dl flydende rød biotex til 9 dl lunkent vand. Afvask hoven
i blandingen med en børste eller svamp. Du skal ikke skylle efter. Denne
behandling kan de evt. gentage dagen efter, og så er du ude over det. Men
det kræver jo selvfølgelig, at man sørger for at hesten står tørt i dens
boks så den ikke står og "sejler" i vådt underlag. Det er kun rød biotex der
indeholder det enzym så det er kun det vaskemiddel der vil have ovenstående
virkning.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Iben Holst

Dato : 05-10-03 16:11

> [...]
der
> indeholder det enzym så det er kun det vaskemiddel der vil have

Hej!

Mange tak for forklaringen - hvis jeg render ind i dét problem vil jeg
straks suse til at bruge rød biotex!!
- men det der med ikke at skylle efter........... den holder ikke hos mig.
Jeg har også ofte hørt at jeg endelig ikke må skylle efter når jeg har brugt
den blå til sår m.v., men siden jeg begyndte at skylle efter, efter ca 5
minutter, med mild saltvand, er resultaterne altid blevet hurtigere bedre.
Men igen - kun 2 dage med den røde, må siges at være superhurtigt!

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-10-03 09:25

> [...]

> utrolig evne til at trænge ind i hovene og gøre dem smidige, udover det
> har det en forebyggende effekt imod sur stråle.

Jeg har i mange år brugt torskelevertran til hovene, men det kunne være at
jeg skulle prøve hypona, hvis det kan forebygge sur stråle.

> Dog vil jeg sige, at hvis strålen er angrebet, bør man bruge Thrush
> Buster, eller evt andre blåstens produkter.

Naturligvis

> [...]
> skal huske at med nogle af de "billige" produkter gør man bare hovene en
> bjørnetjeneste, da man i visse tilfælde risikerer at forhindre fugt i at

Ja, jeg har heller aldrig følt at det grønne stads kunne være specielt godt
til hovene, da de sådan set bare tørrer ud. Jacques får torskelevertran uden
på hoven sådan at hoven er blød og smidig, så bliver skoene nemlig der hvor
de skal

Tak for et godt svar

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 03-10-03 10:14

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f7d3534$0$54830$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
uden
> på hoven sådan at hoven er blød og smidig, så bliver skoene nemlig der

(klip)

Jeg bruger torskelevertranolie både indeni og udenpå vores hestes hove. Men
hvis der ikke er sur stråle så er det fint nok til at holde hoven blød og
smidig. Men selvfølgelig kan hoven ikke så godt optage væde fra f.eks dug på
græs osv. Hvad med Hypona? Kan hoven suge væde til sig når det er kommet på?

--
~ Hilsen
Annette ~