Rumudvidelseskoefficient for olie...
Fra : Kasper Munch

Dato : 25-09-03 18:57

Hej NG,

Er i gang med en opgave hvor man skal udregne hvor meget 3500 liter olie,
der ved 15 grader celsius vejer 990 kilo/kubikmeter vil fylde med 90 grader
celsius?

Jeg har formlen jeg skal bruge, men mangler lige udvidelseskoefficienten for
olie, som er en konstant.

Ris til egen røv for at glemme fysikbogen i skolen.

Håber nogen kan hjælpe, opgaven indgår i en aflevereing til imorn

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 25-09-03 22:45

> Jeg har formlen jeg skal bruge, men mangler lige udvidelseskoefficienten
for
> olie, som er en konstant

Den afhænger noget af olietypen - men for f.eks. motorolie er den :
0,68·10^-3 K^-1

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Kasper Munch

Dato : 26-09-03 14:03

okay, tak for svaret.

Fandt en general for mineralolier der sagde 0.75x10^-3

Mvh Kasper Munch