Sikkerhed: Badesstige
Fra : Michael

Dato : 09-04-01 21:56

Hans M C
Bruger

Antal Indlæg: 18
Registreret den: Aug
2000
skrevet den 17-08-2000 10:50

En julidag med kraftig vestenvind over den lave
stenmole i Lohals lystbådehavn gjorde
havnemanøvrer besværlige.

På en større tysk sejlbåd under under anløb faldt et
besætningsmedlem i vandet. Han fik sig hurtigt
svømmet hen og haget sig fast i bådens badeplatform,
men skønt platformen kun var få decimeter
over vandoverfladen kunne manden, normalvægtig og
skønnet til at være i fyrrene, ikke i sit våde
tøj selv bjærge sig op.

Da den øvrige besætning havde fået hold på båden, kom
et medlem til hjælp, men først da endnu
et medlem kom til, kunne de hale den overbordfaldne
op.

Vi tilskuere i de omkringliggende både med typisk
mand/kone/børn besætning fik os en lærerig
instruktion i, hvor livsvigtigt det kan være, at have
en badestige fastmonteret på sin båd!

m.v.h. M/S "Fri"

Til internt brug:
ThomasB
Bruger

Antal Indlæg: 125
Registreret den: Jul
2000
skrevet den 17-08-2000 16:22

Og så er der den om de 10 unge mennesker der havde
lejet en stor sejlbåd, i Grækenland.
De besluttede sig at nu skulle de bade fra
båden....Der var bare det, at den sidste havde glemt at
slå badestien ned...de omkom ALLE sammen.

Jeg har selv prøvet fra min IF'er, en dejlig sommer
dag, i helt vindstille vejr, mellem Tunø og
Samsø, at hoppe i vandet...min kæreste sad oppe i
cockpittet..da jeg ville op kunne jeg ikke
komme op i båden igen...jeg troede at det bare var
ligetil, da en IF'er ikke har et særligt højt
fribord..nå men jeg prøvede og prøvede, men jo mere
jeg prøvede jo mere træt i armene blev jeg...
Heldigvis fandt jeg på at binde noget tov i hver ende
af en fender, og så binde den fast til
spilkoppen, så det gjorde min kæreste og jeg kom op.

Ja, så husk den badestige.

Med venlig hilsen
ThomasB

Til internt brug:
Jørgen
Administrator

Antal Indlæg: 186
Registreret den: Maj
2000
skrevet den 17-08-2000 20:52

På ferie på Island for 14 dage siden talte jeg med
min svigerfar, der er fisker deroppe, netop om
stigen.
Han fortalte om en der var druknet, der ligsom mange
andre fisker alene.
Han faldt overbord, men havde sat stige ud, men han
kun kunne kun nå stigen med hænderne, og
ikke med fødderne.
Han havde ikke haft kræfter nok til at løfte sig op,
så han kunne få fodfæste, og var derfor druknet
- så tæt på og dog så langt fra.
Derfor går min svigerfars stige ned under vandet, så
han kan nå den med fødderne uden at skulle
rejse sig op fra vandet.
I øvrigt burde alle vel teste mand overbord, i godt
vejr og med alt sikkerhedsudstyr parat, så ikke
det pludseligt bliver alvor.

Mvh. Jørgen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det
oprindelige, af Jørgen (den 02-03-2001).]

Til internt brug:
Lars E. Jensen
Bruger

Antal Indlæg: 3
Registreret den: Mar
2001
skrevet den 01-03-2001 17:41

Der er beskrevet et par metoder i lærebogen til
duelighedsbevis i sejlads.
Man kan hægte storskødet af ved foden, svinge bommen
ud over side og så bruge storskødet og
bommen som kran.
Man kan også lave et pælestik på enden af en
fortøjning, sætte øjet fast over en klampe eller
andet midtskib. Lade en stor bugt hænge ned i vandet
og den frie ende til spilkoppen. Den
overbordfaldne skal træde op i bugten og derefter
trækker man ved hjælp af spillet vedkommende
op. Det er en hjælp at hænge en ende ud over siden,
således at vedkommende kan holde
balancen.
ØVELSE i rolige omgivelser er en god ting.
Hilsen
Lars

Fra : LL

Dato : 10-04-01 12:07

Jeg kan kun bekræfte nødvendigheden af en søstige. Min hun faldt/hoppede
over bord sidste sommer alt imens min datter og jeg bade (datteren
fastspændt til skibet) et par kilometer fra land. min hund ville, da den
ikke kunne komme op, svømme i land som den formentlig kunne se retningen af.
Jeg prøvede at få den op, men men men, min søstige knak (org. konstrueret af
træ - LA-krydser)og min hund og jeg fik et problem. størst var det dog for
min hund, idet jeg snilt kunne klatre op. Vi fik lagt et par slynger bag
forbenene, og holdt hende fast samtidig med at jeg oppefra hev hende op.
Bagefter var alle, specielt hunden som havde svømmet i ca. et kvarter, meget
trætte.

LE.

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-04-01 15:11

Michael wrote :

klip

> [...]

>Man kan også lave et pælestik på enden af en
>fortøjning, sætte øjet fast over en klampe eller
>andet midtskib. Lade en stor bugt hænge ned i vandet

Jeg har prøvet begge metoder og synes at de er lige gode.
Metoden med bommen kan dog være farlig i høj sø, da bommen jo farer op
og ned lige over den overbordfaldne.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.