Inner Join med variabel
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 26-09-03 01:39

Hej NG.

Jeg forsøger at lave et system, der ud fra brugerens valg fra en
drop-down skal vise data i en given tabel.
Jeg har til formålet opdelt mine data i forskellige tabeller da
data er sæsonafhængigt.

Jeg sender så sammen med formen via GET metoden et form field,
der hedder fek,s. s9900 (sæson 99-00).
Så langt så godt og dette virker da også fint.

Nu vil jeg så gerne have joinet to tabeller (virker også fint når
jeg laver det statisk), men den ene tabel, der skal joines skal
defineres ud fra det der bliver sendt via Querystring.

Min SQL ser ud som følger:

Saeson = Request.Querystring("Saeson")

      Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
         Rs.Open "SELECT * FROM spillere INNER JOIN s9900 ON
spillere.Id = s9900.SpillerId", Conn

Denne virker upårklageligt, men hvis fek,s. der ikke skal s9900,
men i stedet variabelnavnet der sættes vha. Querystring så kikser
det og jeg får en fejl om at sætningen ikke bliver afsluttet.

Jeg har førsogt at indsætte variablen som & saeson & i SQL
sætningen hvor s9900 står nu, men det virker ikke.

Nogen der har en ide?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 11:11

Thomas Møller Nexø skrev:

> Jeg har til formålet opdelt mine data i forskellige tabeller
> da data er sæsonafhængigt.

Det lyder som en upraktisk tilgang. Ensartede data bør ligge i én
tabel - så kan sæsonen være en attribut (et felt) i denne tabel.

> Saeson = Request.Querystring("Saeson")
>
> Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
> Rs.Open "SELECT * FROM spillere INNER JOIN
> s9900 ON
> spillere.Id = s9900.SpillerId", Conn

Først et godt råd: Brug en variabel hver gang du skal lave et sql-
kald. På den måde er det langt lettere at finde evt. fejl.

Altså i stedet for at skrive:

   rs.open "SELECT ....."

- skriver man:

   Dim sql
   sql = "SELECT ....."
   rs.Open sql

> Jeg har førsogt at indsætte variablen som & saeson & i SQL
> sætningen hvor s9900 står nu, men det virker ikke.

Du skal huske at lukke og genåbne strengen før og efter din
sammensætning:

sql = "SELECT * FROM spillere INNER JOIN " & _
   Saeson & " ON spillere.Id = " & _
   Saeson & ".SpillerId"

(linjeskift skal ikke slettes).

Det er også vigtigt at holde styr på hvor der skal være mellemrum
og hvor der ikke må være mellemrum. I eksemplet ovenfor skal der
være mellemrum før og efter den første indsættelse af Saeson, men
kun mellemrum før (ikke efter) den sidste.

Hvis det går galt, er det første man gør at udskrive indholdet af
sql-variablen.

Se hvordan på siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 28-09-03 12:49

> Det lyder som en upraktisk tilgang. Ensartede data bør ligge i én
> tabel - så kan sæsonen være en attribut (et felt) i denne tabel.
>
> Ja måske, men en sæson indeholder data for x-antal spillere.
På denne måde kan hver enkelt sæson holdes adskilt mens spillerne
får en række hver med tilhørende data, der så relateres til en
spillertabel via et id.

> Først et godt råd: Brug en variabel hver gang du skal lave et sql-
> kald. På den måde er det langt lettere at finde evt. fejl.

> [...]
Tak for rådet, det vil jeg huske i fremtiden. Kunne bare godt lide
den anden og det er forøvrigt også den de fleste lærebøger benytter
(i hvert fald dem jeg har haft adgang til)

> [...]
> være mellemrum før og efter den første indsættelse af Saeson, men
> kun mellemrum før (ikke efter) den sidste.

Mit største problem vil jeg tro. Hvornår skal der plinges og hvor
mange skal der laves. Mellemrummet var jeg ikke lige klar over.

Igen, mange tak for din tid Jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-03 20:20

Thomas Møller Nexø skrev:

> Ja måske, men en sæson indeholder data for x-antal spillere.
> På denne måde kan hver enkelt sæson holdes adskilt mens
> spillerne får en række hver med tilhørende data, der så
> relateres til en spillertabel via et id.

Det er ikke noget problem at adskille data i samme tabel - bare man
har en eller flere feltværdier at gøre det på.

> Tak for rådet, det vil jeg huske i fremtiden. Kunne bare godt
> lide den anden og det er forøvrigt også den de fleste
> lærebøger benytter (i hvert fald dem jeg har haft adgang til)

Hvilke bøger er det? Det er muligt at det giver en smule bedre
performance, men som beskrevet er det langt lettere at fejlfinde
hvis man kan udskrive sql-kaldet.

> Mit største problem vil jeg tro. Hvornår skal der plinges og
> hvor mange skal der laves. Mellemrummet var jeg ikke lige klar
> over.

Tekstværdier skal i enkeltanførselstegn. Datoer skal i mange
databaser også, men her kan man med stor fordel benytte
datofunktioner som Access' DateSerial eller MSSQL's CONVERT til at
sikre sig at datoen opfattes korrekt.

Der skal mellemrum mellem "ord" i en sql-kommando - og der kan
sættes mellemrum ind før og efter operatorer (=, <, >, etc.). Hvis
man er nogenlunde hjemme i sql-syntaksen er det normalt ikke svært
at se hvor der skal være mellemrum i den færdige sql-kommando. Det
kan til gengæld være svært at huske alle mellemrum korrekt i en
længere asp-sammensætning. Endnu en gang er udskrivning af sql-
kaldet en stor hjælp.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-03 04:52

On Sun, 28 Sep 2003 21:19:32 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvilke bøger er det? Det er muligt at det giver en smule bedre
>performance

Den kan vist kun være *ret* marginal. Hvor er vi henne, hvis man ikke
kan give tekststrenge variabel-navne
Så længe vi ikke snakker om at arbejde i lange loops el. lign. er det
vist ikke værd at tænke på.

>men som beskrevet er det langt lettere at fejlfinde
>hvis man kan udskrive sql-kaldet.

I høj grad.

--
Jørn Andersen,