Nordic 79
Fra : Claus Pedersen

Dato : 09-04-01 22:13

Er der nogle der ved ?

Hvilken finsk skibs værft Nordic 79 (motorbåd) er bygget på, båden er fra
1974,
samt har værftet evt.en hjemmeside.

Jeg har fundet ud af at den skrue jeg sejler med ikke er den rigtig, motoren
køre med for mange omdrejninger ca. 3400 ved fuld gas, jeg har fået oplyst
at max. omdrejninger skal ca. være 2800. Nu har jeg snart ringet til alle
Volvo Penta forhandler og Korsør propelfabrik for at få oplyst hvilken Skrue
der er den rigtig, men ikke en kan klar det.
Så skulle der være en der ude som kende til den rigtig størrelse, samt evt.
hvor man ellers henvender sig.

mvh. Claus Pedersen

Fra : ""ole

Dato : 10-04-01 17:09

Det lyder underligt da skrue størrelse og stigning på bladene er en fast faktor
i forhold til motor.
Jeg har et skema over dette, men skal lige have det fundet !

Fra : Tore Johannesen

Dato : 11-04-01 07:22

Fast faktor og fast faktor, er nok så meget sagt, da andre elementer spiller
ind. Ønsker man høj topfart eller mange kræfter ved lav fart
(havnemanøvrer). De omdrejninger du kommer op i tyder på at propellen er for
lille. Propelfabrikanter ved alt om det, flex-og-fold f.eks. De tager
udgangspunkt i HK på motoren, vægt af båden og hvilke egenskaber du ønsker.

Tore
Dafne
Lynetten