dabaseforbindelse
Fra : per

Dato : 25-09-03 19:09

Jeg har siddet og prøvet at følge de tutorials om asp og forbinde
til en database men men det lykkes ikke helt hvad gør jeg galt??

<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>

<%

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("cgi-bin/navne.mdb")

Conn.Open DSN

strSQL = "Select * navne"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

Response.Write rs("navn") & "<br>"

rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

den kommer med den her fejl

ADODB.Connection.1 error '800a0bb9'

The application is using arguments that are of the wrong type,
are out of acceptable range, or are in conflict with one another.

/hente.asp, line 17

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-09-03 19:19

> [...]
> <%
>
> Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
>
> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &

Her er der i hvertfald en fejl. Der skal stå:
strSQL = "Select * FROM navne"

Du skal altså huske at skrive "Select * FROM [TabellensNavn]"

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : per

Dato : 25-09-03 20:08

Fra : per

Dato : 25-09-03 20:20

per wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
her ud

Conn.Open DSN

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-03 20:16

per skrev:

> strSQL = "Select * navne"

Som Kasper har påpeget mangler der et FROM i sql-kommandoen.

Du kan læse lidt om SELECT-syntaksen her:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp>

> Do
>
> Response.Write rs("navn") & "<br>"
>
> rs.MoveNext
> Loop While Not rs.EOF

Det er ikke en egentlig fejl, men du bør altid tjekke for .EOF
_inden_ du går ind i en løkke der udskriver fra et postsæt.
Ovenstående kode vil fejle hvis rs er tomt.

Det er meget let at ændre - i stedet for at skrive:

   Do
       [løkkekommandoer]
Loop While Not rs.EOF

- skriver man:

   Do While Not rs.EOF
       [løkkekommandoer]
Loop

Den øverste model vil fejle ved et tomt postsæt, mens den nederste
fungerer fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-09-03 20:42

> Do
> [løkkekommandoer]
> Loop While Not rs.EOF
>
> - skriver man:
>
> Do While Not rs.EOF
> [løkkekommandoer]
> Loop

Eller den som jeg foretrækker:

While Not rs.EOF
[løkkekommandoer]
Wend

Mig bekendt gør den det samme som ovenstående, man kan bare ikke vende den
så kontrollen kommer til sidst. Og så kan jeg bare så godt lide den

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : per

Dato : 25-09-03 20:45

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
>        [løkkekommandoer]
> Loop
>
> Den øverste model vil fejle ved et tomt postsæt, mens den nederste

ok hvad vil det egentlig sige at rs er tom?+
har prøvet at sætte den ind du hatr foreslået men så kommer der en ny
fejl

<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>

<%

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("/home/.sites/122/site284/web/cgi-bin/slemdk.mdb")

Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From navne"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

Response.Write rs("fornavn") & "<br>"

Do While Not rs.EOF

Loop

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

ny fejl ser såen ud
Microsoft VBScript compilation error '800a03fb'

Expected 'Loop'

/hente.asp, line 38

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-09-03 21:16

> ok hvad vil det egentlig sige at rs er tom?+
> har prøvet at sætte den ind du hatr foreslået men så kommer der en ny
> fejl

Lad os f.eks. sige at du henter alle poster ud hvor fornavnet er Hans.
strSQL = "SELECT * FROM navne WHERE fornavn = 'Hans'"

Nu forholder det sig så sådan at der ikke er nogen i tabellen der har
fornavnet Hans. Så er rs tomt.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-09-03 21:18

> [...]

strSQL = "SELECT * FROM navne WHERE fornavn = 'Hans'"

Nu forholder det sig så sådan at der ikke er nogen i tabellen der har

Skal være:

Fra : per

Dato : 25-09-03 21:34

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-09-03 15:31

On Thu, 25 Sep 2003 20:34:21 +0000 (UTC), per <camting3@mail.dk>
wrote:

41 linier, hvoraf du selv kun havde skrevet:
> [...]

Kan jeg lokke dig til at læse linken i min signatur?

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-09-03 15:32

On Thu, 25 Sep 2003 22:17:31 +0200, "Kasper Katzmann"
<kasper@fjerndettekatzmann.dk> wrote:

>Skal være:
>
>Do
> Response.Write rs("fornavn") & "<br>"
>Loop While Not rs.EOF

Eller måske bedre med:

Do While Not rs.EOF

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 10:58

Kasper Katzmann skrev:

> Eller den som jeg foretrækker:
>
> While Not rs.EOF
> [løkkekommandoer]
> Wend

Det gjorde jeg også tidligere.

> Mig bekendt gør den det samme som ovenstående, man kan bare
> ikke vende den så kontrollen kommer til sidst. Og så kan jeg
> bare så godt lide den

Den virker fint nok, men i forhold til Do ... Loop-løkker
mangler muligheden for at bryde ud af løkken (Exit Do).

MSDN skriver:
,----
| Note The Do...Loop statement provides a more structured and
| flexible way to perform looping.
`----

Kilde:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsstmwhile.asp>

Her er en anden der argumenterer for Do...Loop i stedet for
While...Wend:
<http://www.scottm.dircon.co.uk/vbatips/vba/program/whilwend.htm>
--
Jens Gyldenkærne Clausen